De sfeer op het forum deel 2

heb je tips, opmerkingen of suggesties? Plaats ze hier!
Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Mijn hevel wat een verschil!

Berichtdoor R1200C » di 15 nov 2016, 08:18

Mijn hevel wat een verschil weer :lol:

Ik lees het hele verhaal met wat verbazing. In aansluiting op de laatste post (edit:ik bedoel die van gisteren, niet de post hierboven) heb ik even op mijn vingers gezeten maar toch...

De post verbaasde me ook wel wat. Heeft namelijk IMNSHO erg weinig te maken met wat her speelde, er wordt meteen in zijn/haar eerste post "Gabor dit" en "Gabor dat" geroepen. Dan haak ik een beetje af. Komt bij dat het hele verhaal over distributie etc. wel hout snijdt maar niets "oplost" in dit geval: of de koffie nu over de hele onderkant verspreid er uit komt of alleen langs de rand bepaalt niet echt of er uit 1 of 2 uitstroom openingen koffie komt. Ik denk zelf dat dat meer te maken heeft met de flow in het "verdelertje".

Anyway: vraagje aan de beheerders: zouden jullie mijn topic op willen poetsen? Denk dat de mensen die hier thuis zijn allemaal een uitstekend punt hebben gemaakt, sommigen zelfs meerdere maar het draagt niets bij aan mijn post en is potentieel dodelijk (om maar weer eens naar de "assassin" te verwijzen) voor de sfeer en bijdrages hier.

Ik ga koffie halen, mijn nachten zijn te kort voor slechte koffie tegenwoordig 8-)
Laatst gewijzigd door R1200C op di 15 nov 2016, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Kei veel groeten!

Joost

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Mijn hevel wat een verschil!

Berichtdoor bobbee » di 15 nov 2016, 08:59

Ik wil gewoon graag een druk gezellig forum, binnenvliegers hou je toch en verdwijnen ook weer met de noorderzon. Ze posten wat en weg. Als wij dat indien nodig even corrigeren met een reactie zonder persoonlijk te worden zodat nieuwe bezoekers niet in de war raken door onzin lijkt mij voldoende en doet dan niks af aan de sfeer. In ons geval van moderators kunnen we het bericht verwijderen.

Ik zal zodra ik achter de laptop zit de gerelateerde berichten verplaatsen naar het "sfeer op het forum" topic en deze opschonen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor bobbee » di 15 nov 2016, 10:14

Naar aanleiding van een discussie elders op het forum heeft "de sfeer op het forum" aandacht nodig. Hierboven de desbetreffende berichten die voor de discussie zorgde en een aantal "tips" om het gezellig te houden. Laten we het bespreekbaar houden in dit topic. Bedankt voor het lezen!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor Erik82 » di 15 nov 2016, 14:27

Grappig dat mijn post helemaal niet zo negatief bedoeld was en ik hem ook nog steeds niet zo lees. Een ander die hem leest vat hem in het extreme op een negatieve manier op en de rest loopt er als schapen achteraan dat hij inderdaad ook zo bedoeld zou zijn. Lijkt me ook niet de bedoeling.

Mijn eerste reactie op de post was dat het een verkoper was die reclame kwam maken voor Gabor en ons daarna wel de les kwam wijzen om de boel wat te ondersteunen. Die heb ik alleen op zijn fouten gewezen en gezegd dat hij zich niet in het forum had verdiept.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor R&B » di 15 nov 2016, 22:49

Sorry Erik, ben het toch echt met TY eens.
Nu ook weer:
en de rest loopt er als schapen achteraan
:shock:

Vervolgens komt de aap uit de mouw en blijkt dat het wel degelijk bedoeld was zoals TY aangaf...
Mijn eerste reactie op de post was dat het een verkoper was die reclame kwam maken voor Gabor en ons daarna wel de les kwam wijzen om de boel wat te ondersteunen. Die heb ik alleen op zijn fouten gewezen
Zoals de waard is vertrouwt hij z'n gasten?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor Spironski » di 15 nov 2016, 23:27

Grappig dat mijn post helemaal niet zo negatief bedoeld was en ik hem ook nog steeds niet zo lees.
Dat is ook waarom ik als moderator mensen eigenlijk altijd het voordeel van de twijfel gun. Dat weerspreekt echter niet het effect dat een post kan hebben.
Een ander die hem leest vat hem in het extreme op een negatieve manier op en de rest loopt er als schapen achteraan dat hij inderdaad ook zo bedoeld zou zijn. Lijkt me ook niet de bedoeling.
Dat is een veroordeling, en een ontkenning van hoe andere mensen zaken anders kunnen opvatten dan dat jij ze bedoelt. Je kan hierin niet zeggen: "ik heb gelijk, en de rest heeft ongelijk". Het gaat niet om gelijk krijgen, het gaat om hoe dingen over komen.
Het is een feit dat dingen bij anderen soms anders overkomen dan dat je ze zelf hebt bedoeld. Daarvan kan je helemaal niet zeggen "dat het niet zo is"...., het is het wèl zo. En kennelijk komt het bij anderen hautain en negatief over. Ook al bedoel je het niet zo. Dat is niet per se de fout van al die anderen.

Misschien bedoel je het niet zoals het is overgekomen. Je zou dan de moeite kunnen nemen om het wèl goed te laten overkomen. Dat is communiceren. En dat is soms best lastig. Maar het is te simpel om te zeggen jijzelf gelijk hebt en dat de ander het gewoon fout heeft.

Voor de duidelijkheid: dit gaat niet alleen over Erik. En ik vind dat communicatie eigenlijk een vak op school zou moeten zijn 8-) .
Mijn eerste reactie op de post was dat het een verkoper was die reclame kwam maken voor Gabor en ons daarna wel de les kwam wijzen om de boel wat te ondersteunen. Die heb ik alleen op zijn fouten gewezen en gezegd dat hij zich niet in het forum had verdiept.
Heb je je veronderstelling gecheckt? Misschien bedoelde hij het wel anders dan dat het bij jou overkwam?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor Erik82 » wo 16 nov 2016, 07:47

De aap komt niet uit de mouw hoor R&B. Ik had even het idee dat het een verkoper was maar dat heeft mijn antwoord niet beïnvloed omdat ik dat niet zeker wist. Foutieve aanname dus.

@Spironski: Communicatie is inderdaad een vak en mijn post was inderdaad ook zo op te vatten als Turboyeast deed. Jullie weten ook allang dat ik het af en toe bewust wat botter schrijf dan bedoeld. Vervolgens geeft het een sneeuwbaleffect en is duidelijk te zien dat mensen kudde-dieren zijn want ineens vat iedereen hem zo negatief op. Er had bijvoorbeeld ook iemand kunnen denken dat ik hem wellicht niet zo zwaar bedoelde in plaats van allemaal meteen in de aanval gaan. Aard van het beestje zeg maar ;) . Vandaar mijn referentie naar schapen.

Als iemand in zijn allereerste post een dusdanig belerende post neerzet dan is het gemiddelde effect hier op het forum wat zojuist is gebeurd. Dit komt omdat er teveel rotte appels tussen de nieuwelingen zitten die geen moeite doen om zich enigszins in te lezen of gewoonweg meteen bagger posten. Het lijkt me dan nog steeds goed om net als andere fora na aanmelding eerst een paar weken niet te mogen posten of tenminste dat de eerste post in het voorsteltopic moet zijn. Zo voorkom je dit soort praktijken en weet je dat een nieuweling in ieder geval de moeite gaat doen zich aan de regels te houden.

Het niveau is de laatste tijd echt beroerd en weinig meer van te leren. De gemiddelde vraag is degene die al duizend keer is beantwoord en waar men nog steeds geen moeite voor heeft gedaan om zich enigszins in te lezen. Om die reden post ik al steeds minder en als het niveau zo blijft dan zie ik er het nut ook niet echt meer van in. Wellicht lost het probleem zich op korte termijn vanzelf op ;) :mrgreen: .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor HanR » wo 16 nov 2016, 08:33

Koffiepraat is voor zover ik begrepen heb, bedoeld als laagdrempelig forum.
Dat betekent dat er mensen komen met weinig of geen voorkennis.
Of het de bedoeling is dat deze mensen door een aantal fundamentalisten weggejaagd worden, lijkt me iets voor de beheerder van dit forum.
Voor discussie op hoog niveau (en voor mensen die de behoefte voelen onbewezen stellingen als waarheid te poneren) is er Thuisbarista. Voor een forum zoals Thuisbarista lijkt me het idee van Erik, een vorm van selektie/toelatings beleid dan weer wel uitstekend.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor bobbee » wo 16 nov 2016, 09:00

Koffiepraat is voor iedereen, laagdrempelig maar ook zeker op niveau en thuisbarista is exact hetzelfde alleen lang niet zo goed bezocht meer. Waarom denk je dat thuisbarista voor hoog niveau is? Dat blijkt nergens uit of ben je hier niet meer actief geweest laatste maanden? Ik nodig je graag uit om hier wat meer te komen buurten dan!

Ik citeer mijn eerdere post nog even omdat ik denk dat niet iedereen het gelezen heeft:

Om de sfeer op het forum top te houden (!) zou het beter zijn om je eigen bericht na te lezen voordat je iets post. Ik doe dat nu zelf ook, ben ook niet altijd goed overgekomen in het verleden. Soms was dat de bedoeling en niet aardig en vaak was het niet de bedoeling en kwam het toch verkeerd over. Nu lees ik standaard mijn eigen bericht na en post het, verander het of reageer uiteindelijk helemaal niet door het weg te gooien. Niemand hoeft zich aangesproken te voelen want ik wil juist geen heet hangijzer aangrijpen maar het positief benaderen en ik hoop dat het doorwerkt en iets bewust of onbewust teweeg brengt zodat wanneer eenieder iets post stiekem even hieraan terugdenkt en zijn post nog eens doorleest en nadenkt of het misschien verkeerd over kan komen en wellicht in het verkeerde keelgat schiet. Wanneer we dat doen kan er een hoop ergernis voorkomen worden en daar gaat het uiteindelijk om. We zijn in principe maar een klein groepje koffiegekken als je het vergelijkt met een Kaffeenetz uit Duitsland of coffeeforums uit GB. Dus laten we het gezellig houden door onze eigen berichten eerst even te beoordelen voordat we posten. Dan groeien we vanzelf naar meer leden en tillen we de hele amateur koffiebeleving in Nederland naar een hoger niveau door samen te denken, delen en doen. Ik wil dat wel...Het moet hier relaxed zijn en een plek waar we lekker kunnen discussiëren over koffie en alles wat erbij hoort!

Dus gewoon positief reageren, altijd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor Erik82 » wo 16 nov 2016, 14:24

Thuisbarista is de laatste tijd bijna dood. Hier gebeurt meer. Thuisbarista heeft ook nooit een hoger niveau gehad dan hier.

Mijn punt is meer dat de kwaliteit van dit forum al tijden hard achteruit aan het gaan is en voor mensen die echt wat kennis hebben al snel niet interessant meer kan zijn zoals bijvoorbeeld Kaffee-netz en Home-Barista dat wel zijn. Door wat kleine aanpassingen zou je het niveau omhoog kunnen tillen waardoor het ook voor meer ervaren mensen interessant is en je echt kennis kunt delen in plaats van voor de duizendste keer de vraag welke machine en maler te beantwoorden.

Vanuit het verleden hecht ik nog veel waarde aan dit forum maar eigenlijk heb ik er al meer dan een jaar nagenoeg niks van geleerd. Als dit zo doorgaat dan zal ik binnen een jaar hier niet meer aanwezig zijn omdat het niet interessant meer is. Zo heb ik al vele mensen voorbij zien komen. Als er nou eens wat meer topics van niveau zouden zijn en wat minder dertien in een dozijn topics dan scheelt dat al veel en is het ook voor mensen met kennis interessanter om te blijven. Dat is mijn mening.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Forumnieuws / Over koffiepraat.nl”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron