Nuova Simonelli MAC 2000V opknappen

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Nuova Simonelli MAC 2000V opknappen

Berichtdoor turboyeast » di 23 jun 2020, 10:29

Arjan,
Heb je die Procon pomp eigenlijk nog kunnen redden?
Ik heb er zelf eigenlijk nog nooit een kunnen repareren.

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nuova Simonelli MAC 2000V opknappen

Berichtdoor Pti » di 23 jun 2020, 12:56

Daar ben ik ook benieuwd naar, in tegenstelling tot de motoren is het met pomp al snel R.I.Recyclingbak.

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: Nuova Simonelli MAC 2000V opknappen

Berichtdoor ArjanV » di 23 jun 2020, 13:17

Ik ben verder niet aan het zoeken gegaan naar onderdelen voor de pomp, € 75 voor een pomp vond ik meevallen, als je al aan de onderdelen kunt komen dan kan het nog niet uit om deze te repareren.

Ik heb hem wel gedemonteerd, pomphuis zelf was in goede staat, alleen de keerring was versleten waardoor er lekkage was en hierdoor is de pomp as ook ingelopen, dus reparatie was niet echt zinvol geweest.

Conclusie, als de pomp lekt, weggooien en een nieuwe er op!
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 512
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Nuova Simonelli MAC 2000V opknappen

Berichtdoor Tekork » di 23 jun 2020, 13:26

Ik heb onderstaande training gevolgd. Uiteindelijk heb ik de pomp alsnog aan gort geslagen en een nieuwe moeten kopen :-)

https://youtu.be/gs7Bgccrs4w
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: Nuova Simonelli MAC 2000V opknappen

Berichtdoor ArjanV » di 23 jun 2020, 21:29

Die video heb ik inderdaad ook bekeken, wel duidelijk uitgelegd.
Maar het probleem is de as, als die ingelopen is heb je het probleem met lekken zo weer.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: Nuova Simonelli MAC 2000V opknappen

Berichtdoor ArjanV » za 27 jun 2020, 12:37

Zo, het espresso hoekje op de zaak is klaar!

Alles is aangesloten, inclusief een DVA LT8 Waterontharder.

Na wat finetunen met pompdruk en maalgraad zit ik nu op de volgende waardes.

café intención ecológico bonen in de maler, eens kijken wat hier uit te halen valt.
18 g in 36 g uit
9 bar druk
80 sec doorlooptijd vanaf aanzetten pomp
De doorlooptijd lijkt mij wat aan de hoge kant, moet ik de tijd meten vanaf aanzetten pomp of vanaf eerste druppel uit het filter?

En nu ervaring opdoen :ugeek:


NuovaSimonelli_002.jpg
NuovaSimonelli_001.jpg
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nuova Simonelli MAC 2000V opknappen

Berichtdoor fransg » za 27 jun 2020, 12:55

Gaaf!

En als je de espresso lekker vindt, verder niks aan veranderen.
café intención ecológico bonen in de maler
https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... bonen-mild

Dat lijkt me oude goedkope troep, maar als het verrukkelijk smaakt is er niks aan de hand ;-)
18 g in 36 g uit
9 bar druk
80 sec doorlooptijd vanaf aanzetten pomp
Ik mik op 5-10s voor de eerste druppels onderaan het filterbakje mooi en vrijwel tegelijk verschijnen, en vervolgens 30g espresso in ongeveer 30s. Loopt het harder door dan stop ik bij 25g espresso.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nuova Simonelli MAC 2000V opknappen

Berichtdoor HanR » za 27 jun 2020, 12:59



Het lijkt alsof er nog iets niet helemaal lekker zit.
Als je dat nog niet gedaan hebt, even de DVA doorspoelen (lucht).

Loopt het water wel lekker door? Ja, ik weet het dat is erg subjectief.
Zo niet, dan helaas alle vernauwingen na lopen:
Inspuiter van de groep , driewegklep en flowmeter zijn vaak de boosdoeners

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: Nuova Simonelli MAC 2000V opknappen

Berichtdoor ArjanV » za 27 jun 2020, 13:17

Het water loopt goed door.
Ik heb de DVA voor het eerste gebruik goed doorgespoeld, volgens de uitleg op kafko.nl de sproeier opgeboord naar 1,5 mm en toen ruim 30 min doorgespoeld, water was daarna schoon en fris.

Het zijn inderdaad niet de meest verse bonen, heb ze bij de Sligro vandaan, zal binnenkort eens wat goede bonen bestellen.

Misschien heb ik de maalgraad nog te fijn staan.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: Nuova Simonelli MAC 2000V opknappen

Berichtdoor ArjanV » di 14 jul 2020, 20:40

Vanmiddag even bij Tekork geweest om eens te kijken wat zijn routine is met de Simonelli.
Ik had mijn handmaler en wat van de bonen die ik nog over had meegenomen om een goed vergelijk met mijn Simonelli te maken.
Ik zat inderdaad nog wat te fijn met mijn maling, wat ik wel gemerkt heb is dat je de maling met hele kleine stapjes moet verstellen, mijn maler heeft een spoed van 1 mm, dat is maar net werkbaar, 0.5 mm was beter geweest.

Nadat de maalgraat behoorlijk goed was kwam ik tot de conclusie dat ik wat smaak betreft weinig verschil merkte tussen espresso's uit de twee Simonelli's, beide aan de zure kant.
We hebben ook wat van zijn bonen met mijn handmaler gemalen, (als ik het goed onthouden heb waren dat bonen uit Ethiopië, verbeter mij als ik het mis heb) best wel een verschil, om te beginnen ging het malen een heel stuk zwaarder, de boontjes waren wat kleiner en ook iets lichter gebrand.
De smaak was al wel een stuk beter dan van de bonen die ik mee had, ondanks dat de instellingen nog niet perfect waren.

De eerste stap is nu betere bonen bestellen en de maalgraad finetunen. het ligt in ieder geval niet aan de machine, de onkunde lag bij de barista :mrgreen:

@ Tekork, nog bedankt dat ik even mee mocht kijken, ik heb weer genoeg geleerd om een betere espresso te zetten, steeds een stapje verder! :idea:
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron