eerste slow coffee zit

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: eerste slow coffee zit

Berichtdoor Youssef » wo 27 jan 2021, 21:04

Kalita wave zou ik niet doen. Die verstopt snel.

V60 altijd goed. De plastic versie is mssch wel de beste en kost niet veel. Het V60 resultaat hangt erg af van het recept en de filters. Het verschil tusse de Hario en Cafec filters is groot. Net als het verschil tussen puls pours single/double pour, Tetsui of osmotic.

Chemex: mijn favoriet. Maar alleen de 3-kops! Meeat clean maar minste body.

Goed om te beginnen is een Aeropress: meest veelzijdig en vergevingsgezind. En je hebt niet perse een goede schenkkan of dure balans nodig.

Ik ben ook fan van de Delter. Die lijkt op de Aeropress maar de zetwijze is duidelijk onder (geen immersion). De Delter komt bij qua resultaat het dichtste bij de Chemex.

Als je de Niche wilt gebruiken voor slow coffee dan zou ik gaan voor de Aeropress of Delter. De Niche produceert best veel fines. Met de flow disk iets mider.

Een duidelijke stap vooruit qua kwaliteit maalsel voor filter is de Comandante.
Het V60 resultaat hangt erg af van het recept en de filters

maar neem aan (ik in ieder geval) besteld de filters die je het best bevallen? en qua recept bedoel het gram bonen?

Ik ga filter eigenlijk altijd voor 1 persoon zetten, enkele keer voor 2 personen.
ZIt daar dan veel verschillen tussen (met v60) voor single of double pour?

heb in mijn niche de flow disk zitten trouwens.

ga me eens verdiepen in de v60 VS aeropress!

thanks!
Als je vaak kleine hoeveelheden koffie zet, 250 a 300 ml dan beter de V60 01 pakken. Je kunt dichter op het koffiebed schenken en daardoor de agitatie meer beïnvloeden. De werveling die je teweegbrengt met opgieten heeft direct invloed op de smaak. Giet je laag is minder werveling en giet je van wat hoger dan ja, meer werveling.

denk dat ik dan zoiezo voor een v60 01 plastic ga

de v60 02 is voor grotere hoeveelheden?

zit er ook aan te twijfelen ook een aeropress bij te halen,tis ook gewoon een hobby geworden met koffie bezig te zijn

dan eens kijkijken welke weegschaal en opgieter

qua weegschaal, is toch eigenlijk alleen de hoeveelheid water dat je moet wegen en een timer?
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: eerste slow coffee zit

Berichtdoor Youssef » ma 15 feb 2021, 18:48

even heel druk gehad dus geen tijd gehad helaas....

qua filter twijfel oik nog tussen de v60 en de v60 decanter....

al zag ik de Origami dripper voorbij komen, hoe ivnden julle die ten opzichte van de v60?
welke van deze 3 zou jullie advies zijn?
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: eerste slow coffee zit

Berichtdoor Keyser » ma 15 feb 2021, 20:49

V60 decanterb is gewoon een V60 in een glazen kan. Denk dat er verder geen verschil zit tussen de decanter en een losse v60. Zelf vind ik de decanter erg prettig.

De andere ken ik niet.


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron