Koffiebonen verpakt bewaren

GAEvakYD
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 20:45

Koffiebonen verpakt bewaren

Berichtdoor GAEvakYD » zo 21 feb 2021, 21:53

Hoi,

Een week of drie geleden heb ik iets te veel bonen bij Fascino besteld. Een proefpakket en 3 zakken van 3 een kilo. Natuurlijk dom want die koffie krijg ik nooit op binnen een maand. Ondertussen heb ik nog 2.5 kilo over denk ik zo.

Ik lees overal dat invriezen een optie is. Maar dat dat zou moeten in kleine porties. Dit lijkt mij wel enorm veel gedoe. Want dan moet je ontdooien per porties / shot las ik ergens. Wat raden jullie aan om te doen? Ik vermoed dat als ik niets doe, de laatste zak zo rond de 2 tot 2.5 maand oud is.

Volgende keer bestel ik maximaal één of twee kilo per keer. :lol:
Gebruikt Rancilio Silvia incl PID en Eureka Mignon Specialita

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14933
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffiebonen verpakt bewaren

Berichtdoor fransg » zo 21 feb 2021, 22:59

Hoi, Wat raden jullie aan om te doen?
Van de nood een deugd maken en gaan beleven hoe de smaak zich ontwikkelt. Mogelijk verrast een boon je nog, wanneer die het langer uithoudt dan je zou denken. Ons af en toe je ervaringen ermee melden.

Wel koel bewaren dus niet in een keukenkastje waar een heetwaterleiding door loopt of waar een lamp onder hangt, en donker bewaren, weg van zonlicht.

En ook wat koffie weggeven, daar maak je vrienden mee of je verrast er reeds bestaande makkers mee.

Gedoe met invriezen zou ik niet aan beginnen, voor je het weet doe je heel veel moeite en valt dat ook weer tegen, bij ontdooien condenseert en water op de koude boontjes etc.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

GAEvakYD
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 20:45

Re: Koffiebonen verpakt bewaren

Berichtdoor GAEvakYD » zo 21 feb 2021, 23:07

Haha goede punten. Ik heb helaas geen directe buren die een goede maler/machine hebben. We eentje met een goedkope volautomaat. Misschien maak ik hem wel blij met een kilo mooie bonen. Geen idee of die machine die bonen op waarde kan inschatten maar alles beter dan ze muf laten worden. :lol:
Gebruikt Rancilio Silvia incl PID en Eureka Mignon Specialita

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Koffiebonen verpakt bewaren

Berichtdoor Pti » ma 22 feb 2021, 11:17

Het beste is natuurlijk om niet zo veel koffie in een keer te kopen. Maar nu je er toch al "mee zit" zou ik het wel in gaan vriezen. Tupperware trommeltje erop en vooral even een uurtje goed ontdooien voor je de verpakking open maakt.

GAEvakYD
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 20:45

Re: Koffiebonen verpakt bewaren

Berichtdoor GAEvakYD » di 23 feb 2021, 13:26

Yes, goede les van de eerste keer bonen bestellen. :lol: :lol:

Voor nu heb ik mijn buurman er heel blij mee kunnen maken. Die was blijkbaar net verschillende bonen aan het testen. Dus heb ik hem 3x 500gram van verschillende soorten bonen gegeven.

Vermoedelijk kan ik volgende keer bij Fascino beter de 3.95 aan verzendkosten accepteren ipv te veel bonen te bestellen om dat te omzeilen.
Gebruikt Rancilio Silvia incl PID en Eureka Mignon Specialita

Gebruikersavatar
surging
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 09 mar 2020, 19:00
Locatie: Eindhoven

Re: Koffiebonen verpakt bewaren

Berichtdoor surging » di 23 mar 2021, 10:54

Als ik een kilo bestel doe ik altijd de helft in hopper en met vacuum apparaat (eentje zonder kamer is compact en goedkoop) vacuumeer ik 500gr in een plastic structuurzak, die gaat dan de vriezer in. Dag voor ik meer koffie nodig heb haal ik het eruit, nachtje ontdooien, volgende dag seal eraf. Geen condens, amper verschil in kwaliteit.
Weinig gedoe, ik gebruik dat vacuum ding zoveel (overschotten verse kruiden, dips, batch gekookte kikkererwten, pastasaus...) dat het op mijn stoomoven staat. Al zou ik ook geen 3kg ineens bestellen, veel plekken verzenden gratis vanaf ~1kg.
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Koffiebonen verpakt bewaren

Berichtdoor Frup » di 23 mar 2021, 16:36

@surging, lijkt me wel een goed idee zo. Vacumeer je dan ineens 500gr, of in kleinere porties? En vacumeer je de zak dan ook volledig?
Ik vul een (kleine) Tightvac bus vanuit de kilozak in de vriezer en van daar uit vul ik dan de hopper. Alleen laat ik nu de originele zak, waar ik alleen de lucht uit duw, in de vriezer. Hoewel ik nog niet eerder iets van condensatie heb gemerkt, zal dat vast wel een rol spelen.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
surging
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 09 mar 2020, 19:00
Locatie: Eindhoven

Re: Koffiebonen verpakt bewaren

Berichtdoor surging » zo 04 apr 2021, 15:46

@surging, lijkt me wel een goed idee zo. Vacumeer je dan ineens 500gr, of in kleinere porties? En vacumeer je de zak dan ook volledig?
Ik vul een (kleine) Tightvac bus vanuit de kilozak in de vriezer en van daar uit vul ik dan de hopper. Alleen laat ik nu de originele zak, waar ik alleen de lucht uit duw, in de vriezer. Hoewel ik nog niet eerder iets van condensatie heb gemerkt, zal dat vast wel een rol spelen.
Hangt er van af, soms ook kleinere porties als verbruik lager is. Dat kost dan iets meer tijd. Nooit de zak van de koffie erbij, altijd gewoon bonen direct in zo'n plastic structuurzak. Textuur daarna is interessant want het apparaat trekt het plastic dan strak over de bonen heen door het vacuum, dan wordt het een baksteentje koffie.
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14933
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffiebonen verpakt bewaren

Berichtdoor fransg » zo 04 apr 2021, 16:04

Als je zojuist gebrande bonen zo 'baksteent', blijft het pakje dan hard? Indien het gegeven dat de bonen CO2 blijven uitademen zich laat gelden, dan zou het pakje langzaamaan minder stevig/stijf moeten worden. Net zoals een zakje versgebrande bonen, indien er geen ventiel in zit, bol gaat staan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
surging
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 09 mar 2020, 19:00
Locatie: Eindhoven

Re: Koffiebonen verpakt bewaren

Berichtdoor surging » zo 04 apr 2021, 17:41

Net gebrand gaat inderdaad opbollen, alleen ik wacht meestal wel 7-tal dagen voor ik ze invries zodat het handiger is in gebruik, hopper leeg, bonen uit vriezer, volgende ochtend weer koffie. Op die manier blijven de meeste pakjes wel hard want veel CO2 is er toch uit tegen dan.
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron