Espresso monteur opleiding?

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
nicholas
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 12:50
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Espresso monteur opleiding?

Berichtdoor nicholas » ma 22 mar 2021, 15:02

Iemand die weet of je ergens een opleiding kan volgen om machines zelf te herstellen/onderhouden? Ik zou graag beter willen begrijpen hoe een espresso machine nu precies werkt en wat de verschillen zijn tussen alle verschillende systemen. Ook vind ik het erg leuk als project om een oude machine op te knappen maar dat is tot nu toe erg tegen gevallen door gebrek aan kennis. Bij monteurs mag ik ook nooit meekijken hoe en wat ze doen...
Zelf vind ik niks online maar misschien dat hier leden zijn met meer ervaring?
Alvast bedankt voor alle tips!
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso monteur opleiding?

Berichtdoor fransg » ma 22 mar 2021, 15:51

Tamelijk veel is toch wel online te vinden over het onderhoud? DRtrading heeft diverse filmpjes erover bijvoorbeeld.

Ik kan me de aarzeling bij de espressomonteurs wel voorstellen:

1) het is enorm vermoeiend iemand in de werkplaats voortdurend om je heen te hebben

2) alles meermalen uitleggen is ook tijd- en energie-rovend en het levert geen geld op

3) integendeel, zodra iemand de kunst heeft afgekeken, heb je d'r een concurrent bij ;-)

Je kunt gewoon beginnen, o.a. hier op het forum verslag doen, met foto's en verhalen van wat je doet en wat je je eigen afvraagt en dan komen er allerlei adviezen. Als je die dan ook nog opvolgt en investeert in mooi en kwalitatief uitstekend gereedschap, dan vinden de mensen het leuk e.e.a. te volgen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Espresso monteur opleiding?

Berichtdoor gilleko B. » ma 22 mar 2021, 16:11

Ik begrijp het initiatief, maar onderschrijf wat Frans zegt. DR trading en andere youtube filmpjes leggen al hoe een E61 broeikop in elkaar steekt. Al dat andere is voor mij grotendeels ook koffiedik kijken, zeker gelet op mijn alpha achtergrond. Ik heb mij oude espressomachine weggegeven maar inmiddels had ik die eigenlijk moeten houden en met dat ding moeten gaan klooien. Denk dat dat met enige ondersteuning de juiste weg is.




nicholas
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 12:50
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Espresso monteur opleiding?

Berichtdoor nicholas » ma 22 mar 2021, 16:24

Ik begrijp je argumenten en moet je wel gelijk geven op alle vlakken. Alleen vind ik een gestructureerde all-round opleiding net iets handiger en aangenamer dan online alles proberen te vinden, dat wordt snel overweldigend als je bepaalde basisconcepten nog niet onder de knie hebt. Maar misschien moet ik gewoon blijven doorzetten en de volgende keer hier een verslag maken van mijn project.
Alvast bedankt voor de drtrading tip, die kende ik nog niet.
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Espresso monteur opleiding?

Berichtdoor bobbee » ma 22 mar 2021, 16:29

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

nicholas
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 12:50
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Espresso monteur opleiding?

Berichtdoor nicholas » ma 22 mar 2021, 16:54

Tjah nu voel ik me toch wel een beetje dom, ik heb duidelijk niet ver genoeg gezocht op YouTube, hartelijk dank voor de links! Ga er meteen in vliegen :D
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Espresso monteur opleiding?

Berichtdoor gilleko B. » ma 22 mar 2021, 17:32


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Espresso monteur opleiding?

Berichtdoor gilleko B. » ma 22 mar 2021, 17:34


Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: Espresso monteur opleiding?

Berichtdoor ArjanV » di 23 mar 2021, 17:35

Trial-and-error!
Gewoon aan beginnen, daar leer je het meeste van. IMHO
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

nicholas
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 12:50
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Espresso monteur opleiding?

Berichtdoor nicholas » ma 05 apr 2021, 13:55

Toch even laten weten dat ik intussen halverwege deze opleiding zit
https://www.espressoacademy.it/en/onlin ... ne-course/
en best wel tevreden ben. Grootste voordeel lijkt me dat het goed gestructureerd is, stap voor stap bouwen de hoofdstukken op en op het einde heb je een mooi overzicht van de ins en outs.
Intussen heb ik ook 3 (kapotte) machines liggen (die ik gratis van kennissen heb gekregen!) waar ik alles op kan uittesten, zeer leuk ook om theoretische uitleg te krijgen over een onderdeel en om die dan na even te zoeken ook werkelijk te kunnen terug vinden in een machine en te kunnen verifiëren wat ze zeggen.
In elk geval, mijn avontuur is begonnen!
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron