De sfeer op het forum deel 2

heb je tips, opmerkingen of suggesties? Plaats ze hier!
Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor Jochen_P » wo 16 nov 2016, 15:06

Als de nieuwkomers steeds worden weggejaagd met arrogante of kleinerende antwoorden (meestal door dezelfde enkelingen) is het logisch dat het forum achteruit gaat hè.
Iedereen moet ergens beginnen, en misschien kan je na een jaar wel nog iets leren van de nieuweling die is blijven hangen omdat hij hier goede info vindt en tips krijgt van vriendelijke forumleden.
Als het je ergert wanneer iemand voor de zoveelste keer komt vragen welke volautomaat de beste espresso produceert of welke machine hij het beste kan kopen moet je die topics gewoon negeren, simpel genoeg. Leven en laten leven ;).
Je kan niet verwachten dat iedereen meteen op niveau kan meepraten en discussiëren, dan was dit forum sowieso overbodig.
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor R&B » wo 16 nov 2016, 15:11

@Erik: Niemand verplicht je om die dertien in een dozijn topics te lezen, noch om erop te reageren.
"Politieagent" spelen op een onaangename manier werkt alleen maar averechts.

Als je meer inhoud wilt, kan je ook zelf meer inhoudelijke bijdragen kunnen leveren, waar dan weer een leuke inhoudelijke discussie uit voort kan komen. FransG is daar bijvoorbeeld aardig actief in.

Nieuwkomers afblaffen of afgeven in/over het zoveelste xx-topic draagt sowieso niet bij aan het niveau noch de sfeer van het forum.

Dat is mijn mening.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor Spironski » wo 16 nov 2016, 15:20

Mijn punt is meer dat de kwaliteit van dit forum al tijden hard achteruit aan het gaan is en voor mensen die echt wat kennis hebben al snel niet interessant meer kan zijn
Gek, ik heb precies het tegenovergestelde. Ik vind helemaal niet dat het niveau van Koffiepraat achteruit gaat. Ik vind dat er zelfs groei in zit. Ook het aantal noob-vragen vind ik zeker niet toegenomen. Waar we het vroeger b.v. steeds over dezelfde E61 machines hadden komen er nu ook regelmatig andere apparaten voorbij.

Nog niet zo heel lang geleden kwam jijzelf hier binnen als superautomaten-gebruiker, Erik. Sindsdien heb je flink gelezen, is je kennis verdiept en heb je geïnvesteerd in apparatuur. Dus ja: wellicht is er hier onderhand dan minder voor je te halen. Maar dat is niet omdat het forum achteruit holt, het is omdat jijzelf naar voren bent gehold.

En Erik, je bent een arrogante lul geworden........... Zo, daar schrik je dan toch even van, nietwaar? Dan kan ik wel zeggen dat ik bewust wat botter schrijf en dat ik het helemaal niet zo negatief bedoel, en dat jij dus ongelijk hebt. Maar daar gaat het niet om, wel? Het gaat er om dat er op dat moment dis-communicatie plaats vindt en het enige wat er gebeurt is dat jij pissig op mij wordt, zeker als ik ook nog eens zeg dat ik toch gelijk heb en jij maar een dom kuddedier bent.

Aldus: Nee, Erik, ik vind je geen arrogante lul. Ik deed de uitspraak alleen even om mijn punt duidelijk te maken, sorry als ik je ermee gekwetst heb. Ik hoop dat het duidelijk maakt dat intentie en hoe zaken overkomen, twee totaal verschillende dingen kunnen zijn. En omdat we hier op een openbaar forum zitten, gaat het dus erg over communicatie. En kan je beter erg goed opletten op hoe zaken overkomen. Dan is het te simpel om te zeggen dat jij het goed hebt, en ieder ander het fout heeft omdat het kuddedieren zijn.

Uiteindelijk wil iedereen toch gewoon dat z'n boodschap goed overkomt? Als je dan ziet dat bijna niemand je bedoeling snapt, is het zaak de toon van je boodschap te veranderen.

Dus ga vooral door om te posten over waanzinnige koffies en apparaten en je ervaringen met andere methodes. Dat wordt gewaardeerd en zal het niveau alleen maar omhoog brengen ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor Erik82 » wo 16 nov 2016, 16:37

Geweldige reactie Spironski, hulde. Ik moest er alleen maar keihard om lachen :mrgreen: . Mij zul je daarmee totaal niet op de tenen trappen of kwetsen, daar ben ik veel te gehard voor :mrgreen: . Dat is wellicht ook het hele probleem. Anderen winden zich wel op en ik schrijf gewoon compleet gevoelloos een reactie hierop en vaak bewust dan nog wat extremer. Communiceren kan ik wel anders was ik allang mijn baan kwijt want ik werk elke dag met klanten in een professionele sfeer maar kan soms ook wel een relletje veroorzaken. Hier is de noodzaak echter vaak wat minder groot om het wat in te perken. Ik zal voortaan wat beter op mijn woorden letten ;) .

@R&B: Die dertien in een dozijn topics ben ik allang mee gestopt om op te reageren want dat zie ik als kansloos en daar steek ik dan ook geen moeite in tenzij iemand duidelijk zijn huiswerk heeft gedaan. Als dat het geval is dan ben ik zeker niet de beroerdste om iemand daarin goed op weg te helpen.

Ik ga weer een heerlijk bakkie LGB zetten van Caffenation uit de Compak R100 samen met de Strietman :mrgreen: . Nog steeds elke dag een waar genot en volgende week als de Eureka Olympus binnen gaat komen ben ik helemaal klaar met mijn setup. Dan zit het hem alleen nog maar in de bonen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor Spironski » wo 16 nov 2016, 22:28

Goed dat je het sportief opvat. Hoewel ik wel stiekem had gehoopt dat je toch eventjes was geschrokken :mrgreen: .

Allez, zolang het maar duidelijk is wat ik bedoel... Ik ga er nog steeds van uit dat ieders insteek positief is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
AmsterdamAssassin
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 09:45

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor AmsterdamAssassin » do 17 nov 2016, 21:37

Poeh, ik had geen idee dat mijn post werd uitgelegd als belerend of dat ik overkwam als een verkoper. Om even wat indrukken uit de weg te helpen:
Ook enigszins off topic: de zelfgekozen naam Amsterdam Assassin lijkt me wel wat sinister.
Ik ben suspense fiction schrijver en mijn boeken heten de Amsterdam Assassin Series, dus het is een stuk minder sinister dan het doet vermoeden... :D

Ik heb recent een Pavoni premillenium gekocht en wilde daarvoor een naked portafilter, maar die was er alleen voor de millenium modellen. Via via kwam ik uit bij Gabor, een Hongaarse hobbyist die naked portafilters maakt voor de oudere Pavonis en ook een doseerhulp die zowel op 49mm baskets werkt als op 58mm baskets. Ik ben met die spullen in mijn nopjes en daarom noemde ik ze, zodat mensen die in hetzelfde schuitje zaten als ik, weten waar ze een open portafilter voor hun oude Pavoni kunnen scoren.
Binnenkort hoop ik ook een Caravel Arrarex te verwachten en daarvoor heb ik ook al uitgezocht dat er een naked portafilter te vinden is bij Brooks Vintage Espresso Machines. Ik deel die kennis zodat anderen niet zolang hoeven te zoeken naar een oplossing als ikzelf.

Ik neem het Erik niet kwalijk hoe hij reageert op mijn bericht, want ik had mij nog niet voorgesteld en ik kan begrijpen dat omdat hij het beter weet dan ik, hij zich geroepen voelt om corrigerend op te treden. Wat ik prima vindt, want ik sta altijd open voor andere meningen. Ik claim ook niet de waarheid in pacht te hebben, maar schrijf voornamelijk uit eigen ervaring.

Wat betreft de meningen over mijn huidige apparatuur -- of een Ascaso I-mini goed genoeg kan malen voor espresso -- daar blijven meningen altijd uiteenlopen. Er is natuurlijk sprake van een zekere 'beroepsdeformatie' die bijna OCD-achtige vormen aanneemt als mensen obsessief bezig zijn om de Heilige Espresso Graal te bereiken.

Zo is Adriaan een keer bij mij thuis geweest om een horecamaler via MP van mij over te nemen en nadat hij vol trots over zijn Kees van der Westen opknapproject had verteld, vond Adriaan ook dat een beetje barista zelf zijn koffiebonen brandt. Ik ben het daar niet mee eens, maar ik begrijp de obsessie om alles zelf te doen. Nog even en je staat zelf op een plantage te plukken...

Ik ben niet welgesteld en kan me geen dure apparatuur veroorloven. Ik heb vroeger in de horeca met professionele machines gewerkt, maar toen was een latte nog een koffie verkeerd en heette de barista 'barman'. Nu ik half-blind thuis zit moet ik creatief omgaan met geld en daarom sprokkel ik mijn apparatuur mondjesmaat bij elkaar - vandaar dat mijn Quickmill 820 binnenkort een andere baasje zal gaan krijgen, want ik heb een Vibiemme Domobar gescoord. En een Mahlkonig. Daarnaast heb ik interesse in oudere hevelmachines, dus er komt ook een Caravel en een Utentra mijn kant op, gewoon om te experimenteren.

Ik hoop dat iedereen nu begrijpt dat mijn berichten niet belerend bedoeld waren, dus als het zo overkwam, mijn excuses.
Mensenvouwer en professionele fantast.

Op dit moment: Quickmill 820, Ascaso I-Mini, La Pavoni Professional Premillenium.
Op komst: Vibiemme Domobar, Mahlkonig, Arrarex Caravel, Utentra.

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor mutsje » do 17 nov 2016, 21:48

geweldige reply :) en volgens mij nog iemand van GOT die koffiepraat gevonden heeft :+
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
grad
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 09 mei 2011, 15:36
Locatie: Eindhoven

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor grad » do 17 nov 2016, 21:56

geweldige reply :) en volgens mij nog iemand van GOT die koffiepraat gevonden heeft :+

Zit toch ook al een tijdje op GOT,alleen nooit in het koffie topic :lol: :lol:
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

mutsje
Berichten: 681
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 21:44
Locatie: Leiden

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor mutsje » do 17 nov 2016, 22:11

geweldige reply :) en volgens mij nog iemand van GOT die koffiepraat gevonden heeft :+

Zit toch ook al een tijdje op GOT,alleen nooit in het koffie topic :lol: :lol:
Moet je toch eens doen nerds en koffietalk is heel anders dan koffielovers en koffietalk. No offence naar dit topic en niet om offtopic te willen gaan.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor bobbee » do 17 nov 2016, 23:07

Poeh, ik had geen idee dat mijn post werd uitgelegd als belerend of dat ik overkwam als een verkoper. Om even wat indrukken uit de weg te helpen:
Ook enigszins off topic: de zelfgekozen naam Amsterdam Assassin lijkt me wel wat sinister.
Ik ben suspense fiction schrijver en mijn boeken heten de Amsterdam Assassin Series, dus het is een stuk minder sinister dan het doet vermoeden... :D

Ik heb recent een Pavoni premillenium gekocht en wilde daarvoor een naked portafilter, maar die was er alleen voor de millenium modellen. Via via kwam ik uit bij Gabor, een Hongaarse hobbyist die naked portafilters maakt voor de oudere Pavonis en ook een doseerhulp die zowel op 49mm baskets werkt als op 58mm baskets. Ik ben met die spullen in mijn nopjes en daarom noemde ik ze, zodat mensen die in hetzelfde schuitje zaten als ik, weten waar ze een open portafilter voor hun oude Pavoni kunnen scoren.
Binnenkort hoop ik ook een Caravel Arrarex te verwachten en daarvoor heb ik ook al uitgezocht dat er een naked portafilter te vinden is bij Brooks Vintage Espresso Machines. Ik deel die kennis zodat anderen niet zolang hoeven te zoeken naar een oplossing als ikzelf.

Ik neem het Erik niet kwalijk hoe hij reageert op mijn bericht, want ik had mij nog niet voorgesteld en ik kan begrijpen dat omdat hij het beter weet dan ik, hij zich geroepen voelt om corrigerend op te treden. Wat ik prima vindt, want ik sta altijd open voor andere meningen. Ik claim ook niet de waarheid in pacht te hebben, maar schrijf voornamelijk uit eigen ervaring.

Wat betreft de meningen over mijn huidige apparatuur -- of een Ascaso I-mini goed genoeg kan malen voor espresso -- daar blijven meningen altijd uiteenlopen. Er is natuurlijk sprake van een zekere 'beroepsdeformatie' die bijna OCD-achtige vormen aanneemt als mensen obsessief bezig zijn om de Heilige Espresso Graal te bereiken.

Zo is Adriaan een keer bij mij thuis geweest om een horecamaler via MP van mij over te nemen en nadat hij vol trots over zijn Kees van der Westen opknapproject had verteld, vond Adriaan ook dat een beetje barista zelf zijn koffiebonen brandt. Ik ben het daar niet mee eens, maar ik begrijp de obsessie om alles zelf te doen. Nog even en je staat zelf op een plantage te plukken...

Ik ben niet welgesteld en kan me geen dure apparatuur veroorloven. Ik heb vroeger in de horeca met professionele machines gewerkt, maar toen was een latte nog een koffie verkeerd en heette de barista 'barman'. Nu ik half-blind thuis zit moet ik creatief omgaan met geld en daarom sprokkel ik mijn apparatuur mondjesmaat bij elkaar - vandaar dat mijn Quickmill 820 binnenkort een andere baasje zal gaan krijgen, want ik heb een Vibiemme Domobar gescoord. En een Mahlkonig. Daarnaast heb ik interesse in oudere hevelmachines, dus er komt ook een Caravel en een Utentra mijn kant op, gewoon om te experimenteren.

Ik hoop dat iedereen nu begrijpt dat mijn berichten niet belerend bedoeld waren, dus als het zo overkwam, mijn excuses.
Leuke reactie idd, ik vind toch dat we van het positieve uit moeten gaan bij twijfel. Een spammer of onruststoker pikken we er zo tussenuit en bonjouren we weg. Afbeelding
Heb je de foto's en filmpjes van fransg gezien? Die heeft ook de mooie spullen van Gabor in bezit!
Zou misschien leuk zijn als je toch nog even een voorstel topic maakt. Aangezien je info wilt delen en nog wat machines verwacht is het misschien leuk om dat dan in je eigen topic te plaatsen? In ieder geval, welkom!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Forumnieuws / Over koffiepraat.nl”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron