Stoom uit groep

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Marcello
Berichten: 13
Lid geworden op: di 21 jan 2020, 22:53
Locatie: Haarlem

Stoom uit groep

Berichtdoor Marcello » ma 24 aug 2020, 16:22

Hi,

Ik ben de laatste weken wat kleine reparaties aan mijn Domobar Junior HX aan het doen. Wat dingen kunnen smeren door de hendel van de groep eruit te halen, stoomkraan loopt weer als een zonnetje, etc. Lampje vervangen, dat soort klein werk, met wat hulp op afstand en tips van de importeur. Ik blijf alleen met twee probleempjes rommelen.

Een soms terugkerend probleem is dat er best wat stoom en gepruttel uit de groepkop komt voordat ie na een seconde of 15 rustig wordt. Hele periodes is dat minder en dan opeens komt het weer. De boilerdruk is keurig 1 en komt écht niet hoger. Voor de zekerheid een tikkie naar beneden afgesteld. Maar het blijft. Heeft er iemand een suggestie? Of is dit hartstikke normaal?

Ander probleem is dat het lampje van het waterreservoir niet vanzelf aangaat. Pas als ik de buisjes hoor sputteren en dus hoor dat het reservoir bijna leeg is en ik het reservoir zelf optil gaat het lampje branden. Zet ik hem weer neer, dan blijft is ook aan. De schakelaar lijkt dus sterk genoeg en niet lam (ik ga ervan uit dat ie anders weer in zou zakken). Ik kan niets vinden wat in de weg zit. Het enige wat me opvalt is dat de plaat waarop het reservoir staat in één hoek iets naar beneden helt als ie helemaal omhoog staat. Nogmaals het lampje gaat aan als ik het reservoir optil, dus er zou genoeg ruimte moeten zijn, maar het valt me wel op. Suggesties waarnaar ik kan kijken?

Veel dank!
Marcello

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stoom uit groep

Berichtdoor HanR » ma 24 aug 2020, 16:43

Kleppen hebben niet de juiste lengte, waardoor in rust stoom/water uit de groep lekt.
Hier moet je aan het begin van je shot last van hebben.

Waterbak hoogte proberen bijna te stellen.
Het Vibiemme systeem blijft storingsgevoelig.
Je zou de staafjes waarop het plateau op en neer gaat, kunnen smeren. Maar dan nog blijft het lastig.

Marcello
Berichten: 13
Lid geworden op: di 21 jan 2020, 22:53
Locatie: Haarlem

Re: Stoom uit groep

Berichtdoor Marcello » ma 24 aug 2020, 17:04

Beste HanR,

Dank voor je reactie. Ik ben niet duidelijk geweest. De stoom komt er pas uit als ik de hendel overhaal. Dus niet in rust. Na de pre-flush is het weg.

Ik ga die buisjes smeren en kijken wat het doet. Kijken of ik ze ook gelijk kan krijgen. Misschien de switch ook wat contactspray.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stoom uit groep

Berichtdoor HanR » ma 24 aug 2020, 17:44

Het lijkt nog steeds alsof de groep stoom lekt.

Marcello
Berichten: 13
Lid geworden op: di 21 jan 2020, 22:53
Locatie: Haarlem

Re: Stoom uit groep

Berichtdoor Marcello » ma 24 aug 2020, 19:09

Ok helder. Wat is de beste route om het probleem te achterhalen? Je noemt kleppen? Ik weet hoe de groep er van binnen uitziet. Bedoel je de staafjes met aan een kant geblokte uitgangen? Ik heb wat ze de 'cam' vervangen, omdat de oude nogal wat slijtage had. Kan dat de oorzaak zijn? Of moet ik het in de mushroom zoeken?

Dank voor je hulp!

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Stoom uit groep

Berichtdoor Pti » di 25 aug 2020, 09:07

De kleppen of ventielen zijn inderdaad die stiftjes in de groep. De lengte van het vierkante nokje luistert erg nauw.

Marcello
Berichten: 13
Lid geworden op: di 21 jan 2020, 22:53
Locatie: Haarlem

Re: Stoom uit groep

Berichtdoor Marcello » di 25 aug 2020, 10:31

Ok dank. Ga ik daar naar kijken. Ik heb natuurlijk die 'cam'/bedieningsnok vervangen en de mushroom open gehad. Ik zal eerste alles eens nalopen en kijken of er iets niet goed zit. Eventueel plaats ik die oude cam een keer terug om te kijken of het probleem dan weg is. Hopelijk red ik het daarmee. Anders wordt het denk ik een setje nieuwe ventielen bestellen?

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stoom uit groep

Berichtdoor HanR » di 25 aug 2020, 10:41

Nee, hand vol nokjes om huidige ventielen goed op elkaar af te stemmen. Je kunt ook je versleten bedienas proberen te redden. Heb je alleen een vijl, vaste hand en schuurpapier voor de afwerking nodig. Als de vorm van je bedienas te erg is verpest gewoon de nieuwe gebruiken.

Marcello
Berichten: 13
Lid geworden op: di 21 jan 2020, 22:53
Locatie: Haarlem

Re: Stoom uit groep

Berichtdoor Marcello » di 25 aug 2020, 11:18

Ok, daar kan ik zeker iets mee. Wordt dus tijd om een verzameling onderdelen te gaan aanleggen. Met een revisiesetje ben ik er dus niet.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stoom uit groep

Berichtdoor HanR » di 25 aug 2020, 11:48

Had je een revisie setje aangeschaft dan?
Als je in de buurt van Rotterdam woont kan ik je het nodige laten zien. Kleppen hoeven niet nieuw. Waarschijnlijk ben je voor een paar Euri aan materiaal klaar.


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron