Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13343
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » vr 17 mei 2024, 16:57


Overweeg serieus om mijn branders te verkopen
Sure! Afbeelding Die hebben we vaker gehoord. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

PeterOo
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 jul 2021, 14:09

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor PeterOo » vr 17 mei 2024, 19:38

Brasil yellow bourbon van Calor. Gebrand met een loring. Ze doen het naar mijn mening echt fantastisch. Heerlijk zoet, vol en romig.
Naar aanleiding van je bericht heb ik de brasil yellow bourbon en de Yirgacheffe besteld. Valt mij op dat ze beide erg donker gebrand zijn. Ze zijn nu 10 dagen na branden, maar ik krijg er alleen maar bittere espresso uit met een beetje een branderige smaak. Mis ik iets? Moet het nog langer rusten?
Ik doe nu 18g in, 36g uit in 29s. Spelen met preinfusie (3.5 bar 5-30s) lijkt niet veel uit te halen.
Nog tips?
Aurora Brugnetti - Lagom P64 - Hario Switch

Hk87
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Hk87 » vr 17 mei 2024, 21:26

Brasil yellow bourbon van Calor. Gebrand met een loring. Ze doen het naar mijn mening echt fantastisch. Heerlijk zoet, vol en romig.
Naar aanleiding van je bericht heb ik de brasil yellow bourbon en de Yirgacheffe besteld. Valt mij op dat ze beide erg donker gebrand zijn. Ze zijn nu 10 dagen na branden, maar ik krijg er alleen maar bittere espresso uit met een beetje een branderige smaak. Mis ik iets? Moet het nog langer rusten?
Ik doe nu 18g in, 36g uit in 29s. Spelen met preinfusie (3.5 bar 5-30s) lijkt niet veel uit te halen.
Nog tips?
Ik heb geen goeie ervaringen met de Yirgacheffe van Calor. Die heb ik een keer eerder besteld en uiteindelijk weggegooid omdat het echt niet mijn smaak was.

De brasil heb ik nu voor de tweede keer omdat die wel beviel en drink het nu nog steeds.
18 gram met 36 eruit in ongeveer dezelfde doorlooptijd vond ik persoonlijk ook geen goede resultaat.

Bij 14 of 15 gram erin met 30 tot 33 gram eruit bij ongeveer een doorlooptijd van 28s tot 30s maakte wel een wereld van verschil. Dat zou je ook kunnen proberen.
Temperatuur eventueel iets verlagen als het toch te bitter wordt. Ik hou zelf 93 graden aan.
Ik heb ze trouwens ook ongeveer 10 dagen laten rusten voor ik er aan begon dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)

Kaan
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Kaan » za 18 mei 2024, 10:46

Ik denk dat in dat kleine zakje de nieuwe special, de El Limo, een natural anaerobic zit. Die is sinds vandaag verkrijgbaar en is de afgelopen weken af en toe meegegeven om te proberen.
Smaakt wel heel lekker in de filter zeg, een hele prettige nasmaak ook.

Ondertussen ook begonnen aan de Peru, dat komt er mooi goud/ stroperig uit. Wordt daar al blij van zonder nog maar te hebben gedronken :mrgreen:

PeterOo
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 25 jul 2021, 14:09

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor PeterOo » za 18 mei 2024, 11:41


Ik heb geen goeie ervaringen met de Yirgacheffe van Calor. Die heb ik een keer eerder besteld en uiteindelijk weggegooid omdat het echt niet mijn smaak was.

De brasil heb ik nu voor de tweede keer omdat die wel beviel en drink het nu nog steeds.
18 gram met 36 eruit in ongeveer dezelfde doorlooptijd vond ik persoonlijk ook geen goede resultaat.

Bij 14 of 15 gram erin met 30 tot 33 gram eruit bij ongeveer een doorlooptijd van 28s tot 30s maakte wel een wereld van verschil. Dat zou je ook kunnen proberen.
Temperatuur eventueel iets verlagen als het toch te bitter wordt. Ik hou zelf 93 graden aan.
Ik heb ze trouwens ook ongeveer 10 dagen laten rusten voor ik er aan begon dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Dank! Ik ga eens spelen met hoeveelheid. Vanmorgen al wel mijn Aurora een flinke flush gegeven direct voor het zetten en dat maakte de cappuccino in ieder geval al een stuk milder. Pressostat staat al op de laagste stand.
Gelukkig deze week bericht gekregen dat mijn Argos er binnenkort aankomt, dus dan kan ik beter spelen met de temperatuur. :D
Aurora Brugnetti - Lagom P64 - Hario Switch

Wigo
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 22 mei 2024, 11:05

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Wigo » wo 22 mei 2024, 15:10

Segafredo ... zó lekker !!

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5680
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » zo 26 mei 2024, 11:19

Ik ben nu in the UK nabij New Forrest..dit noemen ze hier een flat whiteAfbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Warheart » zo 26 mei 2024, 15:44

Ik ben nu in the UK nabij New Forrest..dit noemen ze hier een flat whiteAfbeelding

Afbeelding
Als ik de foto zo zie en de vergelijking met de pet, lijkt het meer een flinke cappuccino te zijn, naar "onze" standaard? Hopelijk is de smaak beter dan de Latte Art? :mrgreen:
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Warheart » zo 26 mei 2024, 15:51

Dan gaat je collega naar Jamaica en neemt hij vanuit daar een zakje bonen mee. Waar ik meestal niet zo van dit soort goedbedoelde giften ben, was deze toch wel echt bijzonder attent.

Herkenbare smaak van P.N.G. er in en bij wat googlen, blijkt het ook wat in hetzelfde straatje te zitten.

Had hier graag meer mee willen experimenteren, maar helaas een erg klein zakje en niet kakelvers te krijgen. Als ik ze online probeer te vinden, geven ze een levertijd van 3 tot 4 weken in Europa op. Dat wordt hem niet ivm de relatief dure prijs.

Maar toch, een leuke ervaring en vooral als Chemex erg plezant
Bijlagen
20240514_195847.jpg
IMG-20240513-WA0002.jpeg
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5680
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » ma 27 mei 2024, 17:39

Ik ben nu in the UK nabij New Forrest..dit noemen ze hier een flat whiteAfbeelding

Afbeelding
Als ik de foto zo zie en de vergelijking met de pet, lijkt het meer een flinke cappuccino te zijn, naar "onze" standaard? Hopelijk is de smaak beter dan de Latte Art? :mrgreen:
Deze was nog "klein", ik vermoed een 200, een cappuccino wordt in een 250 of 300 gegoten. Veel en warm, wel uit een espressomachine met filterdragers en zo.

Afbeelding



Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron