Help: Kalita Wave 185

Gebruikersavatar
MichelW
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 14 jan 2019, 13:56

Help: Kalita Wave 185

Berichtdoor MichelW » ma 11 mar 2019, 11:01

Goedemorgen,

Een aantal maanden geleden heb ik de Kalita Wave 185 aangeschaft, echter kan ik er geen fatsoenlijke bak koffie mee zetten... ik heb echt van alles geprobeerd en begin er ondertussen een beetje moedeloos van te worden.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Het begon allemaal een paar maanden geleden toen ik in de Fenix Food Factory in Rotterdam een onwijs lekker bakkie filterkoffie bij Stielman had gedronken. Ik vond de koffie zo lekker dat ik dat thuis ook wilde gaan maken. Bij Stielman gebruiken ze ook de Kalita Wave 185 en in mijn geval in combinatie met bonen uit Ethiopië.
Die zelfde week heb ik de een Kalita Wave 185, filters en een kannetje gekocht (de versgebrande bonen had ik al meegenomen bij Stielman).

Ik heb het recept bij Stielman nagevraagd, zodat ik hetzelfde bakkie thuis ook kon maken (dacht ik).
Het recept is alsvolgt:
- 14 gram bonen
- 200 gram water
- ca. 50 gram water gebruiken voor de bloom en laten bloomen voor 20 à 30 sec
- Totale doorlooptijd moet rond de 3 minuten zitten

Hoe ik het doe:
Ik maal 14g verse bonen (niet langer dan een week geleden gebrand) medium grof (26 clicks met de Comandante vanaf het nul punt) en 200 gram SPA water (met de Brewista Artisan) op 90°C.

-Kalita filter nat maken en water weggieten
-14 gr koffie en 20 à 30 sec. bloomen met 50 gram water.
-Daarna opgieten tot 100gr.
-Opgieten wanneer water ongeveer 80% is doorgelopen tot 150gr.
-Opgieten wanneer water ongeveer 80% is doorgelopen tot 200gr.
-Filter weghalen als water 80-90% is doorgelopen om bittere smaak te vermijden.

Uiteindelijk heb ik al eens een doorlooptijd van 2m30 en van 2m45 geprobeerd, maar telkens vind ik de koffie onaangenaam van smaak. De lekker fruitsmaken die ik bij Stielman proefde krijg ik er maar niet uit.

Ik heb ook al geprobeerd om het recept voor 2 personen te maken (alle hoeveelheden te verdubbelen, behalve de doorlooptijd), maar nog steeds krijg ik geen goede resultaten.
Waar ik constant last van heb is dat er tegen het einde van de brew aan veel water in de koffie blijft staan. Het lijkt erop alsof de Kalita verstopt raakt. Ik heb dit eigenlijk bij iedere brew. Grover malen heb ik ook al geprobeerd, maar daarbij heb ik hetzelfde resultaat.

Loopt het water bij jullie altijd netjes door, of gooien jullie het filter weg met nog een laag water erin?

Wanneer ik dezelfde bonen gebruik voor mijn 6-cups Chemex met ondertaand recept is het heerlijk!

Chemex recept:
- 28 clicks met de Comandante
- 28 gram koffie
- 400 gram water
- 100 gram laten bloomen voor 30 sec

Heeft iemand een idee waar het fout gaat of wat ik anders kan doen?
Ook ben ik erg benieuwd naar jullie Kalita recepten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik ben in staat om mijn Kalita te verkopen.

Michel
Laatst gewijzigd door MichelW op ma 11 mar 2019, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso gear: ECM Classika II | Niche Zero
Filter gear: Aeropress | Chemex | Hario V60 | Kalita wave | Brewista Artisan kettle | Comandante C40 MK3

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Help: Kaluta Wave 185

Berichtdoor bobbee » ma 11 mar 2019, 11:19

Hoi Michel,

Ik denk dat jij een verkeerd recept hebt meegekregen van stielman. Dat is mijn eerste gedachte. Een 185 vullen met 14 gram is onlogisch. Ik ben bang dat ze je het aeropress recept hebben gegeven.

Zou je het nogeens kunnen navragen misschien?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Help: Kalita Wave 185

Berichtdoor Fisherman » ma 11 mar 2019, 11:37

De 185 is inderdaad wat aan de grote kant voor slechts 14 gram koffie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
MichelW
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 14 jan 2019, 13:56

Re: Help: Kalita Wave 185

Berichtdoor MichelW » ma 11 mar 2019, 12:23

Ze zijn vandaag helaas gesloten, maar ik zal het van de week zeker nog eens navragen.

Op zich klinkt het wel logisch dat ze 14 gram gebruiken voor een bakkie koffie voor 1 persoon, toch?
Kan me voorstellen dat ze alleen de Kalita 185 hebben, omdat ze soms ook voor 2 of 3 personen tegelijk koffie maken en dat ze daarin dus koffie zetten voor 1 tot 4 personen. Of zie ik dat verkeerd?

Welke Kalita heb jij Bobbee, 155 of 185? Als je de 185 hebt, zou je een door jou veelgebruikt recept willen delen?
Ben ook heel erg benieuwd naar het aantal clicks op de Comandante als je gebruik maakt van je Kalita.
Espresso gear: ECM Classika II | Niche Zero

Filter gear: Aeropress | Chemex | Hario V60 | Kalita wave | Brewista Artisan kettle | Comandante C40 MK3

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Help: Kalita Wave 185

Berichtdoor bobbee » ma 11 mar 2019, 13:09

Hoi,

Ik heb de kalita 155 en notneutral gino dripper die 185 filters gebruikt.

De 185 staat voor 185mm, het koffiebed is groter in diameter. Als je dat vult met 14 gram krijg je een dun laagje koffie en daardoor moet je fijn malen. Dat kan werken maar met enkele koffie denk ik. Anders krijg je over extractie = bitters. Klopt dat?

Ik heb de 185 (notneutral daardoor dus nog maar 1 of 2x keren gebruikt. De 155 veel meer maar mijn favoriet blijft de v60 op smaak. Niet echt een antwoord wat je wat aan hebt...sorry.

Als je toch de 185 wilt gebruiken zou ik eerst naar 20 gram gaan (24 gram lijkt mij nog logischer met een 185/360ml water) en opschenken met totaal 300ml water.

- bloom 30 sec met 50/60 gram water.
- opschenken tot 100ml
- pauzes inlassen, de kalita vraagt om pulsen.
Dus telkens 25 a 50 gram tot 300ml opschenken. Het blijft testen en proeven.

Ik zal het zo eens proberen met de gino dripper. Eerste bakkie sinds dagen want behoorlijk ziek, gaat nu iets beter. Maar dat doet er niet toe, bedoel eigenlijk dat ik ook benieuwd ben of het smaakt.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
MichelW
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 14 jan 2019, 13:56

Re: Help: Kalita Wave 185

Berichtdoor MichelW » ma 11 mar 2019, 14:06

Bedankt voor je reactie bobbee! Het klopt inderdaad dat ik soms wat bitters in de koffie heb.

Denk dat ik dan ook beter naar de 155 kan overstappen, aangezien ik nooit echt grote hoeveelheden koffie zet, maar ik ga het eerst eens proberen met jouw voorgestelde hoeveelheden.

En wat betreft het aantal clicks op de Comandante, hoeveel clicks zit jij van de nul af?

Heb je trouwens van de V60 de 01 of de 02 variant?

Ik heb ook last van een stevige verkoudheid, dus weet hoe je je voelt, beterschap!
Laatst gewijzigd door MichelW op ma 11 mar 2019, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso gear: ECM Classika II | Niche Zero

Filter gear: Aeropress | Chemex | Hario V60 | Kalita wave | Brewista Artisan kettle | Comandante C40 MK3

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Help: Kalita Wave 185

Berichtdoor bobbee » ma 11 mar 2019, 15:58

Ach, zo'n verkoudheid doet het niet goed voor je smaak! Dat wordt lastig. Beterschap ook!

Ik heb de gino dripper zojuist getest. Ik vond het niet goed. Kan aan mijn smaak liggen maar de aeropress ging wel goed...
De gino dripper slipte ook dicht leek het,nog nooit meegemaakt. Ik heb de v60 01. Die gebruik ik al jaren. De goedkoopste plastic variant gebruik ik het meest en komt er altijd goed uit. Ik heb ook de porselein (iets meer gedempte smaak) en glazen versie (crispier, cleaner op smaak). De filters zijn ook goedkoper dan kalita! Zorg wel dat je de juiste koopt. De versie die per 100 zijn verpakt los in een zak zijn goed. De versie die in krimpfolie is verpakt zijn te dik! Echt vermijden.
Met de comandante zit ik op 20 a 30 kliks. Meestal ergens 24 a 28. Dat is bij licht gebrande koffiebonen van Tim Wendelboe. Wanneer ik koffie neem die wat donkerder of anders is gebrand moet ik alles omgooien. Zowel maalgraad als brew ratio om maar geen bitters te krijgen. Stielman heb ik nog nooit gedronken, ga ik wel een keertje bestellen!Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
MichelW
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 14 jan 2019, 13:56

Re: Help: Kaluta Wave 185

Berichtdoor MichelW » za 16 mar 2019, 18:15

Hoi Michel,

Ik denk dat jij een verkeerd recept hebt meegekregen van stielman. Dat is mijn eerste gedachte. Een 185 vullen met 14 gram is onlogisch. Ik ben bang dat ze je het aeropress recept hebben gegeven. Afbeelding

Zou je het nogeens kunnen navragen misschien?
Ik heb Stielman van de week een mailtje gestuurd en mijn situatie uitgelegd. Ik kreeg een uitgebreide reactie van Jelle, die de roastery runt by Stielman. Hij gaf aan dat het verstoppen aan het eind van de brew een bekend probleem is met Ethiopische koffie in het algemeen. Hij gaf me de tip om de koffie in 2 keer op te schenken ipv 3 of 4 keer.
Qua recept had ik inderdaad het juiste meegekregen, maar hij adviseerde me om onderstaand recept te volgen. De Kalita was ook inderdaad de 185 en niet de 155. Ik denk dat ze dat doen, zodat de met dezelfde filters/houders koffie kunnen zetten voor zowel 1, 2 als meerdere bakkies tegelijk.

Recept:
12 gram (Ethiopische) bonen
200 ml water, op een temperatuur van 96 graden
Medium grove maling
Opschenken tot 50 ml voor de bloom (ca. 30 sec.) daarna de overige 150 ml in 1 keer opschenken en in ca. 2:40 min door laten lopen.

Ik heb het geprobeerd en inderdaad ik had een fantastisch bakkie met mooie smaken!
Ach, zo'n verkoudheid doet het niet goed voor je smaak! Dat wordt lastig. Beterschap ook!

Ik heb de gino dripper zojuist getest. Ik vond het niet goed. Kan aan mijn smaak liggen maar de aeropress ging wel goed...
De gino dripper slipte ook dicht leek het,nog nooit meegemaakt. Ik heb de v60 01. Die gebruik ik al jaren. De goedkoopste plastic variant gebruik ik het meest en komt er altijd goed uit. Ik heb ook de porselein (iets meer gedempte smaak) en glazen versie (crispier, cleaner op smaak). De filters zijn ook goedkoper dan kalita! Zorg wel dat je de juiste koopt. De versie die per 100 zijn verpakt los in een zak zijn goed. De versie die in krimpfolie is verpakt zijn te dik! Echt vermijden.
Met de comandante zit ik op 20 a 30 kliks. Meestal ergens 24 a 28. Dat is bij licht gebrande koffiebonen van Tim Wendelboe. Wanneer ik koffie neem die wat donkerder of anders is gebrand moet ik alles omgooien. Zowel maalgraad als brew ratio om maar geen bitters te krijgen. Stielman heb ik nog nooit gedronken, ga ik wel een keertje bestellen!
Waarom is de plastic variant van de V60 jouw favoriet?

Bedankt trouwens voor de tip m.b.t. de filters. Ik heb vandaag een Hario V60 en filters gekocht, zodat ik daar ook mee aan de slag kan.
Espresso gear: ECM Classika II | Niche Zero

Filter gear: Aeropress | Chemex | Hario V60 | Kalita wave | Brewista Artisan kettle | Comandante C40 MK3


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron