Decafe

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Decafe

Berichtdoor Pti » wo 08 jan 2020, 16:59

Het verleden
Jaren lang keek ik toch altijd een beetje neer op gedecaffineerde koffiebonen. Een goedje voor koffiehaters, niet interessant en (helaas) bijna altijd SMERIG!

Maar eigenlijk blijkt deze mening volledig onterecht omdat mijn perspectief helemaal niet klopte. Een eerste eye opener is alweer een klein jaar geleden en kwam tijdens een Q&A podcast met als ik me niet vergis Matthew Perger. Hij zei iets in de strekking van het volgende:
"Als je het logisch bekijkt is de decaf drinker de ultieme koffiedrinker. Ze drinken de drank puur voor de smaak en niet voor de "drugs" en zijn opwekkende effecten"

En als je het zo bekijkt is het een wonder, dat deze mensen die BOCHT willen drinken die als décaf wordt verkocht in Nederland. Als het geen vriesdroog- of oplos rotzooi is dan is het wel kapot gebrande en vaak voorgemalen koffie van weken of zelfs maanden oud...
Heel jammer want ik zelf heb ook geen hele goede tolerantie tegen cafeïne in de avond eindig ik al snel met plafonddienst in plaats van nachtrust.

De zoektocht
Er bestaat ook specialty coffee decaf, groene koffiebonen (koffie wordt namelijk ongebrand gedecaffineerd) van excellente kwaliteit die via de "natural contact"(ookwel EA of SugarCane) of de "Swiss water" methode wordt bewerkt. Helaas kost dit proces, zomaar 4 punten van de cuppingscore van een koffie, dus je moet beginnen met een hele goede basis.
Die basis werd -via Palo Rosa- gevonden in Colombia en zij schreven het volgende:
" Many neutrals who have tried this cant even tell that it is a decaf!"
Nou dat wilde ik wel eens proberen! Een warempel, een heerlijke zachte florale koffie met een complex karakter, zelfs de groene bonen roken heerlijk zoet en vers.

Ik wilde meer over deze koffie weten en de importeur kon er meer over vertellen.
" Even after 98% of the caffeine has left the bean the original flavour profile remains in tact. This is a result of the careful
process whereby the beans are steamed and moistened to remove the skin and soften the beans. Ethyl Acetate (a natural byproduct
from the sugar cane industry) is then added which is recirculated until only 98% of the caffeine remains. The beans are then steamed to
ensure that no ethyl Acetate remains on the bean. Through our own experiments we have found a slighter longer roast curve brings
out a more complex flavour keeping the sweetness and acidity in harmony, whilst also adding a velvety body. "


Het heden
Maar hoe nu verder? Natuurlijk heb ik de koffie aangekocht en hij staat al een poosje in de groene bonen webshop met enige afname. Af en toe bundel ik wat horeca/grootverbruik bij elkaar en brand ik een batch en ook wat liefhebbers vragen er inmiddels wel eens naar.Volgens mij heb ik bvds (Bas) wel eens laten proeven en met enige regelmaat hier op de werkplaats op de molen omdat we hem zelf graag drinken en het restje op moet.

Het volume is voor ons te klein om de belofte van wekelijks vers gebrande koffie waar te maken. Eigenlijk zonde want dit moet iedereen -ook wanneer je wél gewoon goed tegen cafeïne kunt- gewoon eens proberen... Hoe zouden jullie het bijvoorbeeld vinden als hij soms in je verassingspakket zou zitten? Of dat er bijvoorbeeld 1 week in de maand komt dat er vers gebrande decaf beschikbaar is via op=op principe ofzo??

Na dit topic is het dus een maandelijkse koffie geworden:
https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... fe-koffie/
Bijlagen
Colombia decafe.jpg
Laatst gewijzigd door Pti op wo 22 jan 2020, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

AartVV
Berichten: 17
Lid geworden op: di 10 dec 2019, 20:18

Re: Decafe

Berichtdoor AartVV » wo 08 jan 2020, 17:18

Zodra wij de bestelde Lelit Bianca bij je mogen komen ophalen, gaan we zeker deze bonen bij je bestellen!
Wij drinken dagelijks ‘s avonds decaf (nu nog noodgedwongen de Nespresso) en willen graag met jouw bonen gaan werken. Een maandelijks bestelmoment lijkt me zeker haalbaar.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Decafe

Berichtdoor gilleko B. » wo 08 jan 2020, 17:31

Haal mijn Gene café roast uit stof. Ben benieuwd, alcoholvrij bier of wijn is geen succes. Koffie HAG ook.niet. Maar je kietelt mijn nieuwsgierigheid. Van de week wat ongebrand bij je bestellen. Mooie.post.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Decafe

Berichtdoor bobbee » wo 08 jan 2020, 18:34

Als je bereid bent om brievenbus doosje gebrande bonen op te sturen wil ik dat graag van je kopen om te proberen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Decafe

Berichtdoor Pti » wo 08 jan 2020, 19:15

@AartVV komt zeker goed!

@Gilleko.B De alcoholvrije variant van Erdinger hefe weizen komt bij mij wel door de smaak test. Wijn heb ik nooit geprobeerd.

@Bobbee maar natuurlijk! Misschien zijn er wel meer mensen die het eens willen proberen gebrand of ongebrand en is dat een mooi eerste moment om het ook in de webshop eens te proberen.

Gebruikersavatar
DeepnGroond
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 sep 2018, 18:14

Re: Decafe

Berichtdoor DeepnGroond » wo 08 jan 2020, 19:25

Wil dit zeker eens proberen, gebrand.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Decafe

Berichtdoor Keyser » wo 08 jan 2020, 23:40

Hier ook zeker interesse! Vaak drink ik op de avond geen koffie meer, maar dit zou de uitkomst zijn. Leuk geschreven stuk trouwens.

Een klein pakketje om uit te proberen lijkt mij wel leuk. Zit ik niet gelijk aan een kilo vast wanneer het niet iets is. Uiteraard wil ik er graag voor betalen.

Hebben de anderen ook het filmpje op de website van het Hoofdkwartier gezien? Zit strak in elkaar

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Decafe

Berichtdoor bobbee » do 09 jan 2020, 06:58

Brand maar los
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Martyn
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 15 feb 2019, 13:11

Re: Decafe

Berichtdoor Martyn » do 09 jan 2020, 09:02

Hier ook interesse! Eergisteren een bestelling geplaatst bij jullie, dus wellicht over een paar weekjes bij de volgende bestelling een sample met wat gebrande bonen? Heb helaas (nog) geen brander

Willemduijv
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 19:21

Re: Decafe

Berichtdoor Willemduijv » zo 12 jan 2020, 09:31

Ik bestel ook af en toe decaf omdat mijn vrouw zwanger is en dan niet meer dan 1 'echte' koffie per dag wil drinken. Laat maar weten wanneer die te bestellen is!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk



Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron