Onderhoud Elektra MCAL

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Onderhoud Elektra MCAL

Berichtdoor we tigers » ma 16 sep 2019, 16:40

Hallo allemaal,

ik gooide gisteren water uit mijn Elektra MCAL en daar kwam de nodige rommel mee uit. Ik heb een lampionlampje van mijn kinderen er eens in laten zakken en zag een hele hoop zooi. Gefilterd water alleen is niet genoeg. Het is al een ouder apparaat dat ik van een forumlid heb overgenomen, dus wie weet hoe lang dit aankoeken al aan de gang is. Ik ben wat gaan spoelen om er meer uit te krijgen en dat lukt. Er is echter ook wat prut in het stoompijpje terecht gekomen want ik ben daar een hele hoop druk kwijt.

Kortom, ik moet aan de slag!

Ik ben wel benieuwd naar adviezen van de doorgewinterde gebruikers hier.
Wat kan ik het beste gebruiken voor het ontkalken van de boiler? Azijn?
Wat voor soort vet moet ik aanschaffen voor het opnieuw smeren van de piston in de zetgroep?
Nog tips en trucs voor het stoompijpje? (Ik weet zeker dat er geen melktroep in zit, want dat maak ik altijd meteen schoon)

Alvast bedankt!
groet,
Michael
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Onderhoud Elektra MCAL

Berichtdoor we tigers » ma 16 sep 2019, 17:34

Stoompijpje is gefikst. Was een kwestie van de tip eraf schroeven, schoonmaken en de machine het pijpje zonder de tip door laten blazen.
Ik heb inmiddels ook het douche schermpje eraf gehad en schoon gemaakt. Volgende stap: De boiler.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Onderhoud Elektra MCAL

Berichtdoor Pti » ma 16 sep 2019, 17:40

Gebruik als zuur liever geen azijnzuur, hoewel het prima werkt is het erg lastig om er na het ontkalken helemaal van af te komen. De voorkeur genieten citroen- of wijnsteenzuur wat je na gebruik eenvoudig neutraliseert met soda.

Om te smeren gebruik je speciaal voedselveiligheid (siliconen)vet dat water en temperatuur vast is. Bekende en populaire merken zijn loxeal, molykote en klübersynth. Andere leden adviseren je vast graag waar je voordelig kleine hoeveelheden koopt, of PB/app mij even dan kan ik evt samen met een koffie order een klein kloddertje naar je opsturen. Less=more als het aankomt op het gebruik van smeermiddelen in de zetgroep.

Het stoompijpje kun je gerust even in het ontkalkingsbadje/zuurtje leggen dat je aanmaakt voor de boiler. Lauwwarm werkt het zuur het beste denk om je ogen bij het spetteren, dat prikt :geek:

Succes!

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Onderhoud Elektra MCAL

Berichtdoor bvds » ma 16 sep 2019, 17:41

Ik zou opletten met ontkalken.

Evt met laag geconcentreerd citroenzuur.

Let op: het chroom kan niet tegen zuur en de binnenkant van de groep ook niet!

Beste is koud ontkalken met lagere concentratie en langere tijd en dus niet kort met sterk geconcentreerd zuur en verwarmen.

Na afloop zuur weer via de vulopening eruit schenken. En dus absoluut niet in groep laten komen! Als je koud ontkalkt en niet aan de lever komt is de verbinding tussen boiler en groep in principe gesloten en is er ook geen overdruk. Evt. citroenzuur in lauwwarm water oplossen en via trechter in boiler gieten.

Voor het invetten van de seals altijd zorgen voor food safe (!) siliconen vet.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Onderhoud Elektra MCAL

Berichtdoor we tigers » ma 16 sep 2019, 21:29

Bedankt voor de adviezen, mannen! Daar kan ik mee aan de slag.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron