Restauratie 1 groeps Faema E61

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor bobbee » wo 05 feb 2020, 18:00

Goed zo!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Keyser » do 06 feb 2020, 02:01

Deze is wel erg mooi

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor turboyeast » za 08 feb 2020, 20:08

Hij is binnen! vanochtend kwam er een vrachtwagen voorrijden met een pallet met een mooie enkelgroeps e61 erin. Bouwjaar 1966, RVS ketel met enkele flens, originele pressostaat, voor zover ik kan zien originele koppenrand die wel iets vervormd is, gasbrander, rigenerazione leiding en kopjeswarmer incl druppelbakje. Ben inmiddels weer op mijn werk maar volgens mij ook nog de orignele bakkelieten draaiknoppen en portafilter dragers.
happy :D :D :D

Edit: Orignele watervulhendel is er ook nog bij, maar die was er voor transport af gehaald.
Knap geregeld. Ik heb nog een originele Faema motor en rotatiepomp liggen. Deze komt uit dezelfde periode als jouw nieuwe aanwinst.
Ik wil 'm wel doneren voor je project.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » za 08 feb 2020, 21:09

Hij is binnen! vanochtend kwam er een vrachtwagen voorrijden met een pallet met een mooie enkelgroeps e61 erin. Bouwjaar 1966, RVS ketel met enkele flens, originele pressostaat, voor zover ik kan zien originele koppenrand die wel iets vervormd is, gasbrander, rigenerazione leiding en kopjeswarmer incl druppelbakje. Ben inmiddels weer op mijn werk maar volgens mij ook nog de orignele bakkelieten draaiknoppen en portafilter dragers.
happy :D :D :D

Edit: Orignele watervulhendel is er ook nog bij, maar die was er voor transport af gehaald.
Knap geregeld. Ik heb nog een originele Faema motor en rotatiepomp liggen. Deze komt uit dezelfde periode als jouw nieuwe aanwinst.
Ik wil 'm wel doneren voor je project.
Cheers, TY
Dat zou erg gaaf zijn!


Vandaag is het project gestart. Viel me eigenlijk nog best mee. Ik had verwacht dat ik boutjes en moertjes tegen zou komen die niet los zouden willen. Maar tot op heden niets van dat. Ik heb hem vandaag gestript. Dat wil zeggen. Ik heb alle onderdelen “as is” in individuele zipplock bags gedaan en ga de onderdelen de komende tijd stuk voor stuk aanpakken zodat de puzzel straks weer in elkaar past.
De bouten van de boiler wilde met het handje niet makkelijk los, maar wisten geen weerstand te bieden aan mijn blauwe bosch vriend.

Ik heb wel nog wat vragen, misschien dat jullie mij daarmee op weg kunnen helpen.
Welke plaatdelen zijn chroom en welke rvs? Ik heb rvs stempels kunnen ontdekken op de voorplaat, het plaatwerk rondom de voet, de driptray, het bakje en het bakje van de koppenwarmer. Maar volgens mij zijn de paneeltjes waar de “moustage” op zit ook van RVS, weet iemand dit?

Daarnaast ben ik benieuwd of iemand weet in hoeverre de chrome kap uit elkaar moet. Alle chroomkleurige klinknagels blijken aan de achterkant een moertje te hebben zitten. Dus die hele achterkap kan uit elkaar.. maar moet ook weer ooit in elkaar.....
Ik heb hem nu zover uit elkaar gehaald dat de zwarte randen los zijn. Alle beugeltjes etc er vanaf zijn. Maar wel nog de chrome delen aan elkaar geschroefd. Nu wil ik niet bij de chroomboer staan en me weer om moeten draaien, vandaar de vraag.
En als laatste vraag: van welk metaal zijn die zwarte randen, en wat voor behandeling hebben die gehad. Zou die graag ook weer netjes willen maken.

Dan nu, eindelijk wat fotos :lol:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor turboyeast » za 08 feb 2020, 21:49

LS.,
Ik zal de pomp voor je aan de kant leggen (als-ie hier over een half jaar nog ligt, dan vervalt mijn aanbod... ;) ).
Als je verder nog een tip mag geven: renoveer de machine volledig op de technische aspecten en laat het chroomwerk even voor wat het is.
Jouw machine ziet er hartstikke puik uit aan de buitenzijde en het lijkt me een beetje zonde om 'm opnieuw in het chroom te zetten.
Je zou ook kunnen overwegen om een goede polijstmachine te kopen en de zaak mooi te polijsten. Het chroomwerk knapt er prachtig van op en de machine houdt ook nog zijn ziel (als je begrijpt wat ik bedoel).

Het is ook te overwegen waard om de (schitterende) kwik-presso te vervangen door een (betrouwbare) moderne variant....
Ik ga je topic met plezier volgen.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » za 08 feb 2020, 22:25

Top! Stuur me anders in een dm even je locatie dan neem ik even contact op als ik in de regio ben.

Ja die presso is nog een twijfelpuntje. Kwik in huis is eigenlijk niet zon lekker idee.. maar ik wil hem ook origineel houden.
En over dat origineel houden gesproken, ja het chroom ziet er redelijk netjes uit. Maar ga de groep en wartels waar ze met tangen op hebben gezeten toch opnieuw laten doen. Met polijsten krijg ik het chroom denk ik niet in de staat die ik wil hebben. En als je het dan toch doet, dan maar goed is een beetje mijn gedachten. Rvs moet sowieso geslepen/polijst worden daar zitten vies lelijke krassen op.
Ik heb overigens een mooie Creusen polijstmachine van marktplaats geplukt afgelopen week. Omdat die sowieso wel van pas gaat komen in dit project.

Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Nelus » zo 09 feb 2020, 08:53

Mooie machine, ziet er idd niet uit alsof hij jaren in een vochtige schuur heeft gestaan. Zou patina deels koesteren en een moderne pressostaat erin hangen

Verchromen heb ik laten doen bij Galvano van Wolferen in Wieringerwerf. Ze doen industrieel spul maar ook hobby en restauratie werk voor bijv oldtimers. Denken goed mee en de voorbehandeling nemen ze ook op zich.

Rvs polijsten doen ze trouwens ook
Faema Lambro - Mazzer Major E

Rob87
Berichten: 31
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 19:16

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Rob87 » ma 09 mar 2020, 21:54

Tijd voor een update.
Nadat de hele machine uit elkaar lag de eerste onderdelen naar de poedercoater gebracht.
De chroom/rvs en allu delen naar de chromer/polijster.

Hierna begonnen de onderdelen te reinigen. Voorzien van nieuwe rubbers en pakkingen. En afgelopen donderdag was het zover. Een appje van de poedercoater: je spullen liggen klaar. Toen afgelopen zaterdag maar meteen begonnen om de puzel in elkaar te zetten. Ben gelukkig niet helemaal vergeten fotos te maken maar dat is wel een aandachtspuntje voor de volgende keer.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Voor de oplettende kijker: ja inderdaad.. sommige delen staan dubbel op de foto..
de italiaan waar ik de machine van gekocht heb had er 2 staan en de pallet was nog niet vol :lol: :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor fransg » ma 09 mar 2020, 22:37

Knap! Wat een puzzel...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Restauratie 1 groeps Faema E61

Berichtdoor Pti » ma 09 mar 2020, 22:47

Dat gaat de goede kant op!


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron