Rancilio Silvia V1

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » zo 24 jan 2021, 12:40

Ik heb een Rancilio Silvia V1 overgenomen, er is een nieuwe pomp (eind 2019) in geplaatst, en het portafilter houder ding ziet er goor uit (daar hielp ook de vaatwasser niet mee). Niet onoverkomelijk (een 'Naked 21gr filter ding staat hoog op mijn verlanglijstje) al is het erg jammer dat de portafilter houders van de Gaggia Classic niet passen (ik heb er 3, waarvan 1 in nieuwstaat).
Het enige dat mij zorgen baart is dit:
https://photos.app.goo.gl/a1QagfGVLQjidFaJ9
Het metalen lekbakje heeft een scheur in de hoek van ongeveer een halve cm, en gezien de staat van die hoek ben ik ook niet 100% zeker van de waterdichtheid van de rest van diezelfde hoek, het ziet er uit alsof hij een flinke optater heeft gehad.
Is dit repareerbaar?
Hoe?
Of moet ik voor een vervanger kijken (een jawdropping 55,- ex. verzendkosten :shock: )

Ondertussen de hele 'opstarten vanuit lang ongebruikt' doorlopen, Brita filter staat weer door te lopen om de waterbak wederom te vullen, en dan eens kijken hoe ik dit beest eronder krijg..

Sorry voor de link ipv een plaatje, hij weigerde zowel een link naar Flickr als Google Photo.. :?:

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor manduca » zo 24 jan 2021, 14:46

Portafilter en nacht in de cafiza zetten. Doet wonderen.

Dat bakje kun je denk ik wel ergens laten lassen. Vast wel iemand hier die daar handig in is.

Verder zou ik de hele machine demonteren, schoonmaken (en ontkalken) en voorzien van nieuwe rubbers. En dan kun je weer jaaaaaren vooruit.

Ik heb twee Silvia's V1 gehad. Echt prima dingen. Een PID is wel een musthave upgrade voor later. Kan Peter de Goede (https://www.ranciliosilvia.info/) je wel bij helpen. Of anders HanR hier.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » zo 24 jan 2021, 15:04

Portafilter en nacht in de cafiza zetten. Doet wonderen.

Dat bakje kun je denk ik wel ergens laten lassen. Vast wel iemand hier die daar handig in is.

Verder zou ik de hele machine demonteren, schoonmaken (en ontkalken) en voorzien van nieuwe rubbers. En dan kun je weer jaaaaaren vooruit.

Ik heb twee Silvia's V1 gehad. Echt prima dingen. Een PID is wel een musthave upgrade voor later. Kan Peter de Goede (https://www.ranciliosilvia.info/) je wel bij helpen. Of anders HanR hier.
Tja, het algemene onderhoud staat op de rails, moet nog even een setje kopen, Cafiza moet ik ook nog bestellen, en citroenzuur om te ontkalken (mag dat bij een bronzen boiler?)
Ik zag de dag voor hij aankwam een advertentie voor een V1 met PID, 75,- meer als wat ik betaald heb (zucht) grr, het is niet anders.
Ik wil wel een PID erin hebben, maar dat heeft geen bloed haast, eerst maar eens leren werken met het ding ;)

Laten lassen, ja, daar had ik al aan gedacht, ik moet eens kijken waar ik dat kan laten doen, daar heb ik zelf de spullen niet voor.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor Marcje » zo 24 jan 2021, 16:19

Ik kan op zich wel RVS lassen, maarrrrr...
Klopt het dat er al aan gelast is? Er wat is dat bruine spul? Is dat koffie of iets van corrosie? (RVS kan ook roesten, zeker na laswerk).

Als je niemand in de buurt hebt die het kan, dan wil ik wel een poging wagen.
Kost je dan 2x brievenbus post (tenzij ze binnen rij afstand van Eindhoven woont).
dus...

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » zo 24 jan 2021, 16:28

Ik ben bang dat dat inderdaad vorig laswerk is, nader bekeken ziet het bruin eruit als roest na vorig laswerk :(
Ik zal eens kijken wat de exacte maten zijn misschien dat ik ergens een plastic vervang exemplaar vandaan kan googelen, het is tenslotte niet zichtbaar, dus alles van de juiste maat voldoet.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor Marcje » zo 24 jan 2021, 17:09

Ik wil nog steeds best een poging wagen hoor, laat maar weten.
dus...

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor manduca » zo 24 jan 2021, 19:34

Ja hoor, brons kan prima in de citroenzuur.
Wel even de thermostaten en zo eraf halen. En zorg dat de contacten van het element niet onder water komen.
Ook de OPV uit elkaar halen en ontkalken en de stoomleiding.

Je hebt wel een hoop verschillende maten steeksleutels nodig bij een Silvia overigens. Schrik daar niet van :).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor HanR » zo 24 jan 2021, 21:23

Is nog wel te doen:
Schroevendraaier PH1 en PH2;
Fitting schroevendraaier of 3 of 3,5mm voor thermostaat beugeltjes;
Platte schroevendraaier 5mm voor magneetventiel
Steeksleutel SW17, SW18, SW20, SW21
Inbussleutel 4mm;
Telefoontang

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » ma 25 jan 2021, 12:01

Ik wil nog steeds best een poging wagen hoor, laat maar weten.
Ik heb je een PM gestuurd :)

Verder een groepsring, twee papieren (op) vul ringen, schoonmaakspullen, siliconenvet en blindfilter bakje + poeder besteld om het meest dringende te verhelpen (er komt water langs het portafilter bij het zetten, ik vermoed dat het huidige groepsring gebeuren al meer als geruime tijd niet vervangen is.)
Voor het grotere onderhoud, zal ik hem wel wegbrengen, ik heb Parkinson (en reuma) al te veel gepriegel moet ik helaas niet meer willen, en het is schokkend wat voor schade een door trillen uitschietende schroevendraaier kan doen ;)
Mogelijk als de financiën het toelaten meteen combineren met de installatie van een PID, maar goed, dat komt nog wel, eind 2019 is er een en ander aan gedaan (oa pomp vervangen), dus hij kan nog best even vooruit.

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor manduca » ma 25 jan 2021, 13:22

PID en pomp hoeven niet duur te zijn. Pomp is een paar tientjes, en een pid regel je ook voor onder de 100 euro in onderdelen normaal.

Voor je onderhoud heb ik de twee logische partijen al genoemd in mijn eerste post. Kan me nu voorstellen dat je het niet zelf doet inderdaad.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron