V60 krijg het niet onder de knie

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor Joris7 » vr 10 feb 2023, 18:22

Waar woon je?
Misschien kun je van iemand een goede maler lenen….
Of even langs komen voor tips & tricks. :idea:
Ik heb verder niemand in mijn netwerk die op dezelfde manier bezig is met koffie als ik haha, als ik zeg V60 beginnen ze over volvo's.

Ik woon in Voorschoten, Zuid-Holland. Dorp ligt tegen Leiden aan.

groet!

Gebruikersavatar
Leinad
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 21:07
Locatie: Nijmegen

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor Leinad » zo 12 feb 2023, 18:15

Ik herken het wel een beetje. Ik krijg de koffie uit de V60 niet naar mijn wens, althans onvoldoende.
Komt misschien ook omdat ik maar sporadisch filterkoffie maak :-)

Feit is, dat ik voor die gelegenheden teruggrijp op de perfect bij mijn smaak passende clever dripper. De V60 is een slechts ding in mijn koffiekast geworden. Maar, zelfs die gebruik ik minder vaak dan de moka pot moet ik zeggen.

Misschien past mijn smaakvoorkeur niet zo bij de V60.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor Joris7 » ma 27 feb 2023, 12:27

Ik dacht ik laat is even weten wat ik de laatste tijd heb ontdekt.

Mijn grootste probleem was dus een overzurige of bittere kop koffie. (ik herken het verschil niet zo)

Nu heb ik laatst mijn bloom aangepast, en warempel, de afgelopen 3 koppen koffie waren consequent niet overheersend zuur/bitter meer.

Wat ik heb gedaan is veel minder water gebruiken voor de bloom fase. Waar ik voorheen me blind vaarde op de suggesties op YouTube filmpjes om 2x de hoeveel water in grammen als je koffie dosis te gebruiken, soms zelfs 2,5 keer meer, heb ik me nu gefocust op juist zo min mogelijk water te gebruiken om de koffie maar net een beetje nat te krijgen. Dit leidde natuurlijk ook tot veel minder water wat al doordruppelde tijdens de bloom fase.

Ik was er namelijk achter gekomen dat het doorgedruppelde water van de bloom juist heel zurig was. Ik heb dus eerst een tijdje de bloom helemaal weggegooid, maar dat maakte de koffie wel erg slap en helemaal uit balans.

Nu komen er nog wel wat druppels door, maar niet zo heel veel meer.

De koffie uit de V60 is nu dus meer zoals hoe ik het graag zie, gewoon net wat beter dan de dolce gusto. Dat is maar een saaie zure bak koffie. Nu proef ik weer wat smaaknuances, af toe iets zoet, iets notigs, dan een wat scherpere smaak (chocola), en al met al dus gewoon meer body. Gewoon lekkerder. Sterker nog, ik kan dolce gusto niet meer drinken zonder suiker :-p Vind er anders niks meer aan. Nu al verwend door andere smaken dus, zowel door mijn eigen succesmomentjes en de betere koffiebarretjes.

Voor degene die het interessant vinden hoe ik het nu dus doe:

V60 01 plastic
CAFEC filters voor medium roast
vrij grove maling, maar er zitten genoeg fijne deeltjes in.
Brewer en kop voorverwarmen, filter niet nat maken.
iets heter dan 92,5 graden.
een zo voorzichtig mogelijke bloom dus
Osmotic flow techniek, 5 tellen in het midden, 5 tellen rusten. Ik krijg zeker het koepel-opzwel-effect.
Tot 100 ml, daarna in cirkelbewegingen in het midden tot 200 ml, aan het eind nog iets meer richting de buitenrand.
Dan max 10 seconden nog laten doorlopen maar niet helemaal tot alles is doorgelopen.
Al met al in 02:15 klaar.
Ongeveer dus 1:15 ratio.
en de boontjes: Costa Rica van Brandzaak.nl medium roast 100% Arabica - Caturra & Catuai SHB

groet

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor GuidovW » ma 27 feb 2023, 16:21

Top, je terugkoppeling! :idea:
En mooi dat je het nu beter onder controle hebt.
Het blijft een leerschool, hé..... :!:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1501
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor Dirk Jan » ma 27 feb 2023, 17:08

Ja, leuk de terugkoppeling en zo fijn uitgebreid. Benieuwd wat je volgende ontdekkingspunt gaat worden!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor bvds » ma 27 feb 2023, 19:27

het heeft allemaal invloed en er is niet een beste manier. gewoon ontdekken en experimenteren. beste een variabele per keer veranderen. dus als je nu tevreden met de preinfusie dat even zo laten. en kijk dan eens wat het verschil is tussen 92 en 96 gram of 2 en 3 minuten etc. juist van de verschillen leer je. dus wat minder focussen op eindresultaat en meer op het proces.

en ja het eerste extract is altijd zuur. proef meer eens de eerste druppels espresso! de preinfusie is een van de manieren om de balans te tunen. hoeveel en hoelang hangt af van de boon, roast, versheid, maalgraad, dose en hoe je opschenkt. en ook nog eens van het type filter en bovenal je eigen smaakvoorkeur. zo hou ik juist van een mooie zuurgraad in mijn filter en minder body (bij espresso precies andersom).

gemalen koffie met een EK43 gedraagt zich bijv totaal anders dan met zeg een Comandante of Niche etc.

dus moraal van dit geklets: "als je weet wat je doet kun je doen wat je wilt" (citaat van Moshe Feldenkrais)

proost!

PS. ik krijg met de V60 het mooiste resultaat met de "bypass methode" die ik een tijd terug van Peter de Goede heb overgenomen: niet vanwege minder zuren maar vanwege de voor mij fraaiste balans ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Nagano
Berichten: 25
Lid geworden op: di 15 nov 2022, 16:54
Locatie: Nijmegen

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor Nagano » ma 17 apr 2023, 15:09

Ik dacht ik laat is even weten wat ik de laatste tijd heb ontdekt.

Mijn grootste probleem was dus een overzurige of bittere kop koffie. (ik herken het verschil niet zo)

Nu heb ik laatst mijn bloom aangepast, en warempel, de afgelopen 3 koppen koffie waren consequent niet overheersend zuur/bitter meer.

Wat ik heb gedaan is veel minder water gebruiken voor de bloom fase. Waar ik voorheen me blind vaarde op de suggesties op YouTube filmpjes om 2x de hoeveel water in grammen als je koffie dosis te gebruiken, soms zelfs 2,5 keer meer, heb ik me nu gefocust op juist zo min mogelijk water te gebruiken om de koffie maar net een beetje nat te krijgen. Dit leidde natuurlijk ook tot veel minder water wat al doordruppelde tijdens de bloom fase.

Ik was er namelijk achter gekomen dat het doorgedruppelde water van de bloom juist heel zurig was. Ik heb dus eerst een tijdje de bloom helemaal weggegooid, maar dat maakte de koffie wel erg slap en helemaal uit balans.

Nu komen er nog wel wat druppels door, maar niet zo heel veel meer.

De koffie uit de V60 is nu dus meer zoals hoe ik het graag zie, gewoon net wat beter dan de dolce gusto. Dat is maar een saaie zure bak koffie. Nu proef ik weer wat smaaknuances, af toe iets zoet, iets notigs, dan een wat scherpere smaak (chocola), en al met al dus gewoon meer body. Gewoon lekkerder. Sterker nog, ik kan dolce gusto niet meer drinken zonder suiker :-p Vind er anders niks meer aan. Nu al verwend door andere smaken dus, zowel door mijn eigen succesmomentjes en de betere koffiebarretjes.

Voor degene die het interessant vinden hoe ik het nu dus doe:

V60 01 plastic
CAFEC filters voor medium roast
vrij grove maling, maar er zitten genoeg fijne deeltjes in.
Brewer en kop voorverwarmen, filter niet nat maken.
iets heter dan 92,5 graden.
een zo voorzichtig mogelijke bloom dus
Osmotic flow techniek, 5 tellen in het midden, 5 tellen rusten. Ik krijg zeker het koepel-opzwel-effect.
Tot 100 ml, daarna in cirkelbewegingen in het midden tot 200 ml, aan het eind nog iets meer richting de buitenrand.
Dan max 10 seconden nog laten doorlopen maar niet helemaal tot alles is doorgelopen.
Al met al in 02:15 klaar.
Ongeveer dus 1:15 ratio.
en de boontjes: Costa Rica van Brandzaak.nl medium roast 100% Arabica - Caturra & Catuai SHB

groet
Mooi dat je betere resultaten weet te behalen! Dat is uiteindelijk waar het om draait. Richtlijnen zijn slechts richtlijnen!

Ik vraag me wel af waarom je zo strak op de 92/92,5 graden blijft zitten. Zeker voor lichtere brandingen geldt al vaak: Hoe heter, hoe beter. Het zorgt oa. voor snellere doorloop, waardoor overextractie (met vaak bitterheid tot gevolg) uitblijft.

Sowieso bijzonder dat je bitterheid en zuurheid op één hoop gooit, het zijn in extractietermen zo'n beetje elkaars tegenpolen. Onderextractie -> Zuur
Overextractie -> Bitter

Emass
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 14:11

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor Emass » wo 03 mei 2023, 14:47

Leuk om de terugkoppeling te lezen. Ga het zelf ook is proberen!
Expobar Brewtus IV - [Malerloos] - Commandante C40


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron