Help wat doe ik fout?

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Help wat doe ik fout?

Berichtdoor mr Blanc » zo 09 feb 2020, 14:47

Ben al n paar maandjes bezig! Nu ook met verse bonen maar t lukt me maar niet om de goede instellingen te vinden!

Heb nu bourbon bonen uit Brazilie maar wat ik ook doe ik krijg maar niet die diepe smaken eruit meer een raar soort zure bitter die ik er niet uit krijg!

Heb van alles geprobeerd heb een specialita en zit qua maalstand ongeveer op 2 met een doorlooptijd van +/- 30 sec

Wat gaat er nu fout? Heb ik een verkeerd beeld van de koffie? Nu voornamelijk nespresso gewend en nu dan zelf met dark roast wel wat aardigs gekregen maar met verse bonen lukt t maar niet!

Wie kan me helpen?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor mr Blanc » zo 09 feb 2020, 15:15

Btw de espressos zien er wel super uit! Goede crema laag en mooie kleur alleen qua smaak mis ik wat body en balans...met de instructiefilmpjes kom ik er niet echt
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor fransg » zo 09 feb 2020, 16:20

Heb nu bourbon bonen uit Brazilie
Dat is een vage aanduiding. Welke bonen precies, waarvandaan (bier uit holland zegt ook niets, bijvoorbeeld), door wie gebrand, wanneer, wat voor branding?

Als je van een ons bekende brander zoals Hoofdkwartier een blend voor espresso geruikt, wat is dan het effect?

Nu is er teveel onbekend.

Maak en post eens een filmpje van wat je exact doet en hoe dat gaat?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor Keyser » zo 09 feb 2020, 16:22

Aanvullend op Frans: hebben de bonen na branding voldoende tijd gerust?
Ik had eens een zak bonen die een vreemde smaak hadden. Maar na iets langer rusten verdween die.


Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor Youssef » zo 09 feb 2020, 18:58

heb je ook al gekeken hoeveel gram koffie je eruit haalt en hoeveel gram bonen je gebruikt
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor mr Blanc » ma 10 feb 2020, 07:46

Jullie hebben gelijk...te weinig info sorry:

Heb bonen van het hoofdkwartier gekocht:
- Bonen van de maand: Flores Bajawa koffie heeft uniek smaakprofiel met rijke notige smaken, veel natuurlijke suikers en een licht sinaasappel aroma
- Yellow bourbon, een zachte, geurige koffie met geroosterde noten, karamel en limoen. Veel body en een lange chocolade afdronk.

Ik had de bonen van de maand gebruikt, dus niet de yellow bourbon nog.

Mn zetratio is 1:2

Branddatum is 5feb dus dat zou nog iets te vers kunnen zijn, al had ik deze smaakervaring bij andere verse bonen.

Het kan zijn dat de koffie gewoon niet mijn smaak is en dat ik een ander idee heb bij de espressosmaak.

Als ik het vergelijk met Nespresso, hier heb je ook verschillende smaken maar alle smaken naar de "bekende" koffie smaak. Met verse bonen beleef ik dat toch wat anders. Veel meer overheersend zuurtje ofzo.

Misschien is het mijn smaak maar kan ook goed zijn dat ik gewoon iets fout doe. Vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt voor t meedenken.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor Keyser » ma 10 feb 2020, 13:52

5 februari kan wat kort zijn. Zelf houdt ik vaak 7/8 dagen na brand datum aan. Maar één keer had ik een boon die een langere rust periode nodig had. Daar kwam op het begin een vreemde smaak vanaf. Bijna chemisch amoniakachtig. Zal vast de verkeerde smaak beschrijving zijn, gezien ik nooit ammoniak heb geproefd

Te overheersend zuurtje kan je veranderen door of langere doorlooptijd en/of hogere temperatuur.
Te lang: te bitter.
Te kort: te zuur.

Barista hustle espresso kompas is handig

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor Pti » ma 10 feb 2020, 17:23

Klinkt inderdaad als iets te vers, mogelijk dat je zetratio ook gewoon te kort is. Dus even langer door laten om de zuren wat te temmen dat mag gerust 1:2,5 a 1:3 zijn. Je shots worden daardoor zachter en ronder en de zuren dus veel minder uitgesproken. Bedenk je ook dat Nespresso een shot van ca. 40gram maakt met slechts 5(!!!) Gram koffie per capsule.

Misschien neigt je persoonlijke smaak gewoon naar wat donkerder gebrande koffie of blends met een vleugje robusta erdoor. Daar is niets mis mee en ook dat soort blends kunnen vers gebrande veel lekkerder zijn dan supermarkt/oude koffie ;)

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor mr Blanc » di 11 feb 2020, 08:51

Goede tips...zal is de zet ratio verhogen en de bonen iets langer laten rusten. Anders idd is een wat donkerdere boon of robusta erbij proberen.

Goede van Nespresso, wist niet dat er echt maar 5 gr in zat voor een espresso van 40 gr...verklaart een hoop dat ik t nu waterig vind smaken als ik ergens anders nu nespresso drink!

Bedankt voor de tips
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor Nelus » za 15 feb 2020, 03:25

Wat is je zet temperatuur en boilerdruk? Te lage temp = zure koffie
Faema Lambro - Mazzer Major E


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron