Re: Wat drink je nu?

4161
gilleko B. schreef:Weer eens een keer bij uitzondering gebrande boontjes bij Fascino besteld. Gister een espresso van gebrouwen. Deze boon ligt wel beduidend zwaarder op de tong dan de verrukkelijke Ethiopiërs uit Amstelveen. In de melk werkt het prima, noem het chocola, licht zoet bittertje, al die smaken die de gemiddelde koffiedrinker bij mij thuis als koffie herkennen. Maar aangezien ik nu in een fase zit dat ik voornamelijk espressi drink, mis ik een geschakeerd palet van elegante (fruitachtige) zuren door de gebruikelijk koffie smaakjes heen. Niet alleen het HK slaagt daarin, maar bijvoorbeeld ook Björn Aarts van Dutch Barista. Waarom ik dit wat uitgebreider onder de aandacht breng is dat ik ineens besefte dat ik jaren geleden dit nooit gezegd zou (kunnen) hebben. Ik had gelijk voor een boon met zwaardere smaken gekozen.
De boon vind ik goed werken in een latte, maar werkt voor mij niet in een espresso (met alle subjectiviteit vandien). Luipaardenprint in een 200ml kopje goed zichtbaar. Ik
Ben er inmiddels ook achter dat dat niet veel over de smaak zegt. Heb genoten van koffie's die geen luipaardenstipje in de crèmelaag achterlieten. Maar heb weer eens genoten van een latte zoëven met deze bonen van Fascino. Laat ik dat ook meegeven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


[emoji477]️
Intussen een flink wat dagen gerust en als espresso goed te drinken. Het hele donkere is meer verdwenen maar noem ut maar cacao, vet en vol. Deze kan ik goed aan gasten voorschotelen zonder een verklarend verhaal te hoeven houden over het zuur igv een natural. Dus heb aan deze van Fascino een goed gevoel overgehouden.

[emoji477]️


Afbeelding


Re: Wat drink je nu?

4163
Joste schreef:Moet ik dan misschien ook maar eens gaan proberen. Maar eerst ga ik de verschillen in Italië weer eens proeven, vanaf komende week, en te beginnen in zuid Toscane.
Heerlijk, geniet ervan!
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Re: Wat drink je nu?

4164
Joste schreef: ma 28 aug 2023, 22:31 Moet ik dan misschien ook maar eens gaan proberen. Maar eerst ga ik de verschillen in Italië weer eens proeven, vanaf komende week, en te beginnen in zuid Toscane.
Mooi vooruitzicht! Veel plezier.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Wat drink je nu?

4166
Ook is de Amarone della valpolicella erg lekker bij een Bistecca fiorentina. Ik houd van Italië. Helaas al een paar jaartjes niet meer geweest. Ow en natuurlijk de limoncello van de amalfikust het liefst een eigengemaakte van een lokaal restaurant in een niet toeristisch plekje.


Maar goed. Het is wat drink je nu? Niets!
Ik ben aan het wachten op de koerier die de vintage espresso boontjes komt brengen!

Re: Wat drink je nu?

4170
Afgelopen woensdag vergeten de koffie bij het hoofdkwartier te bestellen, komt die morgen pas net gebrand. Kwam ik dit weekend ineens een kraampje tegen op de boerenmarkt in Elspeet. Vers gebrande bonen van een redelijk nieuwe brander d'olde zwarver in Kampen. Ik kon nog niets over ze vinden, dus ik zeg er zelf maar eens wat over. :) Brandprofiel heeft op de site op elke boon medium staan, en zo ziet en smaakt het ook. In de afbeelding boven wat bonen van Blommers te zien. Op het eerste gezicht ziet het er consistent gebrand uit, weinig uitschieters in bonen.

Op 17g in 42g uit in 37s met een 12s pre-infusie en 94°c komen er heerlijke bakken uit. Zowel als espresso als cappucino. Wel duidelijk een wat dieper gebrande smaak dan een Blommers, maar zeker niet verkeerd.

Ik wissel een beetje af tussen Hoofdkwartier en blommers, maar vind dit voor mezelf wel een goede vervanging voor het hoofdkwartier. Met een locatie in Kampen kan m'n vrouw af en toe een zak meenemen vanuit haar werk, scheelt weer een doos per maand bestellen. En een kilo is nog eens 5-6 euro goedkoper. :) Al wint het hoofdkwartier wel net wat op smaak.
Lelit Elizabeth + DF64 gen 2 & 1ZPresso J-Max