Delter coffee press.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Delter coffee press.

Berichtdoor bobbee » wo 10 jul 2019, 10:58

Ik heb de nieuwe Delter coffee press nu iets meer dan een weekje in gebruik en hij bevalt mij heel erg goed! Over het algemeen kan ik zeggen dat de koffie een stuk cleaner en vooral minder droog en veel sappiger eruit komt! Dit in vergelijk met de aeropress en V60 etc.

Ik doseer 15 gram redelijk grof gemalen. Vul de delter met 200ml water van de kook. Trek de press omhoog tot 50ml en press dat heel rustig in de koffie. Dat laat ik zo staan tot 30 sec en trek dan de plunger omhoog tot bovenkant van press line aanduiding (ong 100ml). Die druk ik er weer rustig doorheen. Dan press weer omhoog voor laatste hoeveelheid water en druk dat er weer rustig doorheen. Doorlooptijd komt dan op minimaal 2 minuten en vaak ook meer dan 2 minuten.

Ben erg benieuwd naar andere eigenaren van de delter en vooral hun zetwijze! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Delter coffee press.

Berichtdoor Fisherman » wo 10 jul 2019, 15:58

Ha Bob! Leuk dat je dit deelt. Leuk apparaatje inderdaad. Snap ik nou goed dat de koffie er minder "juicy" uitkomt dan bijv. V60 of AP? Of komt hij er "juicier" uit dan eerder genoemden?

Wederom een leuk alternatief wie geen gieter wil/kan aanschaffen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Delter coffee press.

Berichtdoor bobbee » wo 10 jul 2019, 16:39

Hi, dat heb ik idd verkeerd opgeschreven! Dank je. De koffie is juist juicy en minder droog. Echt lekker! In combinatie met comandante
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Delter coffee press.

Berichtdoor Fisherman » do 11 jul 2019, 17:52

Hi, dat heb ik idd verkeerd opgeschreven! Dank je. De koffie is juist juicy en minder droog. Echt lekker! In combinatie met comandante Afbeelding
Interessant!! Lees wel meer positieve verhalen maar ben na de Gabi een beetje voorzichtiger geworden met impulsaankopen


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Delter coffee press.

Berichtdoor bobbee » do 11 jul 2019, 19:52

Hi, dat heb ik idd verkeerd opgeschreven! Dank je. De koffie is juist juicy en minder droog. Echt lekker! In combinatie met comandante Afbeelding
Interessant!! Lees wel meer positieve verhalen maar ben na de Gabi een beetje voorzichtiger geworden met impulsaankopen


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Heel goed! Ik heb ook eventjes afgewacht maar toch niet kunnen inhouden en 1 overgenomen van iemand.
Vindt je de Gabi niks? (A of B) Ik vind de Gabi A nog steeds een erg leuk ding.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Delter coffee press.

Berichtdoor fuel » do 11 jul 2019, 22:16

Bobbee, is die Kenya een beetje lekker van Friedhats?
Heb nu Peru en Ethiopia Kochere Boji waarvan ik de Peru erg lekker vind.
De Ethiopia is bijzonder maar niet mijn ding :roll: .
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Delter coffee press.

Berichtdoor Tekork » do 11 jul 2019, 23:36

Bobbee, is die Kenya een beetje lekker van Friedhats?
Heb nu Peru en Ethiopia Kochere Boji waarvan ik de Peru erg lekker vind.
De Ethiopia is bijzonder maar niet mijn ding :roll: .
Kenya van Friedhats en de Ken van Caffènation zijn mijn favoriete koffies momenteel. Rij inmiddels bijna wekelijks langs een van beide zaken voor een cilinder of zakje... klinkt wel verslaafd eigenlijk.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Delter coffee press.

Berichtdoor bobbee » vr 12 jul 2019, 16:29

Bobbee, is die Kenya een beetje lekker van Friedhats?
Heb nu Peru en Ethiopia Kochere Boji waarvan ik de Peru erg lekker vind.
De Ethiopia is bijzonder maar niet mijn ding :roll: .
Ik vind de Kenya heerlijk. De Ethiopië ook maar als je de Peru het lekkerst vindt en je wilt wat anders kun je misschien beter een Colombia van hun kopen. Heel erg lekker!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Delter coffee press.

Berichtdoor fuel » vr 12 jul 2019, 19:48

Thx Bobbee. Ga ik zeker doen na mijn vakantie.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Delter coffee press.

Berichtdoor bobbee » zo 21 jul 2019, 14:50

Ik heb mijn receptje beetje aangepast. Geeft mij iets consistenter resultaat.

- 15 gram koffie, (Tim Wendelboe Kenya Kiaeamururu vandaag)
- Comandante op 24 clicks

Water op 97 graden (of whatever in die richting)

Delter vullen, filter spoelen, delter in elkaar zetten en op glas of kop oid,
Zodra je het water erin giet timer starten en delter vullen tot 200ml water.
Zuiger rustig omhoog tot eerste lijntje en zachtjes doordrukken tot net niet al het water erdoorheen is, wachten tot 45 seconden, zuiger omhoog tot water de 150ml lijn raakt, dan rustig doordrukken en wederom de laatste hoeveel water toelaten door zuiger omhoog te halen. Doordrukken en klaar.
Even laten afkoelen tot 70 graden of naar smaak.
Totale doorlooptijd zit zo onder de 2 minuten. Ik vind de smaak zo lekker, delter zelf geeft doorlooptijd aan van boven 2 minuten dus misschien later weer die kant op met het recept. Voor nu doe ik dit.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron