Die ene smaak...

pauls90
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 14:03

Die ene smaak...

Berichtdoor pauls90 » vr 15 apr 2022, 11:00

Kennen jullie het gevoel? Reikhalzend uitkijken naar het openen van dat nieuwe zakje koffie, je neus er in duwen en... mhm, die geur bevalt me niet echt. Vervolgens er een espresso mee maken en die geur vertaald zien in een smaak die ook niet bevalt. Ik kan het het best omschrijven als een 'zware' geur/smaak. Geurt alsof de koffie oud is, hetgeen niet het geval is, en smaakt alsof hij (te) donker gebrand werd, hetgeen ook niet het geval is. Gewoon niet fris, maar eerder muf.

Het is me nét een keer te vaak overkomen, waardoor de vraag zich opdringt: hoe herken ik deze karakteristieken in een koffie? Of hoe krijg ik hier toch een frisser bakje uit?

In dit geval gaat het over een Bolivia van Lucifer hier in Eindhoven. De taste notes op het zakje beloven chocolade (lekker!), zeste van appelsien (ook lekker) en een romig mondgevoel. Helemaal niks mis mee en toch bevalt dit niet.

Ik koop de laatste tijd steeds vaker filterbrandingen om er espresso mee te zetten. Tricky, maar áls het goed gaat: heerlijk!

Ligt het dan toch aan de branding? Of zijn het de Zuid-Amerikanen die me niet zo bevallen? Ik herinner me een soortgelijke ontgoocheling met een Nicaragua en een Brazilië.

Herkenbaar voor iemand?
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip

Gebruikersavatar
HeinK
Berichten: 154
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 18:52

Re: Die ene smaak...

Berichtdoor HeinK » vr 15 apr 2022, 16:41

Ik herken dit niet onmiddellijk, maar ik heb dan ook een perfecte koffiebrander! Maar even serieus. Muf ken ik wel van de wijn. En ook koffiebonen kunnen verkeerd behandeld worden. Vocht, warmte, schimmels, het komt allemaal voor. Ik denk dat wat je ruikt/proeft mycotoxines zijn, een giftig cadeautje van schimmels. Misschien iets om met je brander over te praten?

pauls90
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 14:03

Re: Die ene smaak...

Berichtdoor pauls90 » vr 15 apr 2022, 21:41

Interessant! Ik dacht eerder aan een persoonlijke smaakkwestie dan aan defecten in de koffie zelf, maar dit ga ik zeker eens opzoeken. Bedankt.
La Pavoni Professional — G-iota SSP MP — HG-1 — Comandante C40 — Sage Precision Brewer — Aeropress — Clever Drip


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron