De sfeer op het forum deel 2

heb je tips, opmerkingen of suggesties? Plaats ze hier!
SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor SteefM » zo 04 nov 2012, 18:29

Beste leden,

Zoals de meesten onder jullie gemerkt zullen hebben, gaat het soms niet goed als er een nieuweling komt die advies zoekt - doorgaans over een superautomaat of bijvoorbeeld Nespresso-apparaat. Vaak heeft dit te maken met de houding van de nieuweling zelf, die gemakzuchtig lijkt, niet lijkt te willen leren/luisteren of lange tenen blijkt te hebben.

Toch is het te makkelijk om het uitsluitend op de houding van een nieuweling te gooien; immers, de onvriendelijkheden gaan vaak twee kanten op. Bovendien zouden wij als "oudgedienden" wel wat geduld met hen mogen hebben, we zijn zelf ook ooit nieuweling geweest.

Het gevolg van dit soort topics is dat de algehele sfeer behoorlijk wordt aangetast. Dat vinden wij als moderators vervelend, maar ook andere forumleden hebben aangegeven dit erg onprettig te vinden - soms zelfs met een stil afscheid van dit forum.

Wij hebben overlegd hoe we hier het beste, als moderators, mee om kunnen gaan. We zijn altijd behoorlijk terughoudend geweest met modereren, we hechten veel waarde aan zelfstandigheid. Toch vinden we dat het tijd wordt om iets aan de problemen te doen, ze komen net wat te vaak voor de laatste tijd.
Wij willen liever niet over enige tijd gedwongen worden om steeds streng in te moeten grijpen en hele posts te moeten verwijderen of leden een ban op te leggen.

In dit topic willen wij daarom een constructieve discussie aangaan onder alle forumleden die hier iets over willen zeggen. Het doel hierin is het begrip van elkaars standpunten te vergroten, opdat probleemgevallen met nieuwelingen de volgende keer niet uitlopen semi-volgescholden topics. Laat ons en elkaar weten waarom jullie denken dat het fout gaat en wat we er aan zouden kunnen doen.

In dit soort discussies kunnen de emoties snel oplopen. Daarom het verzoek om, voordat je op 'Bevestig' drukt, even rustig je post nog eens door te lezen (dat zou je eigenlijk altijd even moeten doen).

Dit kan een fijn en behulpzaam forum zijn, hoe kunnen we dat zo houden?

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor Bluecold » zo 04 nov 2012, 23:54

Het is gewoon heel erg vervelend om een forum overlopen zien worden vol met vragen van nieuwelingen. Vooral omdat die nieuwelingen niet posten in het speciaal voor hun gecreëerde beginnersforum.

En inderdaad. Ik ben ook nieuweling geweest. En toch heb ik nooit de neiging gehad te melden dat ik niets geloof van verse koffie zonder het geprobeerd te hebben. En ik heb problemen altijd opgezocht voordat ik postte. Ik zeg niet dat er altijd netjes genoeg gereageerd wordt door de oldtimers hier waar ik mij ook onder schaar, maar het is best frustrerend om na 3 jaar, waarin er zoveel nieuwe kennis is toegevoegd aan het forum steeds dezelfde vragen tegen te komen.

Men kan wat leren van de gathering of tweakers, waarin er in de FAQ dit staat:
"Alhoewel een quiz op de tv heel leuk kan zijn, hebben we hier liever een discussie of een goed gesprek. Als we moeten gaan raden wat je bedoelt zorgt dat er alleen maar voor dat je geen antwoord krijgt. Wees niet alleen duidelijk, maar ook nog eens enthousiast!
Anderen zullen bereid zijn je te helpen als je laat merken dat je al flink bezig bent geweest en bereid bent om zelf nog wat te klussen om er iets van te leren. Toon ook aan dat je zelf snapt waar je mee bezig bent.

Dingen waar je rekening mee dient te houden:
  • Leg je probleem goed uit. Hetgeen jij zegt is namelijk het enige dat anderen van jouw probleem weten. Hoe meer (relevante) informatie je geeft, hoe beter je geholpen kunt worden
  • Noem eventueel ter zake doende omstandigheden en feiten (gebruikt OS, hardware etc).
    Maak duidelijk wat je zelf hebt geprobeerd en vertel waarom dit je niet verder geholpen heeft. Wees hierbij specifiek, zodat de info relevant is. "Ik heb niets gevonden" zegt niets.
  • Geef eventueel linkjes naar websites die je hebt bezocht (en geef aan waarom die informatie niet voldoende was).
  • Probeer er een duidelijk! verhaal van te maken dat door andere mensen prettig te lezen en goed te begrijpen valt!
Zoals hierboven wel blijkt zijn een goede en duidelijke openingsreactie en de titel daarvan belangrijke onderdelen van een topic. Wees duidelijk in wat niet werkt, wat je zelf al gedaan hebt en wat je tegenhoudt in hetgeen je wilt.
Ook worden daar openingstopics waarin duidelijk geen moeite is gedaan zonder pardon op slot gegooid.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor CarpSafari » ma 05 nov 2012, 00:13

Ik ben het 100% met Bluecold eens!

Er mogen toch zeker minimale eisen gesteld worden aan nieuwelingen die vragen stellen?
Helaas zijn veel van die nieuwkomers van het type; laat iemand anders mijn probleem ff snel oplossen.
Niet voorstellen, geen beginnerstopics lezen en blijk geven van onbenul [excusez]
En helaas zijn dat vrijwel altijd vragen over superautomaten/nespresso/dolce gusto/sarista etc.

Ga daar maar mee aan de slag, want die mensen zijn niet bereid moeite voor hun koffie te doen, lezen blijkt ook lastig en kritiek willen ze al helemaal niet horen. Als ze zich zo voorstellen dan ben ik er snel klaar mee!

Het lijkt me handig, om verdere agressie te voorkomen, dat er bij het beginnerstopic een 'read me' word geplaatst en wanneer soortgelijke situaties zich voordoen we 'gewoon' referen naar dat topic en de TS negeren totdat die blijkt geeft van enig inzicht.

activ
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 10:25
Locatie: Leiden

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor activ » ma 05 nov 2012, 08:02

Na lang twijfelen of ik mij, als relatief nieuw lid, hier in moest gaan mengen dan toch een reactie.

Ik ben van mening dat het grootste probleem voor de sfeer op dit moment het zelf bestuur is, wat met regelmaat toegepast wordt door de leden. Dit komt op nieuwkomers over als erg vijandig.
Om hier verbetering in te krijgen lijkt het mij slim om een duidelijk officieel forum beleid te maken wat raadpleegbaar is voor een ieder en UITSLUITEND gehandhaafd wordt door de moderators/admins.
Vindt een gebruiker dat iets niet aan de regels voldoet, dan drukt hij op de meld knop en komt een moderator in actie (de gebruiker houd zich verder afzijdig)

Om een voorbeeld te noemen: Er is nergens een heldere regel dat voorstellen verplicht is en dat bevestigen de moderators met regelmaat in topics, toch vinden sommige mensen het nodig om beginners expliciet te melden dat we ze niet gaan helpen tot ze zich voorgesteld hebben. Het is natuurlijk je recht om zelf te bepalen wie je helpt, maar het is niet noodzakelijk om te posten dat je het niet gaat doen en waarom niet.

Bovenstaande methode leid tot een heldere situatie voor iedereen en heeft zich inmiddels bewezen op fora die veel groter zijn als deze (ik heb in de leiding gezeten bij diverse fora met duizenden leden en dit werkt echt).

Ik snap overigens de frustratie over de stroom aan "1 topic" leden wel hoor, als je mijn eerste posts terug zoekt zul je ook zijn dat ik mij wel voorgesteld heb e.d., maar ik denk ook dat een deel van de frustratie weg kan gaan door gewoon niet te reageren op topics waar je geen zin in hebt. Dit forum verdient groei en helaas is het nou eenmaal zo dat je eerst een hele hoos aan oninteressante vragen gaat krijgen en dan af een toe een leuk niet lid er bij.

Evert Mandemaker
Berichten: 38
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 12:04
Locatie: Maassluis

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor Evert Mandemaker » ma 05 nov 2012, 13:38

Ik denk dat ik een zinnige aanvulling heb op dit topic, dus reageer ik ook ff.

Is het misschien een idee om beginners (de eerste 10 berichten oid) alleen toegang te verlenen om te posten in het beginnerstopic? uiteraard kunnen ze wel het hele forum doorlezen (hoe moeten ze anders aan relevante juiste info komen) Daarmee vang je dus alle zoals activ het noemt 1-topic leden af in de rest van het forum. Tevens dwingt het nieuwe (serieuze) leden hun vraag beter voor te bereiden en te omschrijven omdat ze nu niet zomaar ergens een berichtje onder kunnen plempen, maar ze moeten linken naar een bestaande thread, en om hun vraag dan helder te krijgen moeten ze er dan toch iets bij typen... toch? ik bedoel, ieder weldenkend mens verwacht denk ik niet dat men in een forum op een dergelijk eerte bericht zal reageren:

[voorbeeld]

"link"

hoe zit dit?

[/voorbeeld]

Tevens is het misschien handig om inderdaad koffiepraat forum regels op te gaan stellen (zo te lezen heeft activ in ieder geval al wat ervaring hiermee... hint... hint...). En daar is bluecold z'n berichtje denk ik absoluut handig bij.

Is het verder wellicht ook mogelijk om iedere nieuwe aanmelding bij z'n eerste aanmelding na accountcontrole in het regels topic te laten starten, zodat ze zich daar gelijk van op de hoogte kunnen stellen en nooit kunnen zeggen dat ze het niet wisten.
Zelfbouw koffiebrander, Solis Scapa 166, Cafetiere, Cona size D en gewoon een snelfilter machine. moet dus nog wel het een en ander uitgebreid worden....

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor R&B » ma 05 nov 2012, 14:25

Inhoudelijk mag het misschien de argeloze beginner te verwijten zijn (vind ik nog steeds dubieus), maar de sfeer door de gekozen toon/formulering van de reacties is meestal gewoonweg niet fijn.
Bijna elk topic kan ik me de reactie van de "gebeten nieuweling" daarom ook goed voorstellen.
Vooral wanneer er een hele rits aan soortgelijke reacties volgt.

Wat dat betreft ben ik het ook zeker eens met Activ dat dit forum een gebrek aan leiding heeft.
Ook het aangehaalde GoT forum werkt wat dat betreft vele malen beter. Het lijkt misschien hard om topics al snel op slot te zetten, maar geeft reaguurders ook minder kans hun gebruikelijke gal te spuwen.

De beperking tot beginnerstopics is ook wel een idee?

Succes!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor Martijn » ma 05 nov 2012, 14:53

Ik geloof eerlijk gezegd niet zo erg in het beperken van gebruikers tot enkel het beginnerstopic. Niet ieder nieuwe koffiepraat lid is tenslotte een beginner en ik zou het jammer vinden als deze dan eerst 10 berichten zou moeten plaatsen alvorens aan relevante discussies deel te kunnen nemen.

Het idee om wat huisregels op te stellen, spreekt me wel aan. Ik zou dan kiezen voor maximaal 5 vuistregels.

Alhoewel de (wellicht dom lijkende) vragen van beginners regelmatig de aanleiding zijn, zijn de tientallen reacties van de oude garde vaak van grotere invloed op de sfeer. Zint een vraag je niet, reageer er dan niet op. Meld dat bericht via de daarvoor beschikbare functie of laat het even weten aan een moderator of beheerder. We kunnen dan in de regels ook afspreken dat dit soort berichten in het vervolg eerder verwijderd worden.

Mijn voorstel zou dan ook zijn om op het forum een duidelijk kopje met de huisregels te plaatsen (nog boven de categorie "Alles voor beginners"). Deze huisregels (max 5?) zouden wat mij betreft kort, krachtig en helder moeten zijn. Laten we dit topic verder gebruiken om deze regels tot stand te laten komen. Suggesties zijn welkom!
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor Joep » ma 05 nov 2012, 16:11

Inhoudelijk mag het misschien de argeloze beginner te verwijten zijn (vind ik nog steeds dubieus), maar de sfeer door de gekozen toon/formulering van de reacties is meestal gewoonweg niet fijn.
Bijna elk topic kan ik me de reactie van de "gebeten nieuweling" daarom ook goed voorstellen.
Vooral wanneer er een hele rits aan soortgelijke reacties volgt.
Dit.

Vuisregels lijken me een goed plan. Voor je je eerste topic opent ofzo, een tussenscherm met:
-Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Veel vragen zijn al eens gesteld.
-wees duidelijk en uitgebreid als je om hulp vraagt.
-laat zien dat je je al wat verdiept hebt
-Eis niks, vraag vriendelijk om hulp. Mensen steken hun vrije tijd in het helpen van jou.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

activ
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 10:25
Locatie: Leiden

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor activ » ma 05 nov 2012, 16:15

Zoiets?

1- Laat een ieder in zijn waarde behandel elkaar met respect
2- Moderaten wordt gedaan door moderators
3- Heb je niets te melden op een topic, doe dat dan ook (oke, deze is misschien niet voor iedereen duidelijk, moet herscreven worden)
4- Zie je iets wat niet aan de regels voldoet, meld dit dan bij een moderator of admin

Gebruikersavatar
KurtAugust
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 apr 2011, 09:45
Locatie: Antwerpen

Re: De sfeer op het forum deel 2

Berichtdoor KurtAugust » ma 05 nov 2012, 16:26

http://www.home-barista.com/news/guidel ... t1223.html
Vind ik wel helder geformuleerd.

Mijn mening?
Tip: vind je een vraag (of topic) irritant, reageer er dan niet op. (ze verdwijnt vanzelf wel in de eindeloosheid van het internet)
Tip: crossposting met zustersites is irritant.
Regel: geen aanbevelingen van specifieke producten de eerste 10 posts. (iedereen gaat er toch van uit dat je ervoor betaald wordt. praat eerst maar eens over koffie ipv. product x)


Terug naar “Forumnieuws / Over koffiepraat.nl”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron