Faema President - automatische boilervulling...

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Faema President - automatische boilervulling...

Berichtdoor turboyeast » do 22 apr 2021, 21:33

LS.,
Mijn contact is in het gelukkige bezit van twee Faema President's, Een daarvan heb ik recentelijk helemaal gerestaureerd, en de andere heb ik -op verzoek- voorzien van een automatische boilervulling. Naar mijn beste weten de enige President in mijn straat die hiermee is uitgerust...
Ik heb een bypass op de aanvoerleiding gezet, die geschakeld wordt door een magneetventiel. Op die manier kan de handvulling ook nog gebruikt worden, indien het elektronische systeem kaputt is. Het magneetventiel wordt aangestuurd door een Gicar NRL30 computertje en een probe. Het hardsolderen met flux en zilver was een regelrechte nieuwe uitdaging, maar ik heb het helemaal in de vingers. Voor de echte nerds: ik gebruik een Sievert brander met MAPP gas....perfect.

Ach, het zal de gemiddelde lezer hier weinig interesseren, maar ik vond het grappig om voor mijn nageslacht te documenteren.

Cheers, TY
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door turboyeast op vr 23 apr 2021, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Faema President - automatische boilervulling...

Berichtdoor fransg » do 22 apr 2021, 22:04

Knap en slim gedaan!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Faema President - automatische boilervulling...

Berichtdoor bobbee » do 22 apr 2021, 22:11

Prachtig! Fijn dat je dit deelt, zo blijf ik dromen hebben om ooit nog eens zijn machine te bezitten.😉
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Faema President - automatische boilervulling...

Berichtdoor Pti » do 22 apr 2021, 23:16

Haha, nou de enige ben je zéker niet hoor, in Italië deden ze het zeker 15 jaar geleden al en ook in NL zwerven er een aantal rond. Zowel e61 als president waaronder zelfs een eerste serie, daar is het nog lastiger vanwege de gedeelde vul/heetwaterkraan. Ohja er is zelfs een Faema marte met autobijvul in Nederland 8-)

Het lijkt trouwens wel alsof er een lelijke knik in de aanvoerleiding zit vlak achter de terugslagklep. Of is dat optisch bedrog?

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Faema President - automatische boilervulling...

Berichtdoor GuidovW » vr 23 apr 2021, 13:46

Mooi en netjes gedaan.
Helemaal als je de eerste keer met flux en zilver werkt; het ziet er keurig uit!
Als je de solderingen opschuurt, gaan ze mooi glimmen...
....maar dat is misschien wel extra nerderig... :ugeek:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Faema President - automatische boilervulling...

Berichtdoor turboyeast » vr 23 apr 2021, 15:01

Haha, nou de enige ben je zéker niet hoor, in Italië deden ze het zeker 15 jaar geleden al en ook in NL zwerven er een aantal rond. Zowel e61 als president waaronder zelfs een eerste serie, daar is het nog lastiger vanwege de gedeelde vul/heetwaterkraan. Ohja er is zelfs een Faema marte met autobijvul in Nederland 8-)
Het lijkt trouwens wel alsof er een lelijke knik in de aanvoerleiding zit vlak achter de terugslagklep. Of is dat optisch bedrog?
Arrrr, wat jammer. Ik heb mijn prestaties dan maar wat (naar beneden) bijgesteld....
Heb je daar trouwens foto's van? Ik ben eigenlijk benieuwd hoe andere lieden dat varkentje gewassen hebben. Ik heb geen enkel voorbeeld kunnen vinden op het www.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Faema President - automatische boilervulling...

Berichtdoor turboyeast » vr 23 apr 2021, 15:03

Mooi en netjes gedaan.
Helemaal als je de eerste keer met flux en zilver werkt; het ziet er keurig uit!
Als je de solderingen opschuurt, gaan ze mooi glimmen...
....maar dat is misschien wel extra nerderig... :ugeek:
Nee hoor, ik sta ze te schuren -as we speak-..... ;). Voor mij is niks te nerderig. Tenzij het gaat over de nieuwste malers....
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Faema President - automatische boilervulling...

Berichtdoor Pti » vr 23 apr 2021, 16:08

Ik heb mij de afgelopen periode meer beziggehouden met bonen dan met de oude machines. Maar deze vrij snel vinden op de site van vintage espresso machines. Maar dan wel zonder dat mooie soldeerwerk, met het idee dat de machine dan altijd weer terug naar orgineel kan.
Bijlagen
faema-president-1st-series-for-sale-vintage-espresso-machines_4.jpg
IMG_20150219_145540.jpg

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Faema President - automatische boilervulling...

Berichtdoor turboyeast » ma 26 apr 2021, 21:31

LS.,
Dat ziet er ook sexy uit, maar wel erg veel koppelingen...zou ik hoofdpijn van krijgen. Enne, dit is geen President..
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Faema President - automatische boilervulling...

Berichtdoor Pti » ma 26 apr 2021, 21:41

Pardon? Geen president?? :o


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron