Beginners vraag

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Beginners vraag

Berichtdoor RoosW » ma 01 mar 2021, 12:26

Even ter introductie,

Ik heb sinds een paar maanden een espresso apparaat, en voordien heel veel jaren allerhande 'makkelijke' koffiezetters gehad, van filterkoffie machines , Senseo's, een Nespresso apparaat tot jaren en jaren lang een volautomaten.
Enkel in de Nespresso ben ik zaken tegen gekomen die ik echt vies vond, vooral die met kunstmatige smaak toevoegingen, om te spugen!
Maar in de pure koffie afdeling? Nog nooit, wel variatie tussen erg matig en prima bakkie, maar dat was het wel..

Nu heb ik de zoveelste lading vers gebrande bonen van een gerenommeerde brander (het Hoofdkwartier in dit geval) in de maler, de Colombia La Guamara, en eerlijk, ik vind ze niet lekker, te wrang, teveel zuren, het maakt niet uit hoelang ik de extractie doe, en zelfs als Americana smeekt ie gewoon niet lekker.
Is dat normaal?
Dat lijkt een domme vraag, maar ik weet het echt niet, in de volautomaat heb ik al zoveel verschillende bonen gehad, maar geen enkel bakje was richting ondrinkbaar, een richting die dit, gezien mijn smaakpallet, opgaat.
Is dit iets dat ik met een halfautomaat vaker an verwachten? Ik weet nog hoe zeer de ethiopische bonen me tegen vielen, al was het resultaat nog steeds te pruimen. Ik ben nu bijna door mijn 500gr pak heen, en heb allerhande malingen en extracties geprobeerd, een volle Lungo van 35 seconden kwam nog het dichts in de buurt van 'te pruimen'.
Is deze uitkomst reden om bonen uit dit gebied verder te mijden? Of zijn er per plantage grote verschillen?

Ik heb ook een ongewassen boon gehad die heel veeleisend was, mij veel te enthousiast in de zuren afdeling, althans in de laatste slok, maar de espresso an sich was heerlijk romig, fluweel bijna met heel interessante smaak noten.
De omschrijving van Het Hoofdkwartier van deze Colombia La Guamara leek helemaal mijn ding, helaas..

Sta ik alleen in deze? Of hebben jullie allemaal wel eens bonen die je liever nooit geproefd had?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Beginners vraag

Berichtdoor fransg » ma 01 mar 2021, 12:35

In welke apparatuur gebruik je de bonen nu, een volautomaat?

Ik laat iemand bij voorkeur een espresso proeven van 'mijn' bonen, als ze er dan thuis niks mee kunnen is het helder waar het mis is gegaan.

Hoofdkwartier heeft bonen die het bewezen erg goed doen in de volautomaat. Bij hen kun je navragen welke het beste voor jouw apparatuur zou kunnen werken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Beginners vraag

Berichtdoor RoosW » ma 01 mar 2021, 12:45

In welke apparatuur gebruik je de bonen nu, een volautomaat?

Ik laat iemand bij voorkeur een espresso proeven van 'mijn' bonen, als ze er dan thuis niks mee kunnen is het helder waar het mis is gegaan.

Hoofdkwartier heeft bonen die het bewezen erg goed doen in de volautomaat. Bij hen kun je navragen welke het beste voor jouw apparatuur zou kunnen werken.
Ik heb een RANCILIO SILVIA (V1)
Als maler een Compak K6 en een La San Marco 97 Instant (micro)
met een 18 & een 21 gr mandje (IMS en een ander merk) Ik heb allerhande fijnheden van maling en gewicht in de mandjes geprobeerd, van een Lungo en een Doppio in 35 seconden tot een ristretto, ik krijg gewoon geen lekker resultaat met deze bonen, in de volautomaat heb ik ze niet geprobeerd, de zak is bijna leeg.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Beginners vraag

Berichtdoor Keyser » ma 01 mar 2021, 12:56

Misschien een overbodige vraag: maar de machine wel goed voor verwarmd?
Een te lage temperatuur kan ook zorgen voor zuur.

Ik heb ook wel eens bonen gekocht die ik te zuur vond. Lees 'niet te hachelen'.
Soms is het ook gewoon de boon en persoonlijke smaak die niet matcht.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Beginners vraag

Berichtdoor RoosW » ma 01 mar 2021, 13:17

Misschien een overbodige vraag: maar de machine wel goed voor verwarmd?
Een te lage temperatuur kan ook zorgen voor zuur.

Ik heb ook wel eens bonen gekocht die ik te zuur vond. Lees 'niet te hachelen'.
Soms is het ook gewoon de boon en persoonlijke smaak die niet matcht.
Tja, en die ervaring heb ik met de volautomaat nog nooit gehad, waarschijnlijk omdat elk bakje redelijk gelijksoortige smaken heeft, eerder sterker of slapper, maar dit beweegt over een heel smaken pallet, veel breder als de volautomaat zeg maar.
De temperatuur is neem ik aan goed, andere bonen geven een prima resultaat, vooral de Yellow Bourbon, die vind ik erg lekker, al is die een beetje vlak vergeleken met andere bonen.
Het is ontdekken wat ik wel en niet lekker vond, had alleen echt niet zo een uitgesproken afkeuring verwacht.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Beginners vraag

Berichtdoor gilleko B. » ma 01 mar 2021, 14:15

Voor een singleshot gebruik ik een IMS (EQ-lab) mandje van 12-14 gram en soms een 14-16 gram. Lagere dosage dus, waarbij ik de temperatuur ook wel eens opschroef. Dat laatste kan bij jou niet, wellicht dat dat wel mogelijk wordt met zo'n PID modificatie op je Rancilio. Oh ja.met een bottemless filterhouder!





RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Beginners vraag

Berichtdoor RoosW » ma 01 mar 2021, 14:21

Voor een singleshot gebruik ik een IMS (EQ-lab) mandje van 12-14 gram en soms een 14-16 gram. Lagere dosage dus, waarbij ik de temperatuur ook wel eens opschroef. Dat laatste kan bij jou niet, wellicht dat dat wel mogelijk wordt met zo'n PID modificatie op je Rancilio.

Afbeelding
Ik ben me flink aan het inlezen wat betreft PID's, en voorzie nog andere nuttige mods aan mn Silvia, een drukmeter inbouwen bv, een ledstripje om wat licht op het werkblad te krijgen, iets om het waterniveau makkelijker in de gaten te houden, een nieuwe portafilter houder om het afbladderende oude ding te vervangen etc.
Wat betreft PID, ik was erg gecharmeerd van de MeCoffee pid, maar heb geen idee of die nog leveren. Die heeft zo een beetje alles wat ik mij kan wensen.
Laatst gewijzigd door RoosW op ma 01 mar 2021, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Beginners vraag

Berichtdoor Keyser » ma 01 mar 2021, 14:57

Ja ik dacht al wel dat je het opwarmen goed deed. Vandaar de toevoeging 'overbodig'

PID kan wel handig zijn inderdaad. Zeker voor de surfster Silvia.

Voor mijn Strega had ik een Brewtus met PID. De yellow bourbon ging eenvoudig met gemiddelde instellingen. Tot ik de Afrika melange destijds bestelde. Het Hoofdkwartier had toen iets veranderd in de samenstelling en PTI adviseerde toen om de temperatuur omhoog te gooien om het zuur te temmen. Dat werkte, maar alsnog werd het nooit mijn smaak.

Ik heb ook één van de duurde bonen van Friedhads laten staan. Er stond bij de smaak beschrijving 'Funky'. En dat is hij! Super Funky smerig haha, wordt er gewoon misselijk van. Ik wist toen ook niet dat koffie die categorie zou kunnen aantikken.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Beginners vraag

Berichtdoor RoosW » ma 01 mar 2021, 15:23

Funky.... Hmm leuk als muziek, maar als koffie denk ik niet dat dat mijn ding is :lol:

Gebruikersavatar
De Bonen Brander
Berichten: 4
Lid geworden op: za 01 mei 2021, 12:09

Re: Beginners vraag

Berichtdoor De Bonen Brander » do 06 mei 2021, 13:51

De zuurgraad van de koffie kan aan een aantal dingen liggen. Ik raad vaak aan om je koffie op de juiste manier te malen en let op de extractietijd. In het onderstaande model is een richtlijn. ikzelf heb een Magica Bezerra als espressomachine en gebruik 18gr met een extractietijd van 24sec.

De juiste extractie
Maal uw koffiebonen op de juiste manier zodat de extractie tussen de 22 en 30 seconden duurt.
Wanneer de koffie te zuur is maal je koffiebonen dan fijner ( < 22 seconden is zuur ).
Wanneer je koffie te bitter is maal je koffiebonen dan grover ( > 30 seconden is bitter ).

Elke koffiemachine reageert anders op een andere koffiesoort. is je koffie donkergebrand dan zal deze wat bitterder smaken dit kan je dus aanpassen door je koffie grover te malen. maar is je koffie medium roast dan zal deze eerder zuurder zijn. vind jouw juiste balans door veel te testen.

Jibbe Sijl | De Bonen Brander
www.debonenbrander.nl


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron