Rancilio Silvia V1

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » do 28 jan 2021, 12:28

Ik lees nu ergens dat Rancilio de groeps kop (diepte) bij de latere productie (na 2000?) heeft aangepast, waardoor die dieper of ondieper (was mij niet geheel duidelijk) is als de versie die ik heb :-(
Betekend dit nu dat ik geen andere filterhouder zal kunnen vinden?

Net contact gehad met een bedrijf die een Rancilio filterdrager Naked had voor een redelijk bedrag, maar helaas niet geschikt voor de oudere versie inderdaad ivm wijziging aan de kop.

Hij heeft ook (na van mij de maten van de vinnen en de dikte op begin en einde van de vinnen) nagemeten of andere exemplaren misschien zouden kunnen passen, maar geen enkele van de merken die ze voeren past met deze vin lengte en dikte :(

Hij adviseerde een oude V1 houder 2e hands te kopen, aangezien hij vermoed dat geen enkele moderne houder past :/
Afzagen om van de oude een naked te maken gaat ook niet werken aangezien de 'aanhechting' van het handvat niet aan de ring maar aan de onderkant vast zit [Grr].

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor manduca » do 28 jan 2021, 15:19

Dan had ik blijkbaar een heeeel bijzondere versie.

Zie : viewtopic.php?f=17&t=11063#p117495

Tijden gebruikt op een V1 thuis (2e foto; deze was uit 1999).
En op de V1 op het werk (4e foto) zie je de bottomless zelfs in de machine zitten...
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » do 28 jan 2021, 15:32

Ik heb geen idee, mij werd enkel ontraden deze te kopen, en aangezien er overal bij staat dat je ze niet kunt retourneren..

Ik wacht op reactie van DR Trading, of van Pommeren, beide nog niets van gehoord.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor HanR » do 28 jan 2021, 15:59

Ergens krijg ik een 1 + 1 = 2 gevoel.
In V1 gebruik ik 8mm ringen in plaats van originele Rancilio ringen.
De originele zijn 8,2. Bij gebruik van 8mm past in ieder geval een universele E61 pf.


RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » do 28 jan 2021, 16:02

Ergens krijg ik een 1 + 1 = 2 gevoel.
In V1 gebruik ik 8mm ringen in plaats van originele Rancilio ringen.
De originele zijn 8,2. Bij gebruik van 8mm past in ieder geval een universele E61 pf.
Waar vind ik die 8mm ringen?

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor manduca » do 28 jan 2021, 20:11

Anders met je huidige ring even over een schuurpapiertje (met de schuinezijde kant). Krijg je die 0.2mm er ook wel af. En grote kans dat hij al 8 mm is zegt mijn gevoel. Ik kocht mijn ringen altijd bij van Pommeren en mijn naked heeft altijd gepast...

Maar ik snap dat je het een lastige gok vind.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor HanR » do 28 jan 2021, 22:09

Even servicedienst van Van Pommeren bellen.
Gewoon even probleem voorleggen dat het advies van de winkel haaks staat op wat "de rest van de wereld" beweert.
Om het eenvoudiger te maken: er zijn meerdere fabrikanten van portafilters.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » do 28 jan 2021, 22:23

Ik heb een E-61 naked besteld, DR Trading had mij in een email gezegd dat die compatibel was met de V1, we gaan het zien, anders gaat ie toch echt retour, ik hoop dat ie wel voldoet, ik vind de 18gr espresso een stuk beter te pruimen als de 14 gr bakjes die ik nu zonder extra watertoevoeging (via de zijkant van het portafilter) kan zetten. De maten die ik las van de 18 & 21 gr bakjes zijn m.i. te diep voor het standaard portafilter.
Ik kan er naast zitten wat betreft de 17 gr ridgeless, maar goed eerst maar eens kijken wanneer de bestelde naked arriveert (stond bij de beschrijving dat ie voor elk model rancilio silvia geschikt zou zijn).
Wel spijtig dat het er weer een is met een saai (zwart) plastic handvat, zo een mooi houten handvat kriebelt best wel..
Zat laatst al te kwijlen bij een Halfautomaat die mooi blinkend RVS gecombineerd heeft met handvatten en kranen van prachtig hout [zucht van verlangen]
Al met al deze stap eerst maar eens afmaken en kijken of dit oplevert wat ik ervan verlang en dan over volgende stappen nadenken.

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor manduca » vr 29 jan 2021, 11:11

Ik vond het handvat van die moderne rancilio PF's erg fijn anders. Ligt erg goed in de hand.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » vr 29 jan 2021, 11:14

Ik vond het handvat van die moderne rancilio PF's erg fijn anders. Ligt erg goed in de hand.
Vast, ziet er heel ergonomisch uit, is dan in mijn optiek weer niet gelijk aan mooi, die twee scheiden nog wel eens van elkaar :D


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron