Waterkoker en geluid

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor bobbee » wo 28 feb 2024, 19:24

Koop er 4 voor 60 euro, ben je aantal jaren verder als je de laatste weggooit en nog steeds goedkoper uit dan 1 hele dure. Afbeelding
Het is alleen niet bepaald duurzaam.... maar dat is de action sowieso al niet volgens mij.
Ja manduca dat weet ik, maar ja zijn wij duurzaam dan? Met ons luxe leventje, ik lekker koffie branden van pitjes van de andere kant van de wereld. Ik heb een leuke espressomachines op het aanrecht die nou niet echt zuinig omspringt met energie, nog een andere in de kast en een Fellow Stagg EKG die al een keer vervangen is na 2,5 jaar.
En, is die ene dure waterkoker of de geweldige (niet) energiezuinige Qooker in de vele strakke moderne keukens nou echt zo duurzaam omdat die duur is of is die over een paar jaar ook stuk...en dat gaan wij duurzame mensen dan bespreken via een forum op internet gehost op een hele niet duurzame server en als het ff kan ook nog terwijl we op de snelweg rijden in onze oh zo duurzame accu of brandstof motor auto met onze duurzame smartphone die over 2 jaar alweer verouderd is, nog wel prima werkt maar toch wordt afgedankt want ja, nieuwe processor en een iets betere camera. Afbeelding

Duurzaamheid is voor mij een soort van geloof voor een materialistische wereld die mensen herbergt die geloven dat ze zwaar belastend zijn voor de wereld maar er wel gebruik van blijven maken en er niks voor op willen geven of het nou wel of niet waar is. Niemand, rijk of arm.

Ik heb zelf zonnepanelen op mijn dak, er komt binnenkort triple glas in ons huis en de hele pui wordt goed geïsoleerd door een bedrijf uit de buurt, ik koop praktisch alles 2e hands in de kringloop of op marktplaats wat ik leuk vind. Het scheelt mij veel geld en dat is eigenijk wel de echte rede dat ik het zo doe maar ik kan daarbij luidkeels zeggen dat ik het echt doe voor een duurzamere wereld! Afbeelding

Dan ga ik nu even een warme douche nemen met warm water uit mijn gas gestookte ketel, gevoed door eerst vloeibaar gas wat via schepen uit de USA komt. LEKKER, ik geniet er maar van want voor je het weet zitten we in een oorlog....snap dat het misschien lijkt alsof dit niks met elkaar te maken heeft maar het is dezelfde wereldbol.

Ps; dit is geen aanval op jou of jouw reactie hoor! Maar is hoe ik erover denk en gaat over mijn persoonlijke mening. Ik heb 100% respect voor iedereen die er anders naar kijkt want het is ingewikkeld!
Als ik 1 wens zou mogen doen voor onze wereld van vandaag is het dat alle oorlogen nu zouden stoppen, een duurzamere wereld zal een regelrecht gevolg zijn van het stoppen van die vreselijke narigheid.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor fransg » vr 01 mar 2024, 14:25

de geweldige (niet) energiezuinige Qooker in de vele strakke moderne keukens
Vanochtend was de man die ik al vele jaren ken van het elektra-installatiebedrijf bij mij thuis drie uur aan het werk om vier oude wandcontactdozen te vervangen door geaarde exemplaren (aard-draad op gezocht, door lasdozen naar de vier wandcontactdozen gesleept, heen en weer getrek waar het in de leidingen wat krap was etc) zodat ik veel minder extra kabels en verlengsnoeren nodig heb om de espresso-apparatuur en vooral ook de grote loodzware oude kortegolfontvangers met metalen kast veilig te kunnen gebruiken.

Hij vertelde dat hij een Qooker heeft maar dat die in zijn situatie juist energie bespaart.

Zijn cv ketel die warmwater levert staat op zolder en als hij heet water daarvandaan haalt dan duurt het een poosje voordat het water uit de kraan in de keuken heet is. Al die tijd staat de ketel te stoken.

De Qooker levert onmiddellijk kokendheet (of gewoon warm) water zonder dat het elders vandaan moet komen.

In die constellatie is het wel een verstandige keuze. Zijn systeem levert ook desgewenst ijskoud water trouwens.

(Hij heeft thuis een grote espresso-volautmaat en ik heb hem Hoofdkwartier aanbevolen als leverancier van de perfecte bonen daarvoor)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor Dirk Jan » vr 01 mar 2024, 19:07

Hij vertelde dat hij een Qooker heeft maar dat die in zijn situatie juist energie bespaart.

Zijn cv ketel die warmwater levert staat op zolder en als hij heet water daarvandaan haalt dan duurt het een poosje voordat het water uit de kraan in de keuken heet is. Al die tijd staat de ketel te stoken.
Dan heeft hij ene groot huis! Maar inderdaad, in zo'n situatie kan het een beste oplossing zijn.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor bobbee » vr 01 mar 2024, 20:36

de geweldige (niet) energiezuinige Qooker in de vele strakke moderne keukens
Vanochtend was de man die ik al vele jaren ken van het elektra-installatiebedrijf bij mij thuis drie uur aan het werk om vier oude wandcontactdozen te vervangen door geaarde exemplaren (aard-draad op gezocht, door lasdozen naar de vier wandcontactdozen gesleept, heen en weer getrek waar het in de leidingen wat krap was etc) zodat ik veel minder extra kabels en verlengsnoeren nodig heb om de espresso-apparatuur en vooral ook de grote loodzware oude kortegolfontvangers met metalen kast veilig te kunnen gebruiken.

Hij vertelde dat hij een Qooker heeft maar dat die in zijn situatie juist energie bespaart.

Zijn cv ketel die warmwater levert staat op zolder en als hij heet water daarvandaan haalt dan duurt het een poosje voordat het water uit de kraan in de keuken heet is. Al die tijd staat de ketel te stoken.

De Qooker levert onmiddellijk kokendheet (of gewoon warm) water zonder dat het elders vandaan moet komen.

In die constellatie is het wel een verstandige keuze. Zijn systeem levert ook desgewenst ijskoud water trouwens.

(Hij heeft thuis een grote espresso-volautmaat en ik heb hem Hoofdkwartier aanbevolen als leverancier van de perfecte bonen daarvoor)
Wat goed van die aarde draden erbij! Ik heb ook stopcontacten zonder aarde hier. Niet waar de Londinium op zit hoor maar wel de andere.
Ik heb net opgezocht hoe je de nieuwe draden kunt trekken en dat ga ik maar eens serieus overwegen te doen, zelf dan want dat scheelt weer geld net als duurzaam spullen kopen in de kringloop en al die andere ingrepen om duurzaam te leven! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor bobbee » za 02 mar 2024, 11:58

[img]https://up.picr.de/47177575gr.jpg[/img]


Afbeelding Je kunt goed zien met zo'n glazen waterkoker wanneer die ontkalkt moet worden of naar de kringloop mag zoals deze!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor Dirk Jan » za 02 mar 2024, 11:59

Grapjas!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor Pti » za 02 mar 2024, 20:04

de geweldige (niet) energiezuinige Qooker in de vele strakke moderne keukens
Vanochtend was de man die ik al vele jaren ken van het elektra-installatiebedrijf bij mij thuis drie uur aan het werk om vier oude wandcontactdozen te vervangen door geaarde exemplaren (aard-draad op gezocht, door lasdozen naar de vier wandcontactdozen gesleept, heen en weer getrek waar het in de leidingen wat krap was etc) zodat ik veel minder extra kabels en verlengsnoeren nodig heb om de espresso-apparatuur en vooral ook de grote loodzware oude kortegolfontvangers met metalen kast veilig te kunnen gebruiken.

Hij vertelde dat hij een Qooker heeft maar dat die in zijn situatie juist energie bespaart.

Zijn cv ketel die warmwater levert staat op zolder en als hij heet water daarvandaan haalt dan duurt het een poosje voordat het water uit de kraan in de keuken heet is. Al die tijd staat de ketel te stoken.

De Qooker levert onmiddellijk kokendheet (of gewoon warm) water zonder dat het elders vandaan moet komen.

In die constellatie is het wel een verstandige keuze. Zijn systeem levert ook desgewenst ijskoud water trouwens.

(Hij heeft thuis een grote espresso-volautmaat en ik heb hem Hoofdkwartier aanbevolen als leverancier van de perfecte bonen daarvoor)
Altijd goed om te horen;) Om precies die reden ben ik ook heel bij met onze Quooker, direct warm water. De ketel hangt op zolder en daarvan kan nu de nog veel energieonzuiger"comfortstand" die constant warm water aanhoudt uit blijven. Maar het is en blijft een luxe die geld kost, voor de komst van de Quooker gebruikte wij een ouderwetse fluitketel.

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor Rosanne » zo 03 mar 2024, 19:27

Is het veilig om een espressomachine aan te sluiten op een niet geaard stopcontact? Wij hebben in ons huis namelijk alleen geaarde stopcontacten in onze keuken (bouwjaar huis is 1984). Ik zou graag een mooie koffiebar willen maken op de bovenverdieping en daar mijn machine naartoe verplaatsen, maar daar zijn geen geaarde stopcontacten.

Of toch maar een elektricien laten komen om op de bovenverdieping geaarde stopcontacten te laten maken?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor fransg » zo 03 mar 2024, 19:50

Een espressomachine conbineert heet water, koud water, stoom met 230V wisselspanning.

Ooit zal er iets stuk gaan, lekken, smelten en dan kan er 230V op fde metalen kast staat.

Wil je dat?

Mogelijk activeert de lekstroom de aardlekschakelaar in huis, dat kan een redding zijn.

Beste is aarde.

Ik had jarenlang dikke verlengsnoeren vanuit de geaarde keuken langs de plinten de kamer rond. Zag eruit alsof er een popgroep kwam optreden.

Nu is dat veel netter.


Wat ook kan: een aarde min of meer maken door klem op de waterleiding te schroeven en van daaruit een dikke elektra draad aan het chassis van je espressomachine vastmaken.

Dan werkt de waterleiding als bliksemafleider…
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor fob » zo 03 mar 2024, 19:57

Wat ook kan: een aarde min of meer maken door klem op de waterleiding te schroeven en van daaruit een dikke elektra draad aan het chassis van je espressomachine vastmaken.

Dan werkt de waterleiding als bliksemafleider…
Dat zou ik niet doen. Goed geleidende koperen waterleidingen worden namelijk steeds vaker vervangen door niet geleidende kunststof leidingen. Dat is recent ook bij ons in de straat gebeurd. Dan is aarding niet meer veilig.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron