Over de sfeer op het forum

heb je tips, opmerkingen of suggesties? Plaats ze hier!
Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Over de sfeer op het forum

Berichtdoor Spironski » za 10 mar 2012, 15:04

Nou ja, fijn dat jij er ons nu dan toch op attent hebt gemaakt! ;)

Maar afgezien daarvan kan je vanzelfsprekend iets heel goors best beschaafd met elkaar bespreken. Andersom heeft niemand er wat aan als je -welk onderwerp dan ook- alleen maar scheldend en veroordelend behandelt.

Inhoud en omgangsvormen zijn toch twee verschillende zaken, nietwaar?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Heinrich
Berichten: 91
Lid geworden op: za 13 aug 2011, 23:14

Re: Over de sfeer op het forum

Berichtdoor Heinrich » za 10 mar 2012, 15:29

removed
Laatst gewijzigd door Heinrich op zo 10 jun 2012, 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Because it's got ' Electrolytes ' !

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Over de sfeer op het forum

Berichtdoor SteefM » za 10 mar 2012, 16:41

Hele feit dat men suggereert dat er onrespectvol met anderen word omgegaan ligt meer in de perceptie van de klagers dan dat er feitelijk onrespectvol met elkaar werd omgegaan .. in de voorbeeld thread is het de vraagsteller die de boel chanteerd en daar dan ook reactie op krijgt .. Grofheden tref ik nergens aan laat staan schelden of vloeken . Daarom vraag ik me af waar deze hele thread nou eigenlijk over gaat en waarom je aan omgangsvormen referreert??
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 'chanteert', kan je dat uitleggen? Hij was van mening dat wij overdreven doen met onze koffieliefhebberij. Wat heeft dat met chantage te maken?

Bovendien: het feit dat je iemand die zich respectloos behandeld voelt, een 'klager' noemt, vind ik toch wel opvallend. Moeten we dan maar alles roepen en iedereen die daar wat van zegt die is een klager?

Los hiervan: ik was me er niet van bewust dat koffie ook als klisma-vloeistof wordt gebruikt. Op zich een interessant feitje, maar vond je het nodig dat in dat specifieke topic te vermelden? Iemand zegt dat hij iets lekker vindt, en jouw reactie is, in plaats van "ik deel jouw smaak niet": "dat moet je innemen als klisma"?

De posts voegen niets toe aan de beginvraag. Als je vindt dat die vraag onvolledig is of getuigt van weinig eigen inzet, kan je dat gewoon zeggen. Verdere reacties, zoals die werden gegeven, voegen toch niets goeds toe?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Over de sfeer op het forum

Berichtdoor Spironski » za 10 mar 2012, 16:45

@Henirich: Ik wil toch graag verwijzen naar mijn laatste post op de eerste bladzijde van dit draadje. Daarin vertel ik wat mijn standpunt is over het specifiek omgaan met Raffi. Ik vond dat hijzelf een korte lont had en de toon zette voor het vervolg.

In die post geef ik ook aan dat we het onderhand over iets hadden gekregen (omgangsvormen) dat veel groter is dan het onderwerp van de oorspronkelijke TS (Arpeggio).
Vandaar ook dat dit topic is afgesplitst voor een eigen plek, het gaat hier over hoe we met elkaar omgaan op het forum.

Nu ben jij (Heinrich) redelijk nieuw op het forum, maar ik heb in het verleden best wel eens in moeten grijpen als er wèl onwenselijk gedrag of taal op het forum werd vertoond. Soms heb ik dat openbaar gedaan, soms via een PB.

Daarnaast heb je dan nog het verschijnsel dat je kan nadenken over hoe de ervaren thuisbarista om zou moeten gaan met de newbie. Dat gaat niet over vorm, want je kan heel beleefd erg kortaf zijn.
Ik wil graag helpen, en ik denk dat ik redelijk geduldig ben, maar ook ik wordt vanzelfsprekend wel eens kriegel van dezelfde vragen die je 4 jaar lang elke maand weer om de oren vliegen. Ook ik denk wel eens: ZOEKFUNCTIE!

Ik probeer als mod neutraal te zijn, maar dat is allicht een illusie. Ook ik heb mijn voorkeuren. Ik denk meestal wel na over of wat ik post ook interessant kan zijn voor anderen, hoe informatief is het?
Èn ik wil oppassen om negatief te posten. Alles valt af te kraken, dat is erg makkelijk. Maar niemand heeft er wat aan en het forum wordt meestal niet leesbaarder door die negativiteit. Ik zou soms willen dat anderen hier ook wat meer bij stilstaan.

Als het forum dus de indruk geeft van "ontspannen en betrokken" ben ik daar heel blij mee. Maar dat bereiken we niet door "niet zo moeilijk" te doen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Heinrich
Berichten: 91
Lid geworden op: za 13 aug 2011, 23:14

Re: Over de sfeer op het forum

Berichtdoor Heinrich » za 10 mar 2012, 18:46

removed
Laatst gewijzigd door Heinrich op zo 10 jun 2012, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Because it's got ' Electrolytes ' !

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Over de sfeer op het forum

Berichtdoor SteefM » za 10 mar 2012, 19:01

...niet om zich met de inhoudelijkheid van een individuele mening van gebruikers bezig te houden
Niemand ontzegt je het recht om je eigen mening te hebben of te uiten, dat is meer dan welkom - vanzelfsprekend. Het gaat er om op welke manier je die mening uit; voor de algemene sfeer op het forum is het goed als die respectvol en tactisch wordt verwoord.

Van commerciële belangen is geen sprake. Het moge ook duidelijk zijn dat het grootste deel van de bezoekers van dit forum geen fan is van Nespresso. Dat is echter geen reden om Nespresso tot de grond toe af te branden (dat is trouwens ook niet gebeurd, maar het ging wel die kant op). In plaats van ons te focussen op hoe 'slecht' Nespresso wel niet is, kunnen we ons toch beter focussen op onze eigen koffie en hoe die te verbeteren? Als we daarmee iemand anders kunnen helpen die nu (nog) Nespresso drinkt, is dat mooi meegenomen.

Midas
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 13:52

Re: Over de sfeer op het forum

Berichtdoor Midas » za 10 mar 2012, 19:31

Misschien dat er toch wat beginners topics moeten komen.
Op andere fora zie je vaak bovenaan een subforum een topic met veel gestelde vragen. Die kunnen dan gelinkt worden naar bestaande topics.
Oftewel een FAQ's (vaak gestelde vragen)

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Over de sfeer op het forum

Berichtdoor Spironski » za 10 mar 2012, 19:39

Chantage is als een lid direct al dreigt te verdwijnen als ie zijn zin niet krijgt Steef .. well ..so be it toch?
Das gewone collateral damage ..op zon enkel geval bouw je geen policy .
Ik run zelf een groot forum over een stuk beladener onderwerp als koffie en heb wel geleerd dat mods zichzelf niet als ethische leiders dienen te zien maar simpelweg daar zijn om het verkeer in juiste banen leiden en op te treden als een discussie onder de gordel of op de man af gevoerd word ...niet om zich met de inhoudelijkheid van een individuele mening van gebruikers bezig te houden . Dat die mening soms niet strookt met commercieele belangen mag op een openbaar forum geen issue zijn ..of is men soms afhankelijk op enige wijze van nespresso? Want dan begrijp ik wel waar hem de crux zit natuurlijk...

Trouwens ..ik vind dat je je taak als moderator ook erg goed doet Spironski..plusje ..mag best ook gezegd worden ;)
Getver, zijn we het eigenlijk gewoon met elkaar eens ! ;)

Ennuh: dank voor 't compliment, ik doe m'n best! :P
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Over de sfeer op het forum

Berichtdoor Spironski » za 10 mar 2012, 19:41

Misschien dat er toch wat beginners topics moeten komen.
Op andere fora zie je vaak bovenaan een subforum een topic met veel gestelde vragen. Die kunnen dan gelinkt worden naar bestaande topics.
Oftewel een FAQ's (vaak gestelde vragen)
Dat zou ons waarschijnlijk veel werk schelen. Probleempje is: wie gaat dat schrijven? Kost best veel tijd.
Er is overigens al één beginners-topic: viewtopic.php?f=22&t=480
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Midas
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 13:52

Re: Over de sfeer op het forum

Berichtdoor Midas » za 10 mar 2012, 19:44

Dat is inderdaad een hele klus. Je kunt ook beginnen met de reeds bestaande top topics vast bovenaan te zetten. Met top bedoel ik dus topics waar een specifiek probleem helemaal uitgekauwd wordt.


Terug naar “Forumnieuws / Over koffiepraat.nl”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron