Revisie Faema e61 2 groepen

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Revisie Faema e61 2 groepen

Berichtdoor turboyeast » ma 19 okt 2020, 18:01

Toch enkele vragen:
- hoe dichten jullie de aansluitingen? Ik ga er vanuit dat de mechanische dichtingen goed vastgezet worden en de dichtingen met een pakking wat teflondraad over de schroefdraad krijgen?
Klinkt goed. Met betrekking tot mechanische dichting....vast=vast.
- is een ontkalker in NL echt nodig? Ik lees veel dat bij 8-11dH de waterkwaliteit optimaal is. Zelf heb ik thuis 10-11dH, dus is er niks nodig? Of moet ik smaak en kalkafzetting apart zien? Ik dacht zelf een 12 liter DVA ontkalker te gebruiken, goedkoop, simpel en meteen alles erop aansluiten, op de tuin na.
Ja, het is te adviseren om de hardheid te verlagen naar bijv 3 graden Duits. Een 12 liter DVA is een prima optie voor de espressomachine, maar niet om alles op aan te sluiten. Dat zou ik met een hardheid van 10 graden Duits ook niet doen.

Tenslotte, inderdaad. Koper, rvs en aluminium zijn geen vrienden. Ik denk dat de alu boilerringen geplaatst werden vanwege de lage kosten en niet vanwege de duurzaamheid.

Cheers TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Revisie Faema e61 2 groepen

Berichtdoor Wedj » di 03 nov 2020, 16:53

Mooi project.
Ik heb zelf een tijdje geleden een Faema e61 eengroeper kocht waarvan de revisie al gedaan was.
Ik heb wel later de verlichting gekocht en die later ingebouwd. Indien adresje nodig laat maar weten.
Wat ik gehoord heb woon jij ook in het zuiden van ons kikkerlandje dus mocht je iets nodig hebben wat ik inmiddels aan voorrraad onderdelen heb aarzel niet.
Ik heb hem aangesloten op een ontharder ( via Peter Kafko) een 9 liter. Wij hebben een Duitse hardheid van 2 en advies van Peter was om toch een ontharder erop te zetten.
Aldus geschiedde( ook al op de vorige ECM tech4) en tja van kalk heb ik praktisch geen last van.
Hij loopt reuzestil ( Rotatiepomp staat op rubber op keukenvloer ingebouwd in apart ontworpen koffiemeubel)
Kortom vanuit de woonkamer naar een verlichte achterkant van een Faema e61 uit 1964 kijken is geen straf :-)

veel plezier ermee

wim
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Revisie Faema e61 2 groepen

Berichtdoor HanR » di 03 nov 2020, 21:01

Ik ben wel benieuwd naar de verlichting.
Van ledstrips wordt ik niet erg blij. Is allemaal te fel. Hooguit de led tl-armaturen van Sylvania. Dat ziet er nog redelijk uit.

8 W tl-buisjes doen het nog het beste.
Maar als er een mooiere oplossing is, houd ik mij aanbevolen.

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Revisie Faema e61 2 groepen

Berichtdoor Wedj » wo 04 nov 2020, 21:33

Ik gebruik de tl lamp van Paulman 3000k voor de zachtgele kleur. Te bestellen bij Wattnou.nl
Ook even info gevraagd voor neonbuis, handgemaakt.
Vond 200€ iets teveel zouden wij maar zeggen. Was deze combi, voetjes, omvormer, hote temp. Draad voor 60€ beter alternatief
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Revisie Faema e61 2 groepen

Berichtdoor @3aan » di 17 nov 2020, 03:36

Ik gebruik de tl lamp van Paulman 3000k voor de zachtgele kleur. Te bestellen bij Wattnou.nl
Ook even info gevraagd voor neonbuis, handgemaakt.
Vond 200€ iets teveel zouden wij maar zeggen. Was deze combi, voetjes, omvormer, hote temp. Draad voor 60€ beter alternatief
Ik zou dan toch voor de Neon gaan, zo origineel mogelijk, dan vindt ik die 200 heel redelijk . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

perry911
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 16 okt 2020, 19:54

Re: Revisie Faema e61 2 groepen

Berichtdoor perry911 » wo 18 nov 2020, 21:25

Even erg druk met werk geweest, dus wat vertraging met alles.

Op dit moment is alles schoongemaakt en weer gemonteerd. Morgen plaats ik wat meer fotos en tekst over wat ik allemaal heb uitgevoerd.

Wel heb ik Zojuist een test uitgevoerd en na 3 uur verwarmen is de druk in de ketel net onder de 0,5 bar volgens de manometer.
Is dit normaal, dat het zo lang duurt, of is het verwarmingselement (2900wat) defect?

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Revisie Faema e61 2 groepen

Berichtdoor turboyeast » do 19 nov 2020, 10:23

Even erg druk met werk geweest, dus wat vertraging met alles.
Op dit moment is alles schoongemaakt en weer gemonteerd. Morgen plaats ik wat meer fotos en tekst over wat ik allemaal heb uitgevoerd.
Wel heb ik Zojuist een test uitgevoerd en na 3 uur verwarmen is de druk in de ketel net onder de 0,5 bar volgens de manometer.
Is dit normaal, dat het zo lang duurt, of is het verwarmingselement (2900wat) defect?
Dit lijkt me niet normaal. Vanuit de praktijk weet ik dat deze machine rond 45 minuten op bedrijfsdruk (ongeveer 1 bar) moet zijn.
Vanuit de theorie kun je het op deze wijze benaderen.
Laten we voor het gemak aannemen dat:
1) De temperatuur van 15 graden moet stijgen naar 115 graden, dus een delta van 100 graden.
2) Het volume water in de boiler is (geschat) 10 liter.
3) Het vermogen van het element is 2900 watt.

De totale benodigde hoeveelheid vermogen is dan ongeveer 1.4 kilowatt. Het element levert 2.9 kilowatt dus dat is theoretisch een half uur. Met warmteverlies etc. is die eerder genoemde 45 minuten dus niet zo raar.

Warmteelementen bevatten vaak eigenlijk meerdere (electrisch) gescheiden elementen (bijvoorbeeld één van 1.9 kilowatt en één van 1 kilowatt). Wat ik me goed kan voorstellen is dat één van je elementen kapot is. Dat kun je met een multimeter eenvoudig meten. Of anders met een slim stopcontact eenvoudig monitoren.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron