Faema Mercurio....

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor Dirk Jan » zo 15 jan 2023, 18:33

Afbeelding
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Ewout
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 22 feb 2021, 17:09

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor Ewout » ma 16 jan 2023, 10:03

LS.,
Met het warmte-element heb ik mooi pech. Deze is aan het einde van de levensduur. Het koper is dun en er is al lichte oxidatie te zien aan de contacten van vochtdoorslag. Deze moet vervangen worden, maar dat is een kostbare en lastige zaak. Ik heb hierover contact met de vorige eigenaar en mijn ongenoegen geuit, maar die zit duidelijk anders in de film dan ik....

Paar foto's om de goede moed er maar in te houden.
Cheers, TY

ps. uiteraard is mij bekend dat teflon een van de meest milieubelastende stoffen is op dit moment.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heel tof wat je allemaal voor elkaar krijgt met de draaibank! Nieuwe schoenen voor de machine.

Als het goed is kon brooks een vervangend element aanbieden, maar dan zou je het boiler deksel ook weer dienen aan te passen.

Succes met volgende klussen, leuk om te volgen.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor turboyeast » vr 20 jan 2023, 12:52

LS.,
De voetjes van de Faema Mercurio zijn ook wel een bespreekpuntje. Vaak zijn deze in tijd en ruimte verdwenen, met als belangrijkste reden dat de achterpootjes eigenlijk los onder het frame staan. Deze machine is geen uitzondering, maar de vorige eigenaar heeft een dappere poging gedaan ze te reproduceren in RVS. Het achterpootje was hopeloos amateuristisch aan het frame bevestigd, dus daar heb ik een verbetering in aangebracht. Frame, steuntje en hitteschilden liggen nu bij de poedercoater. Ik ben benieuwd!

Ter vermaak ook het plexiglas Faema embleem. Vaak een replica, maar in dit geval een origineel. Het embleem heeft in tijd en ruimte de nodige averij opgelopen. Het feit dat het embleem hopeloos amateuristisch aan de sierstijl gemonteerd zat, zal ook niet geholpen hebben. Ook hier moet ik nog mee aan de slag...

Verder zijn alle onderdelen wel een beetje binnen. Weer credits voor Thijs (Brooks espresso) die zijn zaakjes mbt onderdelen super op orde heeft.

Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor bobbee » vr 20 jan 2023, 13:02

Super, Dank voor de update.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor fransg » vr 20 jan 2023, 13:11

Prachtig
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor gilleko B. » za 21 jan 2023, 20:37

Dat gaat leiden tot een elegant eindresultaat. Ben erg benieuwd hoe fraai het eindresultaat wordt. Leuk als je weet hoe je dat moet doen en de handigheid daarvoor hebt.




Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor Nelus » di 24 jan 2023, 10:54

Heeft maltoni niet een element voor je?
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor turboyeast » di 24 jan 2023, 15:27

Heeft maltoni niet een element voor je?
Op zich een idee, maar de meeste zaken die Maltoni verkoopt kosten hun gewicht in goud....
Een andere oplossing heeft zich overigens al aangediend, maar dank voor het meedenken.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor turboyeast » di 24 jan 2023, 15:33

LS.,
Het frame en de hitteschilden liggen bij de poedercoater, dus ik ben met klein bier bezig. Om de kleine messing onderdeeltjes te reinigen heb ik een mini-tumbler gemaakt. Uiteraard heb ik dit idee gejat, dus geen credits naar ondergetekende. Het werkt wel ontzettend goed...
Cheers, TY

Afbeelding

Krijg de video niet ge-embed... :evil:
https://www.youtube.com/shorts/pn1qk7Ah3RA
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor fransg » di 24 jan 2023, 15:43

gaaf!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron