Nieuwe Bezzera in de Family

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Nieuwe Bezzera in de Family

Berichtdoor Wijmaar » do 30 sep 2021, 14:49

Sorry, ik kon het niet laten om hem te maken :D. In mijn loze uurtjes vind ik het altijd leuk om Marktplaats een beetje af te struinen en een aantal weken geleden viel mijn oog op een wat verstopte Bezerra advertentie. Ik ging er al een beetje vanuit dat de machine al weg zou zijn, maar na twee weken heen en weer mailen staat er tot mijn grote vreugde sinds gisteren een Bezzera Family op de keukentafel te wachten op een restauratie:

Afbeelding
Afbeelding

Voor zover ik weet een vrij zeldzame machine, welke het zusje is van de Ater Family van PdG waar Bas al eens over postte. Vandaag al even contact gehad en de lijst met plannen is gestaag aan het groeien :). Op basis van andere verhalen was ik vooral bang voor de staat van de groep / piston. Dit valt alles mee:

Afbeelding
Afbeelding

De binnenkant is nog in "originele" staat, inclusief originele pressostaat :).

Afbeelding

Maar tot mijn grote vreugde kwam de machine keurig op temperatuur en heb ik zelfs het eerste (niet echt drinkbare) shotje espresso kunnen zetten (7g bakje en geen tamper, wordt aan gewerkt).

Komende tijd maar eens plannen maken, waar ik jullie natuurlijk van op de hoogte zal houden. Ik denk in ieder geval aan:

1. Toevoegen vacuumventiel op aftakking van veiligheidsventiel
2. Aanpassen stoomtip
3. Poedercoaten van behuizing en misschien frame
4. Pressostaat vervangen en bedrading vernieuwen
5. Heel goed schoonmaken om de nicotinegeur eraf te krijgen :P
6. Suggesties zijn welkom!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15195
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bezzera in de Family

Berichtdoor fransg » do 30 sep 2021, 14:52

Gaaf! Goeie vangst.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Nieuwe Bezzera in de Family

Berichtdoor bvds » do 30 sep 2021, 18:38

Dat is een hele fraaie aanwinst.
Hele leuke machine.
En mooiere groep dan de PV Lusso!
Zeker de moeite waard om daar mee aan de slag te gaan.
Proficiat.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Nieuwe Bezzera in de Family

Berichtdoor we tigers » do 30 sep 2021, 19:50

Leuk project! Hou je ons op de hoogte van je vorderingen?
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Nieuwe Bezzera in de Family

Berichtdoor GuidovW » do 30 sep 2021, 21:01

Mooie vondst zeg.
Met de winter in aantocht begint het bij mij toch ook wel weer te kriebelen.
Succes me de renovatie. :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13298
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuwe Bezzera in de Family

Berichtdoor bobbee » vr 01 okt 2021, 23:32

Leuke vondst!

Succes met de restauratie!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1531
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Nieuwe Bezzera in de Family

Berichtdoor Dirk Jan » za 02 okt 2021, 08:48

Mooi om zo bezig te zijn, plezier!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe Bezzera in de Family

Berichtdoor Verenjano » za 02 okt 2021, 19:53

Mooi ding!
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Nieuwe Bezzera in de Family

Berichtdoor Wijmaar » ma 04 okt 2021, 16:43

Dank voor alle leuke reacties! Leuk om te merken wat een behulpzame en enthousiaste wereld de koffiewereld toch is. Ik zal jullie via hier zeker op de hoogte houden van de voortgang. Afgelopen weekend even kort tijd gehad om een en ander te demonteren:

De kap verwijderd, waar een deel van de glaswol (of iets wat er op lijkt) mee kwam. Het werd ook direct duidelijk waar 90% van de nicotine geur vandaag kwam :o .
Afbeelding

Het tweede deel van de glaswol was door de jaren heen nogal verknocht geraakt aan de boiler:

Afbeelding

Maar kwam ook vrij makkelijk los, nog wel wat restjes die er nog af mogen:

Afbeelding

Nadere inspectie leert dat het opnieuw coaten van de kap inderdaad geen overbodige luxe gaat zijn:
Afbeelding

Vervolgens de hele boiler gedemonteerd, nog een paar fotootjes van de binnenkant kunnen maken, en waar ik heel rotsformaties aan kalk verwachte valt dat eigenlijk dik mee:
Afbeelding Afbeelding

Pijlglas en pakkingen kwamen er gelukkig ook netjes uit, en zijn ook weer doorzichtig geworden:

Afbeelding Afbeelding

Boiler ziet er verder ook wel netjes uit, er lijken twee kleine lekjes te zijn
Afbeelding

Tot slot nog een klein OCD dingetje, de meter staat niet op 0. Maar eens op onderzoek uit of dat nog te herstellen is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15195
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe Bezzera in de Family

Berichtdoor fransg » ma 04 okt 2021, 18:07

Mooi werk!

Kun je van het metertje de voorkant er voorzichtig afhalen, het wijzertje van de pin trekken en er op de gewenste stand er weer op prikken?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron