Voorlichting of zieltjes winnen?

heb je tips, opmerkingen of suggesties? Plaats ze hier!
koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor koffiedikkertje » do 31 jul 2014, 18:40

Bedenk dat er mensen zijn zoals ik zelf die niet streven naar het ""Walhalla" op koffiegebied maar binnen hun eigen fysieke en financiële mogelijkheden naar iets beters willen toewerken. Daar word nog wel eens te weinig rekening mee gehouden. Er zijn mensen die niet de behoefte hebben aan een E 1000,- plus machine met bijkomende topmaler. De opmerking die men dan wel eens iets te vaak hoort (IMH)is iets in de trend van "Vergeet het verder dan ook maar" en zoek het zelf lekker uit. Valt wat rauw en kan aversie opwekken.

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor CarpSafari » do 31 jul 2014, 19:33

Er zijn mensen die niet de behoefte hebben aan een E 1000,- plus machine met bijkomende topmaler.
Dat blijf jij roepen, ondanks dat ik dat al heb tegengesproken, dus maar een voorbeeld.

Deze Grimac is ook niet de top, maar voldoet aan alle basisvoorwaarden.
Rond de €200 plus een beurt bij Peter van Kafko en dat ding gaat weer een tiental jaar mee.
http://link.marktplaats.nl/m827993575

En een goede maler, een gebruikte horecamaler bv vind je al vanaf €75, reken op €30 extra voor een setje nieuwe maalschijven.
http://link.marktplaats.nl/m830594785

Dat is dan €300, plus een servicebeurt van Peter, leer je meteen veel van en bespaard je weer een jaar zeuren.

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor koffiedikkertje » do 31 jul 2014, 19:57

Het is en blijft een risico 2de hands weet ik uit eigen ervaring. Zelf zou ik dat nooit doen.

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor SteefM » do 31 jul 2014, 20:20

shit, lange post geschreven en kwijt door de opnieuw-inlog-problemen :evil:

Het gaat een beetje off-topic, maar ik vind het relevant genoeg om een redelijk lange post aan te wijden.

Aan elke aankoop kleeft een risico. Ook bij nieuwe producten (al word je als consument beschermd met wettelijke garantie e.d., die regelingen zijn niet waterdicht).

Bij tweedehandsaankopen zijn er twee dingen die je moet afwegen:
- Wat is het prijsverschil? Bij espressoapparatuur en molens is dit vaak al gauw 50% van de nieuwprijs, of soms zelfs bij sommige horeca-apparatuur tot misschien wel 90% goedkoper.

- Wat zijn de risico's op een slecht/slecht onderhouden apparaat? Dit ligt wat lastiger. Ik durf te stellen dat een groot deel van het forum de staat van een machine zeer goed kan inschatten en daarmee het risico tot nihil kan brengen, maar daar heb je natuurlijk als beginner weinig aan.
Toch denk ik dat je ook als beginner ver komt als je je goed inleest. Een beetje praten met de eigenaar en een visuele inspectie van het binnenwerk leert je doorgaans al heel veel. Daarnaast is er op dit forum veel aanvullende informatie over waar je op kunt letten bij espressoapparaten. Met molens kan doorgaans vrij weinig mis gaan, dus ook daar valt het risico mee.

Dus ja, er zit een risico aan tweedehands apparatuur. Maar ik denk dat die risico's meevallen, en dat ze voor veel mensen opwegen tegen het prijsverschil met nieuwe apparatuur. Dat is aan iedereen zelf te bepalen.

(Punt is dus: ik ben het met CarpSafari eens dat de apparatuur voor een goede espresso niet in de duizenden euro's hoeft te lopen. De, laten we zeggen vanaf-prijs van €400 o.i.d. is nog steeds wel veel geld, maar staat wel in uitstekende verhouding met volautomatische systemen en cupsystemen zoals Nespresso e.d.)

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor koffiedikkertje » do 31 jul 2014, 21:31

Bedenk ook dat er kans is dat je iets koopt en betaald hebt de verkoper met de noorderzon vertrokken kan zijn..

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor @3aan » do 31 jul 2014, 22:11

shit, lange post geschreven en kwijt door de opnieuw-inlog-problemen :evil:
Ach zo, is dat het probleem, ik was al 3 epistels kwijt en ook 2 vrij lange waar ik af en toe even een andere pagina moest bezoeken om correct te blijven en daar baalde ik stevig van, en eentje was over/van/voor het Koffiedikkertje dat ik kwijt was was het minst erge, dar ka je tog nie normal mee lulle. :o

Een Grimac is een mooie machine en gebouwd als een tank, ook een mooie molen!
Laatst gewijzigd door @3aan op do 31 jul 2014, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor CarpSafari » do 31 jul 2014, 22:17

Bedenk ook dat er kans is dat je iets koopt en betaald hebt de verkoper met de noorderzon vertrokken kan zijn..
Weer fout! 8-)
Niemand laat een bonenmaler opsturen, laat staan een espressomachine van 25-50kg!

Afgezien van het feit dat je pas na overleg [bv ook op forum !!] het apparaat ter plekke gaat beoordelen op de echte staat, dat voorkomt al een hoop ellende.

-"Apparaat heeft een grote beurt gehad en is daarna werkend weggezet'
[betekend dat het ding al jaaaren in de schuur staat en de kans groot is op vorstschade. :shock: ]

-"Altijd goed onderhouden!"
[betekend vaak, NOOIT ge'backflushed...zucht]

enzenz

Aan de foto's en begeleidende tekst is vaak al veel op te maken.
Wij geven ook nogal eens advies en daarom is een tweedehands apparaat vaak een betere koop dan een nieuwe....klinkt gek nietwaar?
Een apparaat zoals die Grimac kan niet veel aan mis zijn,... vult ie automatisch?, warmt ie op?, komt er water uit de zetgroep, hoor je de pressostat regelmatig aanslaan?
Ik roep maar ff wat....in zo'n geval is de aankoop namelijk vrij risicoloos en als leek ga je dan uiteraard naar Peter van Kafko, die trekt m uit elkaar, maakt m ff schoon, stelt m af en verbeterd m waar hij nodig acht! Krijg je er nog koffie en koek bij ook! ;)

In de winkel krijg je meestal een apparaat mee, dat vaak hooguit is ge'checked op zijn werking.
Plus daarbij, als je iets koopt op advies van t forum weet je ook zeker dat t gaat werken, ipv een Bugatti kiezen op zijn 'looks' of een Sylvia omdat ie goedkoop is, of die eeuwige Ascaso 'Nightmare' [officieel heet ie 'Dream'] om dezelfde reden.

Hopelijk gaan andere beginners dit ook lezen, want vaak gaat het namelijk precies in de verkeerde volgorde....en logisch dat je dan opkomt voor jouw miskoop.

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor koffiedikkertje » do 31 jul 2014, 22:30

Weer fout? Nee hoor als je zoals ik geen auto hebt en andere vervoersmiddelen niet in aanmerking komen is,op,sturen de enigste mogelijkheid is meestal ook geen probleem.want als niemand bereid zou zijn zoals je vertelt een maler op te sturen van meer dan 25 kilo dan zou de koffie economie direct in storten.en hoe kom je erbij dat mijn bugatti niet zou werken. Want ik kan mij vergissen maar werken doet ie wel degelijk en kan ik niet zien als miskoop.

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor SteefM » vr 01 aug 2014, 10:37

Weer fout? Nee hoor als je zoals ik geen auto hebt en andere vervoersmiddelen niet in aanmerking komen is,op,sturen de enigste mogelijkheid is meestal ook geen probleem.
Okee, dan ben ik het met je eens: zonder zelf het apparaat gezien te hebben zou ik ook nóóit tweedehands apparatuur kopen. Daar kleeft zeker een fors risico aan.
Maar goed, in dit geval ben je dan zelf de uitzondering in de zin dat de meeste mensen wel een apparaat kunnen gaan bekijken.

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor koffiedikkertje » vr 01 aug 2014, 10:49

Toegegeven ik ben een uitzondering! :D Maar dat kun je van te voren ook niet weten. Bij een bedrijf die als betrouwbaar bekend staat zou ik geen bedenkingen hebben maar die moeten dan maar net de apparaten in huis hebben die je wilt. Een ander gevaar is dat je als je een 2de hands apparaat krijgt aangeboden is dat je dan vaak denkt "Het is niet helemaal datgene dat ik wil maar toe dan maar". De spijt slaat dan al gauw toe.


Terug naar “Forumnieuws / Over koffiepraat.nl”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron