Over de sfeer op het forum

heb je tips, opmerkingen of suggesties? Plaats ze hier!
Gebruikersavatar
Heinrich
Berichten: 91
Lid geworden op: za 13 aug 2011, 23:14

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor Heinrich » za 25 feb 2012, 17:35

removed
Laatst gewijzigd door Heinrich op zo 10 jun 2012, 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Because it's got ' Electrolytes ' !

KoffieKikker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:08

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor KoffieKikker » vr 09 mar 2012, 13:42

Na een lange tijd van inactiviteit (ik post misschien niet veel, maar lees een hoop hier) ben ik vandaag weer topics gaan doornemen. Daarbij viel me op dat er een stevig aantal vaste bezoekers is die een verheven positie innemen ten op zichte van nieuwkomers. Ik snap de neiging tot een makkelijk antwoord op een makkelijk vraag, maar besef wel dat een beginnende koffiedrinker niet altijd even goed kan verwoorden wat hij/zij precies wil.

Het is naar mijn mening belangrijk duidelijk te maken aan wat voor informatie we waarden hechten en graag willen horen. Alleen zo'n antwoord levert voor een nieuwkomer een schat aan informatie op, namelijk: waar moet ik op letten?

Een gigantisch deel van de informatie die we bezitten is tot stand gekomen door samenwerking van kenners op fora zoals deze. Ik vind het jammer dat sommige mensen hier die kennis niet lijken te willen delen, terwijl ook zij ooit zijn beginnen waar iedereen begint: bij het stellen van vragen. Het lijkt alsof de mensen die echt iets te vertellen hebben dit alleen willen delen met andere experts. Dat vind ik te betreuren, omdat dit een gesloten community tot gevolg heeft. Ik ben zelf thuis in de Open Source wereld, die enorme sprongen maakt omdat iedereen alles met iedereen deelt en nieuwkomers, over het algemeen, met open armen worden ontvangen.

Ik ben ervan overtuigd dat het ook de (Nederlandse) koffiewereld ten goede zou komen als we wat hartelijker naar elkaar zouden zijn. Een vriend van koffie is een vriend van mij!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor @3aan » vr 09 mar 2012, 14:26

@kikker; ben jij hier nu een hele hoop wijzer geworden zonder al teveel onzinnige vragen te stellen?

Je geeft aan bijna alleen maar meegelezen te hebben en dan kom je met een bijna vernietigende opmerking, waarvan wij de indruk moeten krijgen dat jij ook de wijsheid in pacht hebt !!?


Ik heb ook zwaar de indruk dat "Heinrich" een vooruitziende blik heeft gehad aangaande hetgene jij nog ging vermelden :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor Bluecold » vr 09 mar 2012, 14:31

Stellen van vragen is leuk, maar we zijn hier geen vraagbaak. Het is een discussieforum. En als je een rare vraag stelt, dan moet je niet opkijken van een raar antwoord.
Verder zijn een heleboel vragen al lang en breed beantwoord en zou het nieuwkomers sieren als ze even de zoekfunctie gebruiken zodat ze beslagen ten ijs komen. Dan blijft het hier ook leuk voor de regulars. Als je de hele tijd dezelfde vragen tegenkomt is de lol van een forum er heel snel vanaf.

En ook, je zit op de internets. Het is dus erg lastig om een toon in te schatten. De truc is om zoveel mogelijk van het positieve uit te gaan en een dikke huid hebben als je zeker weet dat het negatief was. En vooral niet gelijk op
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6400
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor cremalover » vr 09 mar 2012, 14:53

Na een lange tijd van inactiviteit (ik post misschien niet veel, maar lees een hoop hier) ben ik vandaag weer topics gaan doornemen. Daarbij viel me op dat er een stevig aantal vaste bezoekers is die een verheven positie innemen ten op zichte van nieuwkomers. Ik snap de neiging tot een makkelijk antwoord op een makkelijk vraag, maar besef wel dat een beginnende koffiedrinker niet altijd even goed kan verwoorden wat hij/zij precies wil.

Het is naar mijn mening belangrijk duidelijk te maken aan wat voor informatie we waarden hechten en graag willen horen. Alleen zo'n antwoord levert voor een nieuwkomer een schat aan informatie op, namelijk: waar moet ik op letten?

Een gigantisch deel van de informatie die we bezitten is tot stand gekomen door samenwerking van kenners op fora zoals deze. Ik vind het jammer dat sommige mensen hier die kennis niet lijken te willen delen, terwijl ook zij ooit zijn beginnen waar iedereen begint: bij het stellen van vragen. Het lijkt alsof de mensen die echt iets te vertellen hebben dit alleen willen delen met andere experts. Dat vind ik te betreuren, omdat dit een gesloten community tot gevolg heeft. Ik ben zelf thuis in de Open Source wereld, die enorme sprongen maakt omdat iedereen alles met iedereen deelt en nieuwkomers, over het algemeen, met open armen worden ontvangen.

Ik ben ervan overtuigd dat het ook de (Nederlandse) koffiewereld ten goede zou komen als we wat hartelijker naar elkaar zouden zijn. Een vriend van koffie is een vriend van mij!

Hartelijkheid ben ik altijd voor. :mrgreen:

KoffieKikker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 13:08

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor KoffieKikker » vr 09 mar 2012, 15:10

Je geeft aan bijna alleen maar meegelezen te hebben en dan kom je met een bijna vernietigende opmerking, waarvan wij de indruk moeten krijgen dat jij ook de wijsheid in pacht hebt !!?
Grappig om te zien dat je namens het hele forum lijkt te praten, Adriaan. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik de wijsheid in pacht hebt. Over welke wijsheid heb je het? Als het koffie betreft is het niet helemaal waar. Ik werk als bijbaan in een koffiewinkel, ik drink graag koffie en lees graag over koffie, maar ik ben geen expert. Zeker geen beginner, maar absoluut geen expert. Dat suggereer ik in mijn post ook niet, dus ik vind jouw reactie ietwat apart.

Als het figuurlijk bedoelt is, d.w.z. als gezegswijze 'in de wijsheid in pacht' hebben, dan vind ik dat overdreven. Zoals gezegd is dit een discussieforum en heb ik in mijn post beschreven hoe ik denk over het concept van forum als community. Als dit vervolgens wordt aangemerkt als 'de wijsheid in pacht hebben' laat dat absoluut geen ruimte voor discussie. Het is een makkelijke manier om mij af te schrijven en niet in de gaan op hetgeen waarover ik het heb. Dat lijkt me voor een goede discussiesfeer niet gezond.

@Bluecold: dank voor je reactie. Je hebt zeker een punt. Het internet maakt het er niet makkelijker op mensen in te schatten. Je zou echter ook kunnen zeggen dat je juist meer rekening moet houden voordat je een (botte) opmerking plaatst.

Als laatste wil ik zeggen dat ik niet 'tegen' de leden van het forum ben, maar soms schrik van de groffe karakter van posts. Ik sta niet achter de manier waarop de topic starter de boel afhandelde (vond ik kinderachtig), maar ik vond de reacties erna vooral interessant. Ik heb een hoop respect voor de goeroe's van het forum, ook als ze uit hun slof schieten (heeft iedereen wel eens), en hoop dat ik ooit ook maar in de buurt komt van hun expertise. Punt is dat dit actieve forum een prachtig instrument is en kan blijven om mensen naar de juiste zijde van de koffiewereld te trekken en nieuwe dingen te ontdekken.

Nu ik het zo teruglees klinkt het allemaal wat idealistisch, maar ik hoop dat mijn punt duidelijk is. Het is niet 'vernietigend' bedoeld, maar juist opbouwend.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor @3aan » vr 09 mar 2012, 15:20

Je geeft aan bijna alleen maar meegelezen te hebben en dan kom je met een bijna vernietigende opmerking, waarvan wij de indruk moeten krijgen dat jij ook de wijsheid in pacht hebt !!?
Grappig om te zien dat je namens het hele forum lijkt te praten, Adriaan. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik de wijsheid in pacht hebt. Over welke wijsheid heb je het? Als het koffie betreft is het niet helemaal waar. Ik werk als bijbaan in een koffiewinkel, ik drink graag koffie en lees graag over koffie, maar ik ben geen expert. Zeker geen beginner, maar absoluut geen expert. Dat suggereer ik in mijn post ook niet, dus ik vind jouw reactie ietwat apart.



@Bluecold: dank voor je reactie. Je hebt zeker een punt. Het internet maakt het er niet makkelijker op mensen in te schatten. Je zou echter ook kunnen zeggen dat je juist meer rekening moet houden voordat je een (botte) opmerking plaatst.

Als laatste wil ik zeggen dat ik niet 'tegen' de leden van het forum ben, maar soms schrik van de groffe karakter van posts. Ik sta niet achter de manier waarop de topic starter de boel afhandelde (vond ik kinderachtig), maar ik vond de reacties erna vooral interessant. Ik heb een hoop respect voor de goeroe's van het forum, ook als ze uit hun slof schieten (heeft iedereen wel eens), en hoop dat ik ooit ook maar in de buurt komt van hun expertise.

Nu ik het zo teruglees klinkt het allemaal wat idealistisch, maar ik hoop dat mijn punt duidelijk is. Het is niet 'vernietigend' bedoeld, maar juist opbouwend.
Het is naar mijn mening belangrijk duidelijk te maken aan wat voor informatie we waarden hechten en graag willen horen. Alleen zo'n antwoord levert voor een nieuwkomer een schat aan informatie op, namelijk: waar moet ik op letten?

Een gigantisch deel van de informatie die we bezitten is tot stand gekomen door samenwerking.
Viel je nou over dat ene woordje "wij" is dat niet van dezelfde magnitude als "we"
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Koffiebonen smaak ala Nespresso Arpeggio

Berichtdoor SteefM » vr 09 mar 2012, 15:27

Ik gooi dit topic tot nader bericht even dicht. Het is goed dat de discussie er is, maar die is hier niet op zijn plaats. Ik ga even in overleg met Spironski, u hoort nog van ons.

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Over de sfeer op het forum

Berichtdoor SteefM » za 10 mar 2012, 11:45

Deze discussie gaat weer open. Het is goed dat deze discussie er is, dat kan even lucht klaren voor irritaties die er volgens mij bij meerdere forumgebruikers zijn.

Hou het wel netjes bij het voeren van de discussie. Niet op de man spelen, niet kort-door-de-bocht, geef duidelijk en specifiek aan wat je bedoelt, eventueel met een voorbeeld. Dit klinkt belerend, maar discussies zoals deze kunnen al snel uit de hand lopen omdat mensen elkaar niet goed begrijpen - en niet omdat ze het met elkaar oneens zijn. Dat is zonde van de (over het algemeen) goede sfeer die er heerst op dit forum!

Ik wil nog even dit stukje van Spironski herhalen ("qft"):
We hoeven het niet in alles met elkaar eens te zijn, maar laten we wel kennis nemen van elkaars standpunten en daar respect voor hebben. Het is ook goed om je er van bewust te zijn dat geschreven tekst vele malen heftiger overkomt dan gesproken tekst. Hier gewoon spreektaal neerpleuren voldoet dus niet. Enige zorg en terughoudendheid zijn daarin is nodig.
Wat mij betreft is het begin dit draadje een illustratie van wat er gebeurt als er (te) kort-door-de-bocht wordt gereageerd. Er wordt alleen nog maar gereageerd op elkaar, en kennis en antwoorden worden niet meer overgebracht. En dat is jammer, want daar ging het (en dit forum) uiteindelijk om.

Gebruikersavatar
Heinrich
Berichten: 91
Lid geworden op: za 13 aug 2011, 23:14

Re: Over de sfeer op het forum

Berichtdoor Heinrich » za 10 mar 2012, 14:33

removed
Laatst gewijzigd door Heinrich op zo 10 jun 2012, 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Because it's got ' Electrolytes ' !


Terug naar “Forumnieuws / Over koffiepraat.nl”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron