Re: Wat drink je nu?

4671

fob schreef:
bobbee schreef: zo 16 jun 2024, 12:58 Zo zie je maar, we zijn allemaal anders.
Inderdaad, ik houd van filterkoffies die licht, zoet, fruitig en sappig zijn. Ik zoek in de beschrijving dan op termen die te maken hebben met thee, fruitsoorten en snoepjes, maar mijd chocolade, bruine suiker, etc. Mijn vrouw snapt mij daarin weer niet, want haar voorkeur is precies het tegenovergestelde.
Ja dat vind ik ook lekker maar zo'n gefermenteerde natural smaakt voor mij niet naar chocolade of bruine suiker maar juist bessig en fruitig met een volle body. Als een warme wijn. Grappig, zelfs de beleving verschilt dus. [emoji4]
Of ik heb de verkeerde Colombia voor mij van hun.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Wat drink je nu?

4672
bobbee schreef: zo 16 jun 2024, 14:06
fob schreef:
bobbee schreef: zo 16 jun 2024, 12:58 Zo zie je maar, we zijn allemaal anders.
Inderdaad, ik houd van filterkoffies die licht, zoet, fruitig en sappig zijn. Ik zoek in de beschrijving dan op termen die te maken hebben met thee, fruitsoorten en snoepjes, maar mijd chocolade, bruine suiker, etc. Mijn vrouw snapt mij daarin weer niet, want haar voorkeur is precies het tegenovergestelde.
Ja dat vind ik ook lekker maar zo'n gefermenteerde natural smaakt voor mij niet naar chocolade of bruine suiker maar juist bessig en fruitig met een volle body. Als een warme wijn. Grappig, zelfs de beleving verschilt dus. [emoji4]
Of ik heb de verkeerde Colombia voor mij van hun.
Ik doelde niet op fermentatiesmaken, dus onze smaakbeleving verschilt misschien niet zo veel. Met chocolade en bruine suiker doelde ik meer op de traditionele koffiesmaken die mijn vrouw prefereert boven de fruitige theeachtige hipsterkoffie die ik lekker vind.

Ik vind natural koffies trouwens vaak wel erg lekker, maar de anaerobe kunnen mij vaak minder bekoren vanwege die wijnachtige kenmerken die jij juist wel weer waardeert. Of tenminste, dat is mijn ervaring met anaerobe koffies tot nu toe, maar dat zijn in totaal minder dan 10 verschillende geweest.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Re: Wat drink je nu?

4673
fob schreef: zo 16 jun 2024, 15:45
bobbee schreef: zo 16 jun 2024, 14:06
fob schreef: Inderdaad, ik houd van filterkoffies die licht, zoet, fruitig en sappig zijn. Ik zoek in de beschrijving dan op termen die te maken hebben met thee, fruitsoorten en snoepjes, maar mijd chocolade, bruine suiker, etc. Mijn vrouw snapt mij daarin weer niet, want haar voorkeur is precies het tegenovergestelde.
Ja dat vind ik ook lekker maar zo'n gefermenteerde natural smaakt voor mij niet naar chocolade of bruine suiker maar juist bessig en fruitig met een volle body. Als een warme wijn. Grappig, zelfs de beleving verschilt dus. [emoji4]
Of ik heb de verkeerde Colombia voor mij van hun.
Ik doelde niet op fermentatiesmaken, dus onze smaakbeleving verschilt misschien niet zo veel. Met chocolade en bruine suiker doelde ik meer op de traditionele koffiesmaken die mijn vrouw prefereert boven de fruitige theeachtige hipsterkoffie die ik lekker vind.

Ik vind natural koffies trouwens vaak wel erg lekker, maar de anaerobe kunnen mij vaak minder bekoren vanwege die wijnachtige kenmerken die jij juist wel weer waardeert. Of tenminste, dat is mijn ervaring met anaerobe koffies tot nu toe, maar dat zijn in totaal minder dan 10 verschillende geweest.
Ik koop om die reden ook geen anaerobe meer. Dure bonen uiteindelijk zelfs weggegooid want vond het echt niet te doen. Ik vind het bij wijze een synthetische smaakje hebben voor espresso dan. Voor filter misschien beter te doen daar geen ervaring mee.
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)

Re: Wat drink je nu?

4675
bobbee schreef:Smaken verschillen zie je duidelijk hier tussen ons allen. Ik vind dat zware wijnige gefermenteerde smaakje juist gaaf, lekker en spannend. Als een soort sangria maar dan lekkerder zonder het wrange. Ik drink die soort koffie dan wel zwart als filterkoffie want in de melk vind ik het weer niet lekker. Zo zie je maar, we zijn allemaal anders.
Ik ben er op gaan letten toen ik de koffie dronk, en verrekt idd proef ik nu ook een soort wijnsmaak er in [emoji854]
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Re: Wat drink je nu?

4676
Bij Little Roastery eens besteld. Nr 22 Nostro. Moet zeggen dat die eigenlijk best lekker is. Geen zuurtje of bitter. Gewoon vol, met choco en pinda op de achtergrond. Die 500gr als probeersel zal er zo snel doorheen zijn
Rancilio Silvia V6, Bezzera Bb005

Re: Wat drink je nu?

4678
Olivier91 schreef: di 18 jun 2024, 18:02 Ik ben erg fan van (over)gefermenteerde smaken. Had laatst de Brazil van Rumbaba https://rumbaba.nl/products/brazil-sidn ... ae25&_ss=c

Met €40/kilo duurder dan ik normaliter bestel maar wat mij betreft de €10 zeker waard.

Ik ga ook de Costa Rica eens proberen.
https://rumbaba.nl/products/costa-rica- ... ae25&_ss=c

Iemand ervaring met deze koffies of brander?
Rumbaba heb ik een aantal keer besteld. De classic Brazil vond ik geweldig. Maar qua smaakprofiel best veranderlijk. Hints van cashewnoten hadden ze toen een jaar geleden en die vond ik heel lekker. Paar maanden daarna weer besteld maar die batch was weer anders en die vond ik een stuk minder lekker. Nu staat er op de site chocolate en caramel bij dus zal wel weer anders zijn.

De Brazil Sidney Portilho ook geprobeerd. Pistachescoop noemde ze het toen in de smaakprofiel. Die kreeg ik gewoon niet weg. Zo ook de Costa Rica, Ismael Navarro. Sindsdien koop ik ook geen anaerobe koffie meer. Poosje geleden nog een laatste kans gegeven bij fuku cafe van friedhats met weer zo een soort maar toen wist ik het zeker dat ik anaerobe fermentatie voortaan moet vermijden.

Uiteindelijk de overgebleven bonen als seasoning gebruikt :lol:
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)

Re: Wat drink je nu?

4679
bobbee schreef: wo 05 jun 2024, 12:13 Ik heb een zakje arabica met robust melange van Maalwerk branderij. Lekkere basic koffie voor een gebalanceerde klassieke espresso.

https://maalwerkkoffie.nl/product/maalw ... erk-bonen/
Naar aanleiding van jouw bericht heb ik hier ook besteld.
Enige nadeel wat mij betreft is de hoge drempel voor gratis bezorging, vanaf €65.
Maar daarintegen hebben ze wel een heel ruime assortiment tegen schappelijke prijzen.

Ik van alles een beetje genomen :P
Profitec go - G-iota DF83V | SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
Bijlagen

Re: Wat drink je nu?

4680
Hk87 schreef:
bobbee schreef: wo 05 jun 2024, 12:13 Ik heb een zakje arabica met robust melange van Maalwerk branderij. Lekkere basic koffie voor een gebalanceerde klassieke espresso.

https://maalwerkkoffie.nl/product/maalw ... erk-bonen/
Naar aanleiding van jouw bericht heb ik hier ook besteld.
Enige nadeel wat mij betreft is de hoge drempel voor gratis bezorging, vanaf €65.
Maar daarintegen hebben ze wel een heel ruime assortiment tegen schappelijke prijzen.

Ik van alles een beetje genomen :P
Wat leuk!

Ik hoop dat het je bevalt. Ik was zelf in Groningen en heb toen een zakje meegenomen dus geen verzendkosten.
Zijn ze allemaal vers gebrand? In de winkel moest ik wel even zoeken namelijk. Volgens mij best een leuke brander, ook door de prijs van de bonen inderdaad.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’