Mokapot guideline van Pichichi

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor cremalover » ma 21 mar 2022, 16:14

Wat bedoel je met het gas spelen?
Ik heb ook al jaren een kleine Bialleti en maal in met een oude Graf de koffie vrij grof.
Ik probeer wel eens maximaal snel op te koken en weleens langzaam.
Maar niet veel verschil in geproefd (de test was ook niet echt netjes en na elkaar maar een andere weekend!)
Beetje de flow sturen.Zofat er zo lang mogelijk een mooi stroompje koffie blijft vloeien.Ik drink hem des morgens met wat warme volle melk.Heerlijk.

TJ091
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 06 feb 2023, 09:31

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor TJ091 » ma 06 feb 2023, 10:01

Ik ben nu sinds een maand een Bialetti aan het gebruiken en ik blijf een beetje sukkelen met het volume dat ik er uit krijg.

hieronder even de situatie:
Bialetti 6cups
270gr gekookt water (tot net onder het ventiel)
27gr gemalen koffie, omdat ik eens las dat je om te beginnen best een 1/10 verhouding neemt. Deze is gemalen door een speciaalzaak die een maling 'bialetti' aanbied.
ik 'tap' een paar keer op het aanrecht met het koffiebakje zodat er geen klontertjes zijn. aandrukken doe ik niet.
een aeropress papierfiltertje onderaan het bovendeel van de bialetti. ik heb ook al zonder dit filtertje geprobeerd, en qua output volume geen verschil.
pot op een laag vuurtje, na enkele minuten begint de koffie te stromen. maar die 'stroom' stopt al vrij snel en gaat over in sputteren. niet fel sputteren, eerder zachtjes. mijn vuur straat op de laagste stand, kleinste gaspit. op de duur komt er quasi geen koffie meer uit en haal ik de pot van het vuur en giet hem in mijn tas. ik heb dan is gewogen en de 'output' is dan maar 160gram.

nu weet ik dat er altijd wel wat water in de onderste kamer blijft. maar dit lijkt me toch niet juist.

note: Ik ben een colmpete leek hierin, dus alle tips welkom.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor ErikvW » ma 06 feb 2023, 14:44

Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6426
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor cremalover » za 25 nov 2023, 10:26

Heel eerlijk gezegd vind ik Bialetti koffie het lekkerste wat er is.

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor Joste » za 25 nov 2023, 10:52

Tijdens vakanties zweer ik er ook bij. Vind het ook lekker. Maar wel veel minder verfijnd dan wat ik met de machine thuis kan produceren.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor gilleko B. » zo 26 nov 2023, 17:47

Maakt het nog uit tussen rvs en alu?




Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor bobbee » zo 26 nov 2023, 18:20

Ik heb het vanochtend weet geprobeerd in de rvs Allesi mokapot maar ik krijg er geen bevredigend resultaat uit. Ik denk dat ik wat verkeerd doe, wellicht moet ik nog grover malen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor Dirk Jan » zo 26 nov 2023, 22:08

Ik heb een rvs Alfa mokapot en gebruik voor filter gemalen koffie aangelengd met 1/3 deel espresso maling. Daar ben ik tevreden mee.
Vul de pot met gekookt water en zet de pot op een laag vuur totdat het begint door te lopen en dan op het allerlaagste vuurtje totdat het water erdoor is en dan meteen uitzetten en inschenken.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor bobbee » zo 26 nov 2023, 22:21

Ik zal wat grover malen. De rest doe ik zoals beschreven. Morgen proberen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor Joste » zo 26 nov 2023, 22:25

Alu en rvs heb ik beide vaak gedaan. Volgens mij maakt het verschil in materiaal op zich weinig uit. Wel vind ik de afmetingen "koffiehouders" van de alu Bialetti potjes prettig. Bij andere potjes vind ik die soms wat aan de kleine kant.
Ik vul ze eigenlijk altijd gewoon met espressomalingen. En dan gewoon een start met koud water en verhitten.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron