Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor GuidovW » zo 28 jun 2020, 18:58

Welkom bij de lekkere koffie en de steile leerweg. :D

Ik sta op de camping en er was geen plek voor de La Pavoni.
Dus ook maar de Chemex (8 kops) mee genomen.

Ik gebruik 32 gr. bonen voor 500 ml. koffie.
Iets zwaarder dan jij dus.
De Vintage espresso melange, ook van het Hoofdkwartier.

Ik heb wel de goeie handmaler en weegschaal mee, maar gebruik ook gewoon de camping waterkoker.
En dat gaat prima.

Ik reken er mee dat er ongeveer 100 ml. water in de koffieprut achter blijft.
Voor 500 ml koffie, gebruik ik dus ongeveer 600 ml water (excl het water voor uitspoelen filter en opwarmen Chemex).
En dat levert in ongeveer 4 minuten doorlooptijd een lekker fris en fruitig bakje koffie op. :!:

Als het water kookt, spoel ik daar het filter mee, maar warm het daarna niet meer op.
Wel roer ik de prut nog ff door, als al het water is op gegoten.

Wie weet kun je hier nog iets mee. :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor bobbee » zo 28 jun 2020, 23:05

De Gabi drip master A is leuk voor op vakantie!
Handig drippertje met zeefje die het water mooi op de koffie laat druppelen.
Geen andere spullen nodig naast een waterkoker en maler. Weegschaal is handig maar niet perse nodig.

https://youtu.be/jGpFPPnAT14
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor bvds » ma 29 jun 2020, 07:26

Goed bezig. De grote Chemex 6 kops is zoals eerder gezegd tricky. Met de 3 kops krijg je veel makkelijker een goed resultaat.

De V60 blijft aanrader. En kost in plastik uitvoering (aanrader!) niet veel.

Je kan gewoon je waterkoker houden en een simpele RVS ketel met zwanenhals kopen voor een paar tientjes.

De Brewista is een goede scale en zijn prijs zeker waard.

Boontjes? De genoemde boontjes zijn meer geschikt voor espresso. Ik zou echt lichte filter branding kopen. Wereld van verschil. En keuze genoeg in Nederland. O.a. bij Blommers of het Koffielab en nog veel meer.

Veel plezier.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Keyser » ma 29 jun 2020, 07:51

Op aanvulling van Bob:
Zelf heb ik de Bodum Melior ketel. Deze is electrisch, schenkt prima. Het enige is dat je niet de temperatuur kan instellen. En je moet hem niet boven de max indicatie vullen. Let daarbij op dat je niet over het plastic onderdeel in de kan giet. Dit onderdeel lijkt verpakking, maar hoort in de ketel te blijven. Wanneer je daar overheen giet dan komt het via een uitlaat bij de aanknop eruit. Na overleg met de technische dienst van Bodum bleek dit bewust zo te zijn gemaakt. Kan geen kwaad en is mij ook maar één keer overkomen.

Nadeel van een gewone ketel overgieten in een RVS ketel, is het temperatuurverlies. Dit nadeel is overigens qua zwaarte in te schalen door de gebruiker zelf Afbeelding

Ik zie dat de ketel voor de helft van de prijs te koop staat. Van €59.95 voor €29,95.
In RVS en zwart te verkrijgen.
https://www.bodum.com/nl/nl/11883-259euro-melior





Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor pichichi » do 24 sep 2020, 21:49

Pete Licata van Veneziano Coffee Roasters heeft (ook) een filterkoffiekompas gemaakt:

20200924_214322.jpg

(in bloom-vorm ;) )
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Youssef » vr 15 jan 2021, 22:33

Ik lees ook even mee..

ben ook van plan voor de V60 te gaan

is zon https://www.cremashop.eu/en/products/ac ... IYQAvD_BwE

lunar scale ook geschikt voor slow koffie?

en is er naast de stagg kettle een andere die miss voordeliger is die aanrader is?
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Keyser » vr 15 jan 2021, 22:51

Heb zelf de Brewista Artisan 900ml. Vind hem fijn schenken. Ook leuk om met de temperatuur te spelen. Destijds voor €129,- gekocht bij Fonq.

Daarvoor had ik de Bodum Melior. Staat nu als reserve in de kast. Al wel twee keer gezien dat Bodum een korting actie had. Betaalde toen dacht ik nog maar €30,-. Prima basis ketel. Geen instelbare temperatuur. Schenkt prima, maar de Brewista Artisan zorgt voor nog meer controle over het schenken.

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Youssef » za 16 jan 2021, 00:16

Heb zelf de Brewista Artisan 900ml. Vind hem fijn schenken. Ook leuk om met de temperatuur te spelen. Destijds voor €129,- gekocht bij Fonq.

Daarvoor had ik de Bodum Melior. Staat nu als reserve in de kast. Al wel twee keer gezien dat Bodum een korting actie had. Betaalde toen dacht ik nog maar €30,-. Prima basis ketel. Geen instelbare temperatuur. Schenkt prima, maar de Brewista Artisan zorgt voor nog meer controle over het schenken.

thanks ga daar eens naar kijken!

en zon lunarscale.. is dat ook voor slow koffie (geloof je moet tijd en ML bijhouden?) ja ben er echt nieuw mee...
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Keyser » za 16 jan 2021, 10:56

Ik heb zelf nog geen ervaring met de Acaia weegschalen. Dus ik wil een beetje voorzichtig zijn met daarover advies geven Er zijn wel eigenaren op dit forum die daar meer over kunnen vertellen.

Wanneer ik op het internet kijk zie ik dat de lunar €300,- kost. Erg klein is en ik interpreteer dat als erg prettig voor op mijn espressomachine.
Acaia heeft ook nog grotere weegschalen zoals de Pearl en die heb ik wel vaker gezien bij het zetten van filterkoffie. Ik denk zelf puur vanwege de grootte. Er staat toch vaak een V60 koffiekan op.

Mijn persoonlijke mening over weegschalen is dat ik die van Acaia prachtig vind. Mijn hobby ego wil ze allemaal hebben. Ze zullen ongetwijfeld ook erg goed zijn.
Mijn verstand zegt dat ik ze belachelijk duur vind. Zelf heb ik daarom een Brewista Smart scale II gekocht. Ik ben er erg tevreden mee. Hij past gelukkig net op mijn espressomachine (Strega) en is groot genoeg voor V60. Goede sterke accu. Precies en snel. Of de Acaia preciezer en sneller is weet ik niet. Maar ik voel, behalve vanwege de heb, geen noodzaak tot upgraden.

Een andere voordelige Acaia kloon (qua uiterlijk) is de Timore Black Mirror. Echter geen idee hoe die presteert of hoe zijn specificaties op waterdichtheid zijn.


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten