Brand gradaties

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Brand gradaties

Berichtdoor mr Blanc » do 27 feb 2020, 09:28

Ik kwam op volgend overzicht qua brand gradaties:

Cinnamon Roast – gebrand op 196°C geeft de bonen een kaneelkleur. Roosteren gestopt voor de eerste ‘crack’. Deze lichte branding geeft een nootachtig aroma en droge, rinse smaak, bijna zuur. Voor koffie met weinig ‘body’.

American Roast – gebrand op 210°C geeft een lichtbruin gekleurde bonen. Roosteren gestopt aan het einde van de eerste ‘crack’. Voor een hele milde koffie met een duidelijk rinse smaak en nuances van geroosterde noten. Een veelvoorkomende branding voor single origin koffiebonen (koffiebonen uit één specifieke regio en/of plantage)

City Roast – gebrand op 219°C. Deze gradatie geeft de koffiebonen een middelbruine kleur. Voor een levendig aroma, volle smaak met zoete chocolade en karamelachtige nuances. Meest voorkomende branding om alle smaakkarakters in de koffiebonen te kunnen ontdekken en proeven.

Full City Roast – gebrand op 225°C geeft donkerbruine bonen, droog gebrand en zonder sporen van olie. Roosteren gestopt aan het begin van de tweede ‘crack’. Een veelgebruikte branding voor espresso melanges. Voor koffie vol van aroma en smaak, met pittige nuances als pure chocolade.

Vienna Roast – gebrand op 230°C geeft donkerbruin gekleurde bonen met hier en daar wat olie op het oppervlak. Roosteren gestopt tijdens de tweede ‘crack’. Het aroma is krachtig en donker, vol van smaak, zoet en pittig.

French Roast – gebrand op 240°C geeft diep donkerbruine koffiebonen, glanzend met olie op het oppervlak. Roosteren gestopt aan het einde van de tweede ‘crack’. Een erg sterk aroma met een sterk prikkelende smaak.

Italian Roast – gebrand op 245°C geeft zeer donker gebrande bonen met nog meer olie op het oppervlak dan de French Roast. Roosteren gestopt na de tweede ‘crack’. De bitterzoete en prikkelende nuances overheersen soms de smaak en aroma, weinig zuurtjes overgebleven.

Nu vroeg ik mij af welke gradatie meeste branders tegenwoordig branden ik denk de meeste (Full) City Roast. Nu denk ik dat ik hou van net wat donkerder gebrand en vroeg me af welke roasters ook wat donkerder branden maar toch met verse bonen.

Iemand een idee? Pti zou meer moeten kunnen zeggen denk ik :D
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brand gradaties

Berichtdoor fransg » do 27 feb 2020, 09:40

Ik kwam op volgend overzicht qua brand gradaties:

Cinnamon Roast – gebrand op 196°C geeft de bonen een kaneelkleur.
Ik denk dat je het hiervandaan hebt:

https://curlycoffee.nl/blog/wat-is-dark-roast

Of zij hebben de letterlijke tekst ook weer ergens anders vandaan, kan ook ;-)

Het is een beetje (te) simpel gesteld. Ten eerste is de gemeten temperatuur afhankelijk van waar men meet met welke apparatuur, ook is dat slechts één van de datapunten. Is de massa bonen in 5 minuten in een strakke lijn naar die temperatuur gesleept, is het gedaan in een grafiek als een kogelbaan (eerst steil en dan steeds wat vlakker) in 18 minuten, of een variant ervan, met veel of weinig lucht die door de bonenmassa werd geblazen of gezogen (veel of weinig rook-aroma)? Is slechts de kleur van de buitenkant van de boon beoordeeld of is het maalsel op kleur gemeten? En ga zo maar door.

Overigens denk ik dat je het beste wat van de blend van Hoofdkwartier kunt bestellen, dan kun je meteen proeven en zit je wellicht al waar je wezen wil zonder theoretische verhandelingen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Brand gradaties

Berichtdoor Pti » do 27 feb 2020, 10:05

Wat Frans ook al zegt is het een samenspel tussen ontwikkelingstijd én eindtemperatuur. Door het verschil in calibratie en uitleesmethode is het erg moeilijk hier een temperatuur aan vast te prikken.

Wij hebben de brandgraad iets versimpeld met de brandindicator op de site.
Als je een klein stukje naar beneden scrollt in onze FAQ kun je daar wat meer over lezen;

https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... de-vragen/
Het is per koffie verschillend hoe donker of licht wij de koffie branden. Sommige koffiesoorten lenen zich goed voor lichte branding, andere juist iets donkerder. Per koffie kijken wij welke eigenschappen we hiermee willen accentueren.
Omdat wij het zonde vinden van het oorspronkelijke karakter van de koffie, zul je bij ons geen "dark roasts" aantreffen. De roostersmaak overheerst dan alle smaken die de koffie zijn oorsprongskenmerken en unieke karakter geven. Dark roasts zijn de uiterste twee rechter vakken van de brand indicator, die doen bij ons dus mooi niet mee!
In de regel zijn licht gebrande koffiebonen fruitig en hebben donker gebrande koffiebonen meer body en wat roostersmaak. Over het algemeen doen wij vooral lichte medium tot donkere brandingen maar nooit tot in de tweede crack wat vettige, glanzende en verbrande koffiebonen oplevert.

De pijl op de indicator geeft aan hoe we elke koffie branden dit kan zijn:
overzicht.jpg
Zeer licht gebrand , licht gebrand , medium gebrand , medium donker gebrand en donker gebrand

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Brand gradaties

Berichtdoor mr Blanc » do 27 feb 2020, 10:11

Wat Frans ook al zegt is het een samenspel tussen ontwikkelingstijd én eindtemperatuur. Door het verschil in calibratie en uitleesmethode is het erg moeilijk hier een temperatuur aan vast te prikken.

Wij hebben de brandgraad iets versimpeld met de brandindicator op de site.
Als je een klein stukje naar beneden scrollt in onze FAQ kun je daar wat meer over lezen;

https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... de-vragen/
Het is per koffie verschillend hoe donker of licht wij de koffie branden. Sommige koffiesoorten lenen zich goed voor lichte branding, andere juist iets donkerder. Per koffie kijken wij welke eigenschappen we hiermee willen accentueren.
Omdat wij het zonde vinden van het oorspronkelijke karakter van de koffie, zul je bij ons geen "dark roasts" aantreffen. De roostersmaak overheerst dan alle smaken die de koffie zijn oorsprongskenmerken en unieke karakter geven. Dark roasts zijn de uiterste twee rechter vakken van de brand indicator, die doen bij ons dus mooi niet mee!
In de regel zijn licht gebrande koffiebonen fruitig en hebben donker gebrande koffiebonen meer body en wat roostersmaak. Over het algemeen doen wij vooral lichte medium tot donkere brandingen maar nooit tot in de tweede crack wat vettige, glanzende en verbrande koffiebonen oplevert.

De pijl op de indicator geeft aan hoe we elke koffie branden dit kan zijn:

overzicht.jpg

Zeer licht gebrand , licht gebrand , medium gebrand , medium donker gebrand en donker gebrand
Ja ben bekend met jullie overzicht en heb de koffie van de maand en de brazil yellow bourbon besteld maar qua smaak vind ik ze wat zuur en hou persoonlijk wat meer van donker gebrand...ben nog op zoek naar de juiste boon/branding dus.

Vandaar mijn vraag. Bovenstaande komt idd van die link maar te kort door de bocht dus.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brand gradaties

Berichtdoor fransg » do 27 feb 2020, 10:16

heb de koffie van de maand en de brazil yellow bourbon besteld maar qua smaak vind ik ze wat zuur en hou persoonlijk wat meer van donker gebrand...ben nog op zoek naar de juiste boon/branding dus.
dan lijkt het te zitten in het laatste deel van het traject plant -> slok, nl de maling, dosering, afstelling van de machine, pre-infusie en extractie te liggen waar je die door jou gewenste smaak moet kunnen pakken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Brand gradaties

Berichtdoor Pti » do 27 feb 2020, 11:01

Jup! Er is na het branden nog onwijs veel te sturen bij het zetten, zeker omdat de YB en de Indonesië van afgelopen maand niet echt zure koffies zijn :o

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Brand gradaties

Berichtdoor bobbee » di 03 mar 2020, 06:37

Dus vertel eens mr blanc, wat je precies doseert enzo.
Hoeveel gram koffie, welke maler + machine gebruik je etc.
Misschien kunnen we helpen de smaak te sturen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Brand gradaties

Berichtdoor mr Blanc » di 03 mar 2020, 14:21

Dus vertel eens mr blanc, wat je precies doseert enzo.
Hoeveel gram koffie, welke maler + machine gebruik je etc.
Misschien kunnen we helpen de smaak te sturen.
Hi Bobbee,

ratio: 10g koffie / 20 g esspresso doorlooptijd totaal +/- 30 sec
maler: Specialita stand 1,5 (als je dat wat zegt)
Machine: Isomac Zafiro

Ben nu aan t spelen met temperatuur dat schijnt wel iets verandering te brengen maar vind het lastig om goed in te stellen (helaas geen PID erop)

Nog meer info nodig?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Brand gradaties

Berichtdoor Marcje » di 03 mar 2020, 15:23

10gr is wel erg weinig. Gebruikt je daarvoor het enkele, getrapte bakje? Die is zowieso lastig.
Als je nu eens 18gr in een normale basket doseert, en dezelfde brew ratio en doorlooptijd aanhoud, hoe smaakt hij dan?
dus...


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron