Filter hulp

kraaijcheck
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Filter hulp

Berichtdoor kraaijcheck » di 23 jan 2024, 08:49

Ik heb sinds vorige week een Comandante c40 aangeschaft om betere V60 filter koffie te kunnen maken. Paar dagen aan het uitproberen geweest en het lukt me nog niet dezelfde smaak uit de koffie te halen als mijn koffiebar. Ik gebruik dezelfde bonen (Kenia van Blommers:https://www.blommers.coffee/nl/kenya-kiri-washed.html) en mijn filter smaakt wat zwaarder en bitterder dan die van de koffiebar (die heeft meer fruit en is lichter, makkelijker verteerbaar)

Ik heb de commandanten op stand 25 staan, gebruik de ratio 1:16 en mijn water is spa blauw op 93 graden. Meestal maak ik 18gr in 300 gr uit om mee te nemen naar mijn werk. Ik bloom de eerste 30-45 sec met 40-50gr water en daarna schenk ik om te 10 sec 50gr water bij. Rond de 2 min heb ik dan al het water opgeschonken en laat ik hem doorlopen. Het laatste deel duurt voor mijn gevoel altijd erg lang en het water is er pas door rond de 3:30 min. Mijn vermoeden is dat de langere doorlooptijd zorgt voor meer bitter, maar ik weet niet wat ik het beste kan doen om dit te versnellen en de smaak positief te beïnvloeden.

Ik zou de Comandante wat groffer kunnen zetten, maar ik zit volgens de commandanten richtlijnen al aan de grove kant voor V60 filter. Ik hoor en lees ook dat grovere koffie ook sneller leidt tot bittere koffie. Weet dus niet of dit de juiste stap is. James Hoffman adviseert om het water (zeker bij lichtere roasts) tegen het kookpunt te brengen en de koffie zou er ook sneller van doorlopen.

Ik ga de komende tijd gewoon het nodige puzzelen, maar zou super zijn als jullie alvast wat mee kunnen denken. Waar zouden jullie beginnen?

bmateijsen
Berichten: 46
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 11:18

Re: Filter hulp

Berichtdoor bmateijsen » di 23 jan 2024, 11:21

Er zijn veel variabelen ook bij filter koffie. De distributie van de koffie in de V60, het opschenken, je kan nog heel veel andere dingen doen.

Ik kook mijn water altijd tot 100 graden... tegen de tijd dat je 93 graden gaat schenken, zal het afkoelproces al beginnen en dat gaat heel rap.

Nog fijner zou zijn als je extractie (TDS) kan meten, zodat je de sterkte ook weet. (is een simpele formule voor, maar je moet wel de TDS kunnen meten met een tool).

De koffie die je gebruikt is een omni-roast zie ik, dus niet specifiek voor filter of espresso.

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Filter hulp

Berichtdoor fob » di 23 jan 2024, 21:36

Weet je zeker dat de koffie bitter is en niet zuur? Dat zou ik logischer vinden bij een lage watertemperatuur en relatief grove maalstand. Je zou gewoon eens kunnen proberen om fijner te maken. Wordt de koffie beter, dan was hij zuur. Wordt de koffie slechter, dan was hij waarschijnlijk inderdaad bitter.

Misschien moet je ook minder kijken naar de precieze tijd en meer naar het koffiebed. Als je de koffie steeds helemaal laat doorlopen voordat je bijschenkt zal het koffiebed misschien te veel afgekoeld zijn. Dat leidt tot onderextractie, en dus zure koffie.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

kraaijcheck
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Re: Filter hulp

Berichtdoor kraaijcheck » wo 24 jan 2024, 07:24

Ben er wel zeker van dat het bitter was. Heb het ook aan de jongens van Blommers zelf laten proeven en die vonden hem ook te bitter. Op hun advies toch maar groffer gaan malen en dit lijkt wel te werken. Nu komt er meer zoet en fruit naar voren en is hij een stuk lichter verteerbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door kraaijcheck op wo 24 jan 2024, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

kraaijcheck
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Filter hulp

Berichtdoor kraaijcheck » wo 24 jan 2024, 07:25

Weet je zeker dat de koffie bitter is en niet zuur? Dat zou ik logischer vinden bij een lage watertemperatuur en relatief grove maalstand. Je zou gewoon eens kunnen proberen om fijner te maken. Wordt de koffie beter, dan was hij zuur. Wordt de koffie slechter, dan was hij waarschijnlijk inderdaad bitter.

Misschien moet je ook minder kijken naar de precieze tijd en meer naar het koffiebed. Als je de koffie steeds helemaal laat doorlopen voordat je bijschenkt zal het koffiebed misschien te veel afgekoeld zijn. Dat leidt tot onderextractie, en dus zure koffie.
Ik laat het koffiebed nooit helemaal doorlopen. Gisteren met pauzes van 10sec opgeschonken en vanochtend in 1x langzaam doorgeschonken en daarbij geprobeerd het tempo aan te houden waarop de koffie door loopt zodat de hoogte gelijk blijft juist om een constante temperatuur te behouden. Beetje spelen met verschillende opties Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Filter hulp

Berichtdoor fob » wo 24 jan 2024, 10:43

Heel goed dat je het ook hebt laten proeven en gewoon probeert één variabele aan te passen om te zien wat dat doet. Dan kom je vanzelf uit bij lekkere koffie en je leert er nog wat van voor als je moeilijk te temmen koffie hebt.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron