Losing my sweet coffee taste?

Kaan
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Kaan » di 12 nov 2019, 15:54

Wat ik mij afvraag: had je voorheen dan wel met regelmaat het wow gevoel?
Ik kan mij voorstellen dat wanneer ik wat jaren ervaring zou hebben. Ik koffie nog wel genietend kan drinken, maar dat door ervaring het wow gevoel er niet meer is. Puur omdat je weet wat een bepaalde boon doet qua smaak.
Dat wow gevoel heb ik met mate als ik iets nieuws probeerde.. Naarmate je het vaker doet wordt het waarschijnlijk een standaard en minder bijzonder ervaren. Maar nu probeer ik weken van alles en het is steeds net niet.

Mijn vrouw zei ik laatst "je hebt elke keer weer een ander koffie, maak 's je keuze" maar ik ben gewoon zoekende denk ik :lol:

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Keyser » di 12 nov 2019, 17:16

Dan zit er niets anders op dan je verzameling koffiespullen bij mij achter te laten en over te stappen op het thee forum

Gebruikersavatar
Timo1979
Berichten: 34
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 10:36

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Timo1979 » wo 13 nov 2019, 09:28

Het is juist zaak om nieuwe dingen te proberen. Zodra je één boon gaat gebruiken en je drinkt dezelfde koffie vrij lang, dan gaat je aandacht niet zozeer meer naar de smaak maar wordt het een gewoonte. Ik rook ook sigaren en als ik continue dezelfde sigaar rook, dan gaat deze mij ook tegen staan...terwijl het een waanzinnige sigaar is. Maar soms moet je weer even op zoek naar dat wow momentje. Er komen om de haverklap nieuwe bonen en branderijen bij....het is ook een hobby betreft de smaakpapillen en die moet je blijven triggeren.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk


Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Powerreserve » wo 13 nov 2019, 20:35

Wellicht een Senseo in huis halen: ben benieuwd hoe snel je het wow-gevoel dan weer terug hebt bij een echte espresso/koffie...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Kaan
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Kaan » do 14 nov 2019, 00:20

Vandaag heb ik alles flink gereinigd.
Had ik ook alweer een tijd niet gedaan. Dus wellicht helpt dat al een beetje.

Daarnaast heb ik de volgende verbeterpunten.

1. Een ander "betere" tamper kopen ? Deze huidige van 58mm lijkt aan de zijkanten net een beetje te missen.
2. Naked portafilter proberen?
3. Gebruik van een Leveler\distributeur ?
4. Douchezeef schroef is nog de originele. Ja je ziet hem terug op de puck bij gebruik van 15 gram en meer. Platte schroef erin?

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Keyser » do 14 nov 2019, 00:39

1. Grotere tamper:
Mijn 'La Marzocco strada' bakjes zijn ook groter dan anderen. Ben zelf ook op zoek naar een 58,4 of 58,5mm tamper. Maar betwijfel of dat veel met smaak doet.

2. Naked portafilter proberen?
Handig om te zien of je goed tampt etc. Las dat de crema beter wordt omdat het nergens doorheen moet. Ik heb een naked, maar gebruik de normale vaker. Weet niet of het je een wow factor bezorgd.

3. Gebruik van een Leveler\distributeur ?
Denk dat veel mensen het zonder doen.

4. Douchezeef schroef zie je terug op de puck.
Is je bakje niet gewoon te klein dan?

Algemene reactie:
Voorheen had je toch ook de wow factor zonder al deze aanpassingen?
Is het niet gewoon gewenning? Misschien even van spijs veranderen. Bijvoorbeeld overstappen op v60 en later weer espresso. Iedere week patat eten wordt ook gewoon en minder lekker dan eens in de zoveel tijd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor fransg » do 14 nov 2019, 09:49

1. Een ander "betere" tamper kopen ? Deze huidige van 58mm lijkt aan de zijkanten net een beetje te missen.
2. Naked portafilter proberen?
Met een naked PF kun je makkelijk nagaan of het tampen een probleem is, dwz of de flow mooi door alle gaatjes van het filterbakje komt.
3. Gebruik van een Leveler\distributeur ?
Zie boven. Als je flow niet mooi gelijkmatig is, kun je met een dosing ring het filterbakje 'verhogen' en dan voor tampen goed het maalsel door roeren.
4. Douchezeef schroef is nog de originele. Ja je ziet hem terug op de puck bij gebruik van 15 gram en meer. Platte schroef erin?
Waarom geen 18g bakje erbij gekocht?

Zie je die afdruk erin op de natte puck na afloop? Dat betekent helemaal niets. Zie je afdruk erin wanneer je de PF erin draait en meteen weer eraf haalt voordat je een espresso zou maken?

Heb je met dezelfde bonen al eens bij een andere espresso-liefheber op diens machine de espresso geproefd?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Kaan
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Kaan » do 14 nov 2019, 11:56


4. Douchezeef schroef zie je terug op de puck.
Is je bakje niet gewoon te klein dan?

Algemene reactie:
Voorheen had je toch ook de wow factor zonder al deze aanpassingen?
Is het niet gewoon gewenning? Misschien even van spijs veranderen. Bijvoorbeeld overstappen op v60 en later weer espresso. Iedere week patat eten wordt ook gewoon en minder lekker dan eens in de zoveel tijd.

Het is de standaard bak die ze leveren. Volgens mij is dit een algemeen issue , zie ik ook heel veel topics over terug bij de Rancilio.

Het lijkt mij inderdaad een soort gewenning ook. Maar wellicht is dit ook een goed moment om alles weer een beetje te upgraden\perfectioneren waaronder ook mijn skills.

Kaan
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 07:41

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Kaan » do 14 nov 2019, 12:00

1. Een ander "betere" tamper kopen ? Deze huidige van 58mm lijkt aan de zijkanten net een beetje te missen.
2. Naked portafilter proberen?
Met een naked PF kun je makkelijk nagaan of het tampen een probleem is, dwz of de flow mooi door alle gaatjes van het filterbakje komt.
3. Gebruik van een Leveler\distributeur ?
Zie boven. Als je flow niet mooi gelijkmatig is, kun je met een dosing ring het filterbakje 'verhogen' en dan voor tampen goed het maalsel door roeren.
4. Douchezeef schroef is nog de originele. Ja je ziet hem terug op de puck bij gebruik van 15 gram en meer. Platte schroef erin?
Waarom geen 18g bakje erbij gekocht?

Zie je die afdruk erin op de natte puck na afloop? Dat betekent helemaal niets. Zie je afdruk erin wanneer je de PF erin draait en meteen weer eraf haalt voordat je een espresso zou maken?

Heb je met dezelfde bonen al eens bij een andere espresso-liefheber op diens machine de espresso geproefd?
Naked PF vind ik ook bijzonder leuk uitzien dat goud wat er zo mooi uitstroomt. Kan ik inderdaad gelijk zien of tampen het probleem is of niet.

Grotere bak komt dan met de nieuwe PF.

Afdruk zie ik zowel voor en na. Bak is gewoon simpelweg te klein, het is eigenlijk net voor 12/13G. Dan zie je minimaal afdruk.

Laatste is wel een idee om uit te proberen.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Losing my sweet coffee taste?

Berichtdoor Marcje » do 14 nov 2019, 13:27

Je gebruikt toch niet zo’n single ‘getrapt’ filterbakje hè?
dus...


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron