Beste uit de bonen halen

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Beste uit de bonen halen

Berichtdoor fransg » zo 18 feb 2024, 14:49


Bonen zijn idd vrij donker (zie bijlage)
Was ook wel een heel donkere foto.

Als ik de achtergrond witter maak en wat inzoom zie ik dit:
beans.jpeg
Redelijk donker maar niet verontrustend. We wat barsten in de bonen, hebben het mogelijk een beetje moeilijk gehad in de branderij.

Wat voor roast zou jij aanraden voor een filterkoffiemachine?
De filter-liefhebbers op het forum weten vast wel hele mooie adressen. Ik zit daar minder in. Bobbee doet aan filter, Erik82 ook.

''Mogelijk dat meer specifieke vergelijking van maler, machine en routine (foto's/fimpjes) je op weg kunnen helpen.''


Wat bedoel je hiermee?
Wanneer je jouw setup mee kunt nemen naar een mede forumlid en dan vergelijkt hoe jullie ieder te werk gaan en welke koffie je het lekkerste vindt, of wanneer je foto's en filmpjes maakt van je routine en een ander diens werkwijze ter vergelijking post.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Beste uit de bonen halen

Berichtdoor fob » zo 18 feb 2024, 15:31

Mocht iemand nog een tip hebben voor een 'betere' filterkoffiemachine voor 1 persoon, dan hoor ik het graag. Ik kan ze moeilijk vinden.

Ik heb een clever dripper maar vind die totaal niet 'gezellig' om te gebruiken. Ik heb wel eens gekeken naar de moccamaster cup one, maar daar lees ik over dat je ook gewoon de koffie moet doorroeren omdat anders het water ongelijkmatig loopt en je een krater krijgt. En dat roeren doe ik nu met mijn Melitta ook. Handmatige filteropties zoals V60, Kelitta Wave etc, hebben nooit geleid tot consequente resultaten, dus die liggen in de kast. French press vind ik een fijne smaak, maar niet voor elke dag.
Geen machine, maar wel absoluut een aanrader voor een enkele kop koffie is de Aeropress. Ik gebruik zelf de nog iets kleinere Aeropress Go. Het leuke van deze manier van koffiezetten is dat die enorm veelzijdig is, maar ook gemakkelijk en snel.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Joris7
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 13:26

Re: Beste uit de bonen halen

Berichtdoor Joris7 » ma 19 feb 2024, 19:50

Fascinerend. Baratza nu op 33 gezet. Vanochtend was de koffie goed, geen bitter en geen zuur (geen wrang mondgevoel). Het notige wat ik van de yellow bourbon kende, proefde ik nu ook weer. Maar vanmiddag, met precies dezelfde methode, was de koffie vlakker van smaak met weer een klein beetje bitter. Terwijl ik er op heb gelet alles exact hetzelfde te doen. Heb ook de kan en het filtermandje in de vaatwasser gehad om de koffiesmaak eruit te krijgen. Ben benieuwd of de resultaten consequenter worden als de koffie ouder wordt. Ik ga het meemaken.

Hoe sterk is de invloed van koffie residu uit de maler zelf? Mogelijk speelt dit nog een rol. Ik kan me zo voorstellen dat je altijd wel wat koffiepoeder van de vorige sessie meekrijgt bij het malen voor een nieuwe kop koffie.

Bedankt voor de tip van de Aeropress.


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron