V60 krijg het niet onder de knie

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor Joris7 » wo 08 feb 2023, 19:21

Beste koffieliefhebbers,

Ik heb maar wisselend succes met de V60. Probleem is dat de koffie vaak te zurig (of is het bitter?) smaakt. Ik weet niet zo goed wat het verschil is dus nu het nu maar even zurig. Er zijn soms wel andere smaaktonen aanwezig maar het zure overheerst.

Nu was ik laatst in een koffiebranderij/bar in leiden en raakte aan de praat met de barista. Hij vroeg een beetje naar mijn werkwijze. Dus ik zeg ja ik werk nu met een 1:15 brew ratio, 16 gram koffie, 240 ml water, 92 graden, en de koffie loopt wel door binnen 3 minuten. Naja, dan wist hij eigenlijk ook niet meer wat er dan nog fout kon gaan. Zij gebruiken ook gewoon kraanwater, dus we gebruiken allebei hetzelfde water. (Ik kom uit Voorschoten) Ik zei, misschien ligt het aan mijn molentje (instapmolen hario slim plus). Hij was zo vriendelijk om de bonen die ik ben hem wou kopen voor mij te malen.

Eenmaal thuis dus aan de gang met een standaard recept dat ikvolg, met bovenstaande uitgangspunten dus, en dan 1 bloom van 40 ml, 60 ml pour en daarna 140 ml pour. De smaak was oke maar wederom meer zurig dan bij de koffiebar. Uiteraard was zijn koffie heerlijk, en vooral nadat het was wat afgekoeld totaal geen bitter te herkennen.
Heb zelf de laatste dagen van alles geprobeerd. Lagere temperatuur (90 graden), en een single pour na de bloom, maar die koffie was nog veel zuriger/bitter. Heb ook geoefend met de osmotic flow, maar is niet veel beter. Heter water gebruiken lijkt mij alleen maar tegen te werken, terwijl ik overal op youtube tegenkom dat heet goed is.

Ik weet ondertussen niet meer wat ik aan mijn techniek kan doen om een beter resultaat te krijgen. Ik heb alles al gezien op Youtube en meerdere technieken geprobeerd op verschillende temperaturen. Wie kan mij verder helpen met ontdekken waar het fout gaat?

groet,

Joris.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor bobbee » wo 08 feb 2023, 19:35

Zurig en bitter zijn 2 smaken die niet bijelkaar passen qua temperatuur. Zuur is te koud gezet en bitter te heet.
Er kunnen heel veel redenen zijn waarom je geen goed resultaat hebt.
Waarmee schenk je op en hoe? Iedere pour heeft invloed op de smaak.
Welke V60 gebruik je. Plastic is de beste voor de extractie temperatuur, de porselein de slechtste want de slurrie blijft niet warm genoeg waardoor je smaken mist en zuur kan worden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor Joris7 » wo 08 feb 2023, 19:52

Waarmee schenk je op en hoe? Iedere pour heeft invloed op de smaak.
Welke V60 gebruik je. Plastic is de beste voor de extractie temperatuur, de porselein de slechtste want de slurrie blijft niet warm genoeg waardoor je smaken mist en zuur kan worden.
Dank voor je bericht.

Ik heb een fellow stagg gooseneck kettle en de V60 plastic variant formaat 01.

De laatste tijd heb ik 3 recepten geprobeerd.

De osmotic flow (dus zo zacht mogelijk schenken als maar kan)
Een bloom (2x gewicht van de koffie) en daarna 2 pours. (lijkt op de 4:6 method) ook zo rustig mogelijk schenken als ik maar kan. Rustig vanuit het midden in cirkelbewegingen naar buiten en weer terug.
Een single pour recept. Na de bloom schenk ik sneller en iets agressiever dan bij de andere 2 recepten. Heb met dit recept het allerminste succes. Geen enkele smaaknuance en vooral dus dat bittere.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor bobbee » wo 08 feb 2023, 20:16

Is je koffie licht gebrand of donker, medium? Hoe lichter, hoe heter je het water moet maken voor goede extractie omdat het anders zuur smaakt. Hoe donkerder hoe lager de temperatuur omdat het snel bitter wordt.
Welke temperatuur gebruik je?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor Joris7 » wo 08 feb 2023, 20:24

Is je koffie licht gebrand of donker, medium? Hoe lichter, hoe heter je het water moet maken voor goede extractie omdat het anders zuur smaakt. Hoe donkerder hoe lager de temperatuur omdat het snel bitter wordt.
Welke temperatuur gebruik je?
Ik ben nu bezig met een medium roast, en ik hou een ketel temp aan van 92,5 graden, dit meet ik wel vrij precies met een digitale thermometer.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor bobbee » do 09 feb 2023, 10:26

Hmm. Lastig. Je hebt al veel getest en geprobeerd waardoor ik nu niet zo meer weet waar het aan kan liggen.
Heb je dezelfde koffie nu in gebruik als van de koffie zaak waar je het lekker vond?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor Joris7 » do 09 feb 2023, 15:00

Jazeker, dezelfde koffie!

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor GuidovW » do 09 feb 2023, 21:59

Hé Joris,

Bij de buren heet je Lucas…
Maar ook welkom hier. :mrgreen:

Kon je niet zoveel met m’n antwoorden?
https://www.thuisbarista.nl/forum/viewt ... =19&t=7466

Alles begint met consistentie…. :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor Joris7 » vr 10 feb 2023, 15:03

@Guido,

Zeker wel, ik heb eerst gekeken naar de maalgraad, kwam er al achter dat met mijn maler alles lager dan 15 clicks snel te zuur wordt.

Ik zie verder gewoon niet meer waar het mis gaat. Ik heb bij een koffiebar een pour over gedronken. Heerlijk, niks zuurs aan. Ik heb mijn recept met de barista gedeeld. 92 graden, 1:15, doorlooptijd onder 3:00, gewoon kraanwater (wat hij ook blijkt te gebruiken). Hij wist niet waar het nog mis kon gaan. Ik heb van hem wat gemalen bonen meegekregen op de maalgraad die hij zelf ook gebruikt.

Vervolgens verschillende technieken geprobeerd, de osmotic flow, de 4:6 en een single pour. Overal ongeveer het zelfde resultaat. Alleen de single pour waar ik wat agressiever het water opschonk was veel zuurder (of bitterder, ik weet niet wat nou het verschil is). En van dat resultaat snap ik ook weer niks, want wat ik kon zien deed de barista ook een single pour en schonk hij ook niet heel rustig ofzo.

Dus ja ik snap er niks meer van. Wil graag verder met de hobby heb er ook allerlei spullen voor gekocht maar het verschil tussen al die succes recepten op YouTube en de praktijk bij mij thuis begint wel vervelend te worden :(

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: V60 krijg het niet onder de knie

Berichtdoor GuidovW » vr 10 feb 2023, 18:10

Waar woon je?
Misschien kun je van iemand een goede maler lenen….
Of even langs komen voor tips & tricks. :idea:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron