Mokkapot van Xenos

QM_Ed
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 09 dec 2018, 12:26

Mokkapot van Xenos

Berichtdoor QM_Ed » vr 25 jan 2019, 11:32

Ik zag bij Xenos deze mokkapot voor 7 euro, heeft iemand deze wel eens geprobeerd:
https://www.xenos.nl/espressomaker-6-kops-donkergrijs

Is dit wat of kan je dan beter iets meer uitgeven en voor een Bialetti o.i.d. gaan?
Ik verwacht het niet heel vaak te gaan gebruiken, meer leuk voor "erbij", maar het moet natuurlijk wel goed functioneren.

Met andere woorden: "zit er veel verschil tussen mokkapotten"?

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Mokkapot van Xenos

Berichtdoor Fisherman » vr 25 jan 2019, 15:28

Ik zag bij Xenos deze mokkapot voor 7 euro, heeft iemand deze wel eens geprobeerd:
https://www.xenos.nl/espressomaker-6-kops-donkergrijs

Is dit wat of kan je dan beter iets meer uitgeven en voor een Bialetti o.i.d. gaan?
Ik verwacht het niet heel vaak te gaan gebruiken, meer leuk voor "erbij", maar het moet natuurlijk wel goed functioneren.

Met andere woorden: "zit er veel verschil tussen mokkapotten"?
De Bialetti's zijn volgens mij van een hogere kwaliteit materiaal, met betere ringen en een beter zeefje. De Xenos et. al. modellen roesten tevens van je fornuis en kennen wat design flaws waardoor veel rommel maken en verhoogde kans op verbrande handen geven.

Uit ervaring en zeker niet de waarheid, per se.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Mokkapot van Xenos

Berichtdoor GuidovW » vr 25 jan 2019, 16:20

Ik ken hem ook niet.
Aluminium kan niet roesten, daar hoef je het niet voor te laten :shock:

Maar persoonlijk zou ik hem niet snel kopen: Bialetti's zijn best betaalbaar
Je zou kunnen proberen hem tegelijk met een Bialetti in de hand te hebben, misschien merk je het verschil in gewicht?
Het prijsverschil moet ergens vandaan komen.... ;)
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

QM_Ed
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 09 dec 2018, 12:26

Re: Mokkapot van Xenos

Berichtdoor QM_Ed » vr 25 jan 2019, 16:27

Bedankt, toch maar een Bialetti besteld, de 300 ml versie

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Mokkapot van Xenos

Berichtdoor Fisherman » vr 25 jan 2019, 16:35

Ik ken hem ook niet.
Aluminium kan niet roesten, daar hoef je het niet voor te laten :shock:

Maar persoonlijk zou ik hem niet snel kopen: Bialetti's zijn best betaalbaar
Je zou kunnen proberen hem tegelijk met een Bialetti in de hand te hebben, misschien merk je het verschil in gewicht?
Het prijsverschil moet ergens vandaan komen.... ;)
Ja dat roesten is bij wijze van spreken, inderdaad. Maar ze blijven niet mooi en dunnen her en der wel wat uit in het plaatwerk. Bialetti is een goede keus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Mokkapot van Xenos

Berichtdoor bobbee » vr 25 jan 2019, 17:12

Sowieso niet te drinken, altijd te heet en verbrand, de koffie uit zo'n bialetti.
Slechts mijn ongevraagde mening uiteraard.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

QM_Ed
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 09 dec 2018, 12:26

Re: Mokkapot van Xenos

Berichtdoor QM_Ed » vr 25 jan 2019, 17:23

Sowieso niet te drinken, altijd te heet en verbrand, de koffie uit zo'n bialetti.
Slechts mijn ongevraagde mening uiteraard.
Hmm, zou jammer zijn, maar ja ik moet het toch zelf ervaren :)

Is er verder niets te beïnvloeden aan het resultaat dan,
- kleiner vuurtje er onder?
- grover malen?

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Mokkapot van Xenos

Berichtdoor @3aan » vr 25 jan 2019, 18:10

Aluminium kan Oxideren, IJzer "roest" en dat is ook Oxideren!

Wat kwalijker is is de vorming van een nare aanslag in het waterreservoir, eerst zo'n glibberige substantie omdat niemand dit uitdroogd, de volgende fase is dat het aluminium wordt aangevreten, een soort van AluKanker wat het gebruik ook onaangenamer kan maken, op dat punt zal de bodem ook verzwakken . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mokkapot van Xenos

Berichtdoor Erik82 » vr 25 jan 2019, 18:16

Sowieso niet te drinken, altijd te heet en verbrand, de koffie uit zo'n bialetti.
Slechts mijn ongevraagde mening uiteraard.
Hmm, zou jammer zijn, maar ja ik moet het toch zelf ervaren :)

Is er verder niets te beïnvloeden aan het resultaat dan,
- kleiner vuurtje er onder?
- grover malen?
Eerst water koken in het reservoir en daarna pas het filter met koffie erop draaien. Dat scheelt enorm veel in smaak.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Mokkapot van Xenos

Berichtdoor bobbee » za 26 jan 2019, 12:43

Inderdaad, wat Erik zegt: altijd voorgekookt en warm water gebruiken!

Maling tussen filter en espresso in; op mijn Baratza Encore maal ik op stand 13, een City+ roast.

Niet tampen, filterbakje wel goed vol, ik laat het bakje altijd een paar keer ´stuiteren´ op het aanrecht, om de dichtheid van het maalsel ´gepakt´ te krijgen. Maar let op, een secuur klusje: er mag geen enkel korreltje op het randje blijven!
Dat is mega belangrijk want de allerkleinste afwijking na opschroeven geeft via die oneffenheid ontsnappen van lucht,
dan duurt de extractie nog langer en wordt het inderdaad te heet en bitter/verbrand.

Vlam op laag tot middel. Als koffie start met doorlopen, dan op laagste stand en zachtjes laten doorlopen en -pruttelen.
Als je gesis en gehijg hoort kun je meteen stoppen, dan zit er een korreltje op de rand, en wordt het niets meer.

Na volledige doorloop meteen uitschenken en niet laten doorverwarmen in de pot, want die onderkant, de ´chamber´ is altijd nog met een beetje warm restwater gevuld en blijft stomen en drukken. Ook het aluminium zelf blijft warmte vasthouden.

Na uitschenken meteen ´blussen´ met koud water, als een gekookt ei, dus de hele pot.
Snelle cooldown en na 5 minuutjes meteen openschroeven, filter leegtikken en goed spoelen (paar keer op z´n kop op aanrecht laten tikken), goed randjes uitpeuren, af en toe met oorstokjes (standaard barista-gear als je het mij vraagt, voor alle randjes van bakjes e.d.). Bovenste gedeelte ook uitspoelen en droog wrijven, koffievetrest weg wrijven.
(needless to say, een mokapot behoeft GEEN tefal-achtige laag van licht aangekoekt koffievet, dat is een dikke vette fabel!)

Bodemgedeelte op z´n kop laten drogen maar dan zo dat er lucht bij kan, zodat niet gebeurt wat Adriaan beschrijft. Een keertje in de paar weken snufje cafiza erin en nachtje laten staan, daarna goed uitboenen.

Als rubberen ring te bruin begint te kleuren wordt het tijd voor een nieuwe. Die koop je samen met een nieuw zeefje, voor weinig.
Sowieso deze twee onderdelen ook regelmatig loswippen en reinigen en onderkant van bovenkant :roll: reinigen. Dit hoeft ook niet dagelijks hoor, ik doe dat zelf misschien 1x in de twee weken.

Zo, iemand nog zin in een potje? Ik zet ze dagelijks, first thing in the morning. Beter wakker worden is er niet. Daarna komt de AeroPress, soms een Clever en vanaf lunchtijd tot na diner een paar espresso´s Afbeelding


(zou zomaar eens een sticky kunnen verdienen, deze mokapot brew- en cleaning guide, toch Bob?! ;) )
Terwijl ik het zat te lezen dacht ik, ik ga vragen of ik hier een vastgezet bericht van mag maken. Afbeelding

Ik heb je bericht (qoute hierboven) verplaatst en vastgezet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron