Hoe "reset" je de smaak papillen?

cremalover

Re: Hoe

Berichtdoor cremalover » do 04 okt 2018, 18:22

In Italië geleerd en werkt thuis ook bijna altijd heel aardig: een klein glaasje Spa Rood.
Je wilt de crypten tussen de papillen leegspoelen, zodat alle receptoren weer vrij en onbevlekt voor de koffiearoma's openstaan.

Het probleem is dat veel pittige en sterke kruiden niet goed wateroplosbaar zijn. Dan helpt een sterke bubbel nog wel (bijna alleen om mechanische redenen).
Nog beter is een (half)zoete witte wijn bij Aziatisch eten drinken. En de laatste slok bewaren tot na de laatste hap ;-)
In de ethanol, hoewel laag in percentage, kunnen de hydrofobe kruiden vaak wel oplossen. Dan even naspoelen met Spa Rood en klaas is Kees. Of iets met meer ethanol, of inderdaad iets eten wat de vetten kan opnemen.

Een andere optie is altijd een atjar maken bij pittig eten. Dat neutraliseert als één van de weinige genoemde opties echt het pittige. Bij sommige mensen werkt een goed kleverige pandanrijst ook goed, maar dat is misschien niet verstandig voor een snelle koffie erna.

(Het gehele probleem doet me denken aan de moeilijkheden van wijn bij pittig eten of juist ijs kiezen. Voedingsmiddelen die de papillen verlammen kunnen funest zijn voor smaakbeleving van fijne dranken.)
Goede gewurztraminer bij kruidig Aziatisch eten gaat prima hoor, heerlijk. 8-)
Underberg.Wij deden dat een jaar of 50 terug stiekem bij oma in de koffie.Die werd dan onpasselijk.Logisch. :mrgreen:

bobbee

Berichtdoor bobbee » do 11 okt 2018, 14:15

....
Die koffieboon.....Man...Afbeelding... Ik ben dankbaar Afbeelding...het werkt zo goed! Afbeelding
Espresso gear: || LELIT Bianca || Niche Zero ||
Filter gear: || HARIO V60 || Aeropress|| GABI dripmaster A || Kalita wave || KALITA Kettle || Kinu M47 || Kinu M47Traveler || Comandante C40 MK3 ||
Roasting gear: || Behmor 1600+ ||

pichichi

Berichtdoor pichichi » do 11 okt 2018, 20:37

....
Die koffieboon.....Man...Afbeelding... Ik ben dankbaar Afbeelding...het werkt zo goed! Afbeelding
:lol:
Dé oplossing is soms héél dichtbij en eenvoudig!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Terug naar “Koffie(bonen)”