Hoe onthoud je je koffiebonen?

walter-
Berichten: 104
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 17:48

Hoe onthoud je je koffiebonen?

Berichtdoor walter- » wo 05 jan 2022, 15:50

Nu een paar maanden wat meer bezig met espressos.

Ik heb nu al heel wat koffiebonen weten voorbij komen maar ben ondertussen al weer vergeten welke ik al proefde en wat mijn ervaring was. Deel door de bizarre namen die ik toch niet onthoud.

Hoe houden jullie bij welke koffies je al proefde en wat je ervaringen waren?

Walter

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15163
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe onthoud je je koffiebonen?

Berichtdoor fransg » wo 05 jan 2022, 15:56

Veel proeven, opschrijven wat je indrukken ervan zijn, eventueel met behulp van diagrammen met alle mogelijke smaken daarop vermeld.

Of gewoon met aandacht blijven genieten en dan gaan je vanzelf dingen opvallen / bijblijven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15163
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe onthoud je je koffiebonen?

Berichtdoor fransg » wo 05 jan 2022, 15:57

smaakwiel2016.jpg
tastewheel.jpg
coffee_flavor_wheel.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Joeyvn
Berichten: 80
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 16:26

Re: Hoe onthoud je je koffiebonen?

Berichtdoor Joeyvn » wo 05 jan 2022, 20:13

Ben pas beginnen met registreren in de app: Beanconqueror.

Kun je behoorlijk wat info kwijt, maar denk toch de voorkeur voor papier.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Hoe onthoud je je koffiebonen?

Berichtdoor Marc O. » do 06 jan 2022, 20:33

Ik begin echt serieus te denken dat ik, zonder het me gerealiseerd te hebben, corona heb gehad en mijn smaak ben verloren ofzo. Ik zie allerlei verschillende smaken en smaakprofielen voorbij komen die mensen in koffie proeven, maar ik proef zelf gewoon koffie en nooit fruit ofzo. :mrgreen: De ene keer smaakt het wel anders dan de andere keer, maar ik proef echt alleen maar koffie.
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15163
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe onthoud je je koffiebonen?

Berichtdoor fransg » do 06 jan 2022, 20:45

Ik begin echt serieus te denken dat ik, zonder het me gerealiseerd te hebben, corona heb gehad en mijn smaak ben verloren ofzo. Ik zie allerlei verschillende smaken en smaakprofielen voorbij komen die mensen in koffie proeven, maar ik proef zelf gewoon koffie en nooit fruit ofzo. :mrgreen: De ene keer smaakt het wel anders dan de andere keer, maar ik proef echt alleen maar koffie.
Proefde je samen met anderen dezelfde espresso's en proefden zij er meer van?

Ik denk dat het wel meevalt. Je proeft geen sigarettenas of stront ;-)

Maar wie weet heeft covid-19 je toch lichtjes bij de kladden gehad.

Ik heb begin vorig jaar wel even gehad dat ik de koffie allemaal maar zozo vond smaken, later merkte ik dat ik weer meer van subtiele verschillen kon genieten. Zulke ervaringen komen nu in ander licht te staan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Nelus
Berichten: 677
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Hoe onthoud je je koffiebonen?

Berichtdoor Nelus » vr 07 jan 2022, 21:37

Nou daar zeg je wat Frans, ik vind koffie een stuk zuurder de laatste tijd ook door corona. Wordt steeds beter. Heb zelfs de temp verhoogd van de machine (en inmiddels weer verlaagd
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5652
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Hoe onthoud je je koffiebonen?

Berichtdoor gilleko B. » za 08 jan 2022, 13:01

Proeven is een bewustwordingsproces en veel oefenen. Daarbij moet je alles wat je in je dagelijks zijn ervaart ruiken en zo mogelijke proeven. Je bewerkstelligt dan een steeds groter palet aan ijkpunten waar je je smaakomschrijving aan kunt ophangen. Je kunt dat systematisch doen aan de hand van een methode. Bij wijn heeft WSET daar een proefmethodiek voor. En voorts, wat de een proeft kan een ander anders ervaren. Sommigen hebben van nature een beter vermogen om smaken te onderscheiden dan anderen. Maar het constant willen determineren hoe iets proeft kan ook een gesel voor jezelf worden, en, niet in de laatste plaats voor je omgeving. Ik die het nog wel, maar basis is, vind je het lekker of niet, want uiteindelijk gaat het enkel en alleen daarom, en, pas verderop hoe goed je bent te verbaliseren wat en wqarom je het nu lekker vindt. Zo ik heb gezegd.




Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Hoe onthoud je je koffiebonen?

Berichtdoor Marcje » za 08 jan 2022, 13:13

Nou daar zeg je wat Frans, ik vind koffie een stuk zuurder de laatste tijd ook door corona. Wordt steeds beter. Heb zelfs de temp verhoogd van de machine (en inmiddels weer verlaagd

Heb ik ook! Mijn smaak is nu wel aan het terugkomen; de citrus-achtige tonen heb ik weer terug. Mandarijntjes smaken weer normaal. Andere tonen blijven nog achter, waardoor de koffie nu 'uit balans' smaakt. Nog niet zo lekker als ervoor.
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13284
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Hoe onthoud je je koffiebonen?

Berichtdoor bobbee » za 08 jan 2022, 14:15

Ik drink geen filterkoffie meer en wie mij kent weet hoe verzot ik was op de smaak van filterkoffie. Ik maak nog weleens een bakkie maar die verdwijnt na 2 slokjes meestal in de gootsteen. Smaakt mij naar as en waterige rook. Espresso ook nog lastig maar cappuccino gaat wel goed, kan ik leuk latte art mee oefenen dus nog steeds wel leuk.
Kan allerlei redenen hebben, ik weet zo niet welke.
We doen het er maar mee want zo erg is het ook weer niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten