Opknappen Bezzera BZ07 ( inspired by Specht Design)

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Makster
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 21:16

Opknappen Bezzera BZ07 ( inspired by Specht Design)

Berichtdoor Makster » zo 31 dec 2023, 14:36

Een jaar of 5 geleden heb ik al mijn espresso gear verkocht. Kleine kinderen, geen tijd meer, geen inspiratie meer en weet ik veel welke argumenten ik allemaal heb verzonnen om mijn keuze te rechtvaardigen AfbeeldingAfbeelding

De laatste maanden ging het echter weer kriebelen, tijd voor een project(je)!

Let op: dit topic is geen die hard old school restauratie project. Ik vond het vooral leuk om mijn ervaring hier te delen.

Ik heb altijd machines met een relatief kleine footprint gehad (Cremina, appartemento, Pavoni) en dat was mijn enige harde eis. Aangezien ik Specht Design al jaren op Instagram volg was er ook een wens om de machine te personaliseren. Een projectje was dus de juiste keus voor mij.

In mijn zoektocht kwam ik uit bij een Bezzera BZ07. Het bleek dat een maatje van mij zijn oude machine al een tijdje ongebruik in de schuur had staan. Ik mocht deze komen ophalen Afbeelding

Ik heb de machine volledig uit elkaar gehaald en alle afdichten, pakkingen en rubbers vervangen. De boiler en leidingen ontkalkt (was erg nodig). Subframe opnieuw gespoten. De tapkraan en stoomkraan gereviseerd, zetgroep opgeknapt en IMS douche gemonteerd. Rubber in de OPV vervangen, pomp vervangen, led lampen vervangen, slangen (niet allemaal) vervangen en drukknop opnieuw gesoldeerd.

Daarnaast ook de omkasting laten poeder coaten in (zeer) mat wit.

Uiteraard alles weer opgebouwd en opnieuw in het vet gezet.

Al met al ben ik erg blij met het resultaat. Alles werkt naar behoren en op wat kleine dingen na ben ik klaar Afbeelding

Tip van flip: Wil je dit ook doen, hou er rekening mee dat door de laagdikte van de poeder coat je omkasting niet overal meer makkelijk en soepel past. Je moet eventueel wat aanpassingen doen.

To do: Zelf houten knevels, voetjes en handvat voor portafilter draaien. Al twijfel ik daar wel over, alle op het aanrecht is zwart/wit. De machine matched zo prima, ook met de maler (single dose Mignon).

Goed, wat foto’s:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Opknappen Bezzera BZ07 ( inspired by Specht Design)

Berichtdoor fransg » zo 31 dec 2023, 14:41

Leuk!
Knap gedaan
Chic resultaat
Welcome back!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Opknappen Bezzera BZ07 ( inspired by Specht Design)

Berichtdoor Ben70 » zo 31 dec 2023, 15:11

Respect voor dit project ,knap stukje werk prachtig resultaat ,smaakt de koffie ook goed?
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Makster
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 21:16

Re: Opknappen Bezzera BZ07 ( inspired by Specht Design)

Berichtdoor Makster » zo 31 dec 2023, 15:18

Hi,

Thanks.

Koffie smaakt prima, de tijger is terug in het kopje Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Opknappen Bezzera BZ07 ( inspired by Specht Design)

Berichtdoor ErikvW » zo 31 dec 2023, 15:22

Wow, die is echt mooi geworden. Moedige keuze om hem wit te maken. Had je achteraf niet liever de frontplaat RVS gelaten voor de eenvoud van schoonmaken?
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Makster
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 21:16

Re: Opknappen Bezzera BZ07 ( inspired by Specht Design)

Berichtdoor Makster » zo 31 dec 2023, 15:29

Wow, die is echt mooi geworden. Moedige keuze om hem wit te maken. Had je achteraf niet liever de frontplaat RVS gelaten voor de eenvoud van schoonmaken?
Nee, is prima zo. De poeder coat is makkelijk schoon te maken en zeer slijtvast (daarom ook poeder coat en geen spuitverf).

Vuiligheid na het zetten valt alles mee. Als er al spetters zitten maak ik het meteen ff schoon, kost eigenlijk geen moeite.

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Opknappen Bezzera BZ07 ( inspired by Specht Design)

Berichtdoor HanR » zo 31 dec 2023, 16:02

Mooi gedaan.
Heb je een nieuwe voorplaat gemaakt/laten maken? De ronde knopjes met ledje lijkt mij eigen ontwerp.

Makster
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 17 nov 2014, 21:16

Re: Opknappen Bezzera BZ07 ( inspired by Specht Design)

Berichtdoor Makster » zo 31 dec 2023, 16:08

Mooi gedaan.
Heb je een nieuwe voorplaat gemaakt/laten maken? De ronde knopjes met ledje lijkt mij eigen ontwerp.
Hi, thanks.

De voorplaat en ledjes zijn origineel (3 ledjes bij de drukknoppen, 2 ledjes onderin. Groen is aan, oranje is waterbak leeg).

Groet!

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Opknappen Bezzera BZ07 ( inspired by Specht Design)

Berichtdoor HanR » zo 31 dec 2023, 18:05

Nooit gezien.
Ik ken de machine alleen met uitsluitend ovale knoppen.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Opknappen Bezzera BZ07 ( inspired by Specht Design)

Berichtdoor gilleko B. » zo 31 dec 2023, 20:33

Prachtig resultaat, misschien de poten nog een chromen afwerking?





Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron