New kid on the block - Kraantjeskan

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

New kid on the block - Kraantjeskan

Berichtdoor GuidovW » za 26 dec 2020, 17:07

Bij m’n moeder vandaan. ;)
Is een ‘dertien in een dozijn’ modelletje, maar ik vind het wel wat hebben.
De aankoopbon uit 1964! zit er nog bij, leuk.
Er koffie in zetten ga ik niet proberen..... :P


42597F9D-7963-4D27-90FE-1380AD56B30E.jpeg
68558B8F-0F18-4C83-A0E4-8993EAA2B16E.jpeg
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: New kid on the block - Kraantjeskan

Berichtdoor fransg » za 26 dec 2020, 17:31

Oh ja! Mijn moeder had er precies zo een. Nooit iets mee gedaan, puur decoratief. Zou er lood in het metaal zitten? Was vrij zacht materiaal als ik het mij goed herinner.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: New kid on the block - Kraantjeskan

Berichtdoor Dirk Jan » za 26 dec 2020, 17:58

Ja, lood, dat is ook het eerste waar ik aan dacht! Maar ik weet het ook niet. Wel leuk zo'n pot.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: New kid on the block - Kraantjeskan

Berichtdoor bobbee » za 26 dec 2020, 18:21

Kwaliteit! En prachtig gemaakt!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Barista74
Berichten: 415
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 11:45
Locatie: Utrecht

Re: New kid on the block - Kraantjeskan

Berichtdoor Barista74 » za 26 dec 2020, 19:14

Tin, bij mijn ouders staat er ook zo een. Eens in de zoveel tijd gingen we naar een tinfabriek om leuke dingetjes te halen. Kan je gewoon koffie mee zetten, blijkbaar, maar is ook bij ons nooit gebruikt.

https://www.tinmuseum.nl/verhalen/Verha ... intColor=2
Kraantjeskannen gemaakt voor koffie

Tegen het midden van 17e Eeuw werd koffie steeds populairder in Europa maar de bekende koffie- en kraantjeskannen waren tot dan toe nog volledig onbekend. Koffie werd aanvankelijk gezet in eenvoudige hoge kannen meestal van koper of tin met een schenktuit, een vergelijkbaar model als de hedendaagse koffiekannen. Tijdens de opkomst van het drinken van koffie werd deze vaak in zogenoemde speciale koffiehuizen gedronken. lees verder >
De geschiedenis van Kraantjeskannen

Bij hen die koffie zo beminden, kon je ook een kraantjeskan vinden.
Tegen het midden van 17e Eeuw werd koffie steeds populairder in Europa maar de bekende koffie- en kraantjeskannen waren tot dan toe nog volledig onbekend. Koffie werd aanvankelijk gezet in eenvoudige hoge kannen meestal van koper of tin met een schenktuit, een vergelijkbaar model als de hedendaagse koffiekannen. Tijdens de opkomst van het drinken van koffie werd deze vaak in zogenoemde speciale koffiehuizen gedronken.

Onder invloed van de toegenomen vraag naar koffie eind zeventiende eeuw ontwikkelde zich een nieuw soort koffiekan. Mogelijk was de toenemende populariteit van het koffiehuis ook van grote invloed op de ontwikkeling van nieuw soort koffiekan. Doordat de bezoeker steeds meer koffie wilde drinken, ontstond de behoefte zelf de drank te kunnen tappen. Dat kan met een kraantjeskan, waarbij een of drie kraantjes in de buik van de kan zijn gemonteerd. Omdat het kraantje niet helemaal onder aan de kan zit, blijft de koffiedrab in de buik van de kan achter. Bovendien voorkomt de plaats van het kraantje dat de kan zou kunnen droogkoken; er hoort namelijk een verwarmingselement bij de kan dat vaak, en ook in dit geval, niet bewaard gebleven is.

Deze kraantjeskan bleek ook ideaal voor huiselijk gebruik. Aanvankelijk waren de kraantjeskannen, net als de gewone koffiekannen, conisch van vorm. Aan het begin van de achttiende eeuw komt de peer- of balustervormige kan in gebruik, een vorm die typisch is voor de barok. Tot ver in de negentiende eeuw bleef dit het populairste model. Met de opkomst van elektrische koffiezetters in de twintigste eeuw verdween de tinnen kraantjeskan langzaam uit het dagelijks leven.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: New kid on the block - Kraantjeskan

Berichtdoor GuidovW » za 26 dec 2020, 21:41

Mooi verhaal :D
Ik ben nog wat verder aan het zoeken naar de geschiedenis.

Deze is zeker gebruikt, iig door mijn ouders.
Maar niet zo heel veel denk ik, de koffie werd er erg bitter in.
Hij is compleet, alhoewel het lekbakje er waarschijnlijk later bij is gekomen.
Het is idd zacht materiaal en vast en zeker loodhoudend. :mrgreen:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: New kid on the block - Kraantjeskan

Berichtdoor Pti » za 26 dec 2020, 23:24

Ik dacht altijd dat die kannen voor de warme chocolademelk of cacaodranken bedoeld waren, maar nee dus.

Boem
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 20:21

Re: New kid on the block - Kraantjeskan

Berichtdoor Boem » di 12 jan 2021, 22:53

Vroeger spaarde je hele familie DE zegels om zo'n ding te kopen, als je hem nog niet van je betovergrootmoeder geërfd had.
Bij mijn grootouders hoorde dat echt bij de zondag, na de kerk op de koffie. Het was altijd vechten wie de koffie mocht malen, dat moest met de hand want snelfiltermaling is te fijn. Gemalen koffie in de kan, kokend water erop, spiritusbrandertje zachtjes aan wacht het moet niet koken. Na een paar minuten roeren zodat de koffie naar beneden zakt, nog een paar minuten laten staan en dan tap je de koffie af, met boven de drab dus.
Ik denk dat ik zo koffie heb leren drinken, vanaf c7 jaar oud, met een klont kandij erin.
In mijn herinnering was de koffiesmaak vrij zacht, ook later, zonder kandij.

Als dit vooroorlogs klinkt, ik ben nog geen 50...

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: New kid on the block - Kraantjeskan

Berichtdoor fransg » di 12 jan 2021, 23:03

Wat leuk zo'n herinnering. Daar kwam dat ding bij ons dus ook vandaan vermoed ik want DE punten werden volop gespaard. Bij ons is het ding louter 'voor de sier' gebleven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: New kid on the block - Kraantjeskan

Berichtdoor GuidovW » do 14 jan 2021, 09:50

Leuk!
Deze is niet van de DE punten, alhoewel die nog steeds (wel minder fanatiek) gespaard worden..... ;)

M.i. is dat een groot commercieel succes voor DE geweest: je spaarde je hele leven die punten, maar het beoogde doel werd nooit bereikt. De koffie wel speciaal daarvoor gekocht!
Als je dan in arren moede de tienduizenden DE punten toch maar inwisselde voor een lullig kopje (30 jaar geleden had je een servies op het oog...), zag je datzelfde kopje twee weken later bij de kringloop staan voor 25 cent..... :lol:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron