Re: Wat drink je nu?

4231
Pti schreef: di 12 sep 2023, 20:34 Dankjewel! Ja plotseling overlijden in de familie, heel dichtbij, nare situatie en daarom weekje dicht geweest.
Oei, gecondoleerd en wens je het allerbeste!
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

Re: Wat drink je nu?

4232
Vandaag bij Frans op bezoek voor wat vergelijkingen. Bedankt Frans voor de gezellige ontmoeting, erg leuk.

Londinium vs Decent.

Mooi om zijn koffie bar te zien en hoeveel enthousiasme Frans heeft voor de hobbie.

We hebben de variabelen zoveel mogelijk gelijk gehouden. Zelfde basket/grinder/bonen met de Decent op het Lrv2(Londinium) profiel.

Conclusie was dat Londinium de betere smaak gaf. Ondanks dat de koffie uit beide machines er identiek uitzagen was de Londinium beter. Meer in balans met een iets vollere smaak en wat minder droog in de mond. Ik denk dat we de Londinium er iedere keer uit zouden kunnen kiezen bij een blinde test.

Met TPC koffie en het Exdos profiel, mijn meest gebruikte profiel, had ik iets meer de smaken te pakken. Wel nog steeds met "dunnere" koffie en iets meer een zuurtje dan dezelfde koffie uit de Londinium.

Tldr: De Londinium is een fantastische machine en het verschil in het kopje is er zeker. De Londinium is wellicht nog beter voor de traditionele espresso. Bij de lichtere/3rd wave bonen zijn de verschillen iets kleiner. Het verschil in features is denk ik groter dan het verschil in smaak. Ik zal waarschijnlijk nog steeds een Vectis kopen om erbij te hebben.

*Dit was mijn amateurs ervaring en smaak is natuurlijk persoonlijk. Ik was tegen het einde aan extreem caffeinated.*
Afbeelding


Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Re: Wat drink je nu?

4233
Swirlyespresso schreef: wo 13 sep 2023, 14:06 Vandaag bij Frans op bezoek voor wat vergelijkingen. Bedankt Frans voor de gezellige ontmoeting, erg leuk.

Londinium vs Decent.

Mooi om zijn koffie bar te zien en hoeveel enthousiasme Frans heeft voor de hobbie.

We hebben de variabelen zoveel mogelijk gelijk gehouden. Zelfde basket/grinder/bonen met de Decent op het Lrv2(Londinium) profiel.

Conclusie was dat Londinium de betere smaak gaf. Ondanks dat de koffie uit beide machines er identiek uitzagen was de Londinium beter. Meer in balans met een iets vollere smaak en wat minder droog in de mond. Ik denk dat we de Londinium er iedere keer uit zouden kunnen kiezen bij een blinde test.

Met TPC koffie en het Exdos profiel, mijn meest gebruikte profiel, had ik iets meer de smaken te pakken. Wel nog steeds met "dunnere" koffie en iets meer een zuurtje dan dezelfde koffie uit de Londinium.

Tldr: De Londinium is een fantastische machine en het verschil in het kopje is er zeker. De Londinium is wellicht nog beter voor de traditionele espresso. Bij de lichtere/3rd wave bonen zijn de verschillen iets kleiner. Het verschil in features is denk ik groter dan het verschil in smaak. Ik zal waarschijnlijk nog steeds een Vectis kopen om erbij te hebben.

*Dit was mijn amateurs ervaring en smaak is natuurlijk persoonlijk. Ik was tegen het einde aan extreem caffeinated.*
Afbeelding


Sent from my SM-S906B using Tapatalk
Mooi verslag, en snel ook! Je bent nog maar net weer op pad, ik ga aan de laptop en hup daar is je verslag reeds. Geen wonder dat je gewend bent races te winnen ;-)

Ik vond het ook leuk de Decent ernaast te zien. Het geluid is even wennen, bij opstarten/vullen klinkt het alsof de vonken eraf vliegen. De flow is er wat sneller bij gelijk drukprofiel, in 20s waar de LR24 30s over de extractie doet. Aan de crema te zien zou je telkens een mooi shot met voldoende 'mouthfeel' verwachten maar het is dan meestal net wat dunner/droger.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Wat drink je nu?

4236
Ik wordt heel erg enthousiast van dit soort acties, leuk verslag ook. Nu wordt er harde voorwaarden gesteld aan de voorkant van het proces, maling hetzelfde etc.

Is het een suggestie om zoiets te doen maar dan elk van de eigenaren het beste dat ze kunnen maken met hun set aan elkaar te laten proeven? En dan over verschillende koffies?

Superleuk dit!
Londinium R - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Wat drink je nu?

4237
ErikvW schreef:Ik wordt heel erg enthousiast van dit soort acties, leuk verslag ook. Nu wordt er harde voorwaarden gesteld aan de voorkant van het proces, maling hetzelfde etc.

Is het een suggestie om zoiets te doen maar dan elk van de eigenaren het beste dat ze kunnen maken met hun set aan elkaar te laten proeven? En dan over verschillende koffies?

Superleuk dit!
Ik denk dat zoiets wel zou kunnen maar dan is het ook leuk om meerdere mensen erbij te betrekken. Meer machines en grinders etc. Ik heb gezien dat Decent gebruikers dit in de US gedaan hadden. Om allerlei dingen met elkaar te vergelijken en technieken te delen. Qua locatie dan misschien leuk om een cafe/branderij te "huren" voor een middag en er een event van te maken.

Ik wil nog wel een keer meeten als ik mijn Kafatek ontvang deze winter, wellicht is er dan iets te organiseren.

Qua smaak is het natuurlijk persoonlijk maar ik blijf erbij dat de Londinium dit waarschijnlijk 9/10 keer gaat winnen. Wat mij betreft een redelijk gesloten hoofdstuk. Er komt uiteindelijk een nieuwe Decent uit dus dan misschien iets om opnieuw tijd aan te besteden.

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

Re: Wat drink je nu?

4238
ErikvW schreef:Ik wordt heel erg enthousiast van dit soort acties, leuk verslag ook. Nu wordt er harde voorwaarden gesteld aan de voorkant van het proces, maling hetzelfde etc.

Is het een suggestie om zoiets te doen maar dan elk van de eigenaren het beste dat ze kunnen maken met hun set aan elkaar te laten proeven? En dan over verschillende koffies?

Superleuk dit!
Eigenlijk dus een proefpanel op locatie. Is leuk maar dat betekent dat je je hele handel mee moet nemen en er moet een geschikte locatie zijn waar een stuk of wat machines tegelijk aan kunnen staan. Dan kom je al snel bij een bedrijf lijkt mij.

Re: Wat drink je nu?

4239
ErikvW schreef:Ik wordt heel erg enthousiast van dit soort acties, leuk verslag ook. Nu wordt er harde voorwaarden gesteld aan de voorkant van het proces, maling hetzelfde etc.

Is het een suggestie om zoiets te doen maar dan elk van de eigenaren het beste dat ze kunnen maken met hun set aan elkaar te laten proeven? En dan over verschillende koffies?

Superleuk dit!
Eigenlijk dus een proefpanel op locatie. Is leuk maar dat betekent dat je je hele handel mee moet nemen en er moet een geschikte locatie zijn waar een stuk of wat machines tegelijk aan kunnen staan. Dan kom je al snel bij een bedrijf lijkt mij.

Re: Wat drink je nu?

4240
ErikvW schreef:Ik wordt heel erg enthousiast van dit soort acties, leuk verslag ook. Nu wordt er harde voorwaarden gesteld aan de voorkant van het proces, maling hetzelfde etc.

Is het een suggestie om zoiets te doen maar dan elk van de eigenaren het beste dat ze kunnen maken met hun set aan elkaar te laten proeven? En dan over verschillende koffies?

Superleuk dit!
Eigenlijk dus een proefpanel op locatie. Is leuk maar dat betekent dat je je hele handel mee moet nemen en er moet een geschikte locatie zijn waar een stuk of wat machines tegelijk aan kunnen staan. Dan kom je al snel bij een bedrijf lijkt mij.