Weinig zuur veel choco

Pimh007
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 09:42

Weinig zuur veel choco

Berichtdoor Pimh007 » di 19 apr 2022, 14:12

Hoi allemaal!

Ik heb ooit via mn locale brander een blend gehad van costa rico met colombia 50/50
De smaak was puur vloeibare melkchocolade, weinig tot geen aciditeit. Ik vond het heerlijk, maar na dat hij de costa niet meer kon krijgen heb ik deze smaakbeleving nooit meer kunnen evenaren.
Meeste bonen hebben meer fruit en aciditeit dan wat ik zelf lekker vind.
Wellicht licht het ook aan de branding.

Kan iemand mij in de juiste richting sturen mbt branders of bonen welke in die richting komen qua smaak?
Deze blend was ook heel erg vergevingsgezind mbt het zetten. Ik had destijds een la pavoni en werkelijk elke shot was goed.
Momenteel heb ik trouwens een mara x en eureka Xl

Ik heb trouwens net bonen besteld bij Fascino (espresso emporio) en dronk voorheen de veel espresso melange van hoofdkwartier.

Groetjes,

Pim


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Weinig zuur veel choco

Berichtdoor fransg » di 19 apr 2022, 15:14


Kan iemand mij in de juiste richting sturen mbt branders of bonen welke in die richting komen qua smaak?
Hangt voor een deel af van jouw instellingen -- hoe fijn maal je, welke dosering, welk filterbakje, welke druk/temp levert de zetgroep, hoe is de pre-infusie geregeld, welke verhouding van gram maalsel -> gram espresso gebruik je.

Daaraan voorafgaande kan een boon uit Cuba of Brazilië, mits niet te lichtjes gebrand, dat resultaat mogelijk maken indien je dat allemaal netjes voor elkaar hebt, en ook kan het van belang zijn de bonen niet te snel na branding te gebruiken en ook niet vele weken nadien.

Je hebt intussen een andere machine/maler combi -- heb je het oude spul ook nog?

Ik had eens voor vakantie een paar kg bonen gekocht die tot mijn schrik veels te donker leken. Ik wilde snel nog even de stad in om andere te halen voor vertrek, maar bedacht op tijd dat ik e.e.a. op de Pavoni zou maken tijdens mijn reis en daarop was de extractie mooi zoet en rijk van smaak, niks niet te donker.

Zo zie je maar!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Weinig zuur veel choco

Berichtdoor Dirk Jan » di 19 apr 2022, 16:28

Grappig, ik vond tot een jaar geleden ook veel bonen te veel aciditeit hebben en te weinig wat ik als zoet omschrijf. Totdat ik echt ging variëren (ik noem het spelen) met de La Pavoni. Zo ontdekte ik dat ik meest te fijn maalde, te veel druk uitoefende op de hendel en te veel maalsel gebruikte. Momenteel zit ik op 13 gram maalsel, 26 gram vloeistof in 25-30 seconden. De druk is moeilijker aan te geven, maar ik druk veel minder zwaar dan voorheen. Ook werk ik nu met circa 10 seconden pre-infusie, dan even doordrukken en dan weer laten vieren.
Nu maak ik bij wijze van spreken van iedere boon een heerlijke espresso. Heb onlangs ook een zak Emporio gehad. Heerlijk zoet en romig en chocoladeachtig. Terwijl ik die twee jaar gelden veel te zuur vond.
Succes met de tocht!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Pimh007
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 09:42

Re: Weinig zuur veel choco

Berichtdoor Pimh007 » di 19 apr 2022, 16:40

Ik zit momenteel op 18g en 30sec doorloop tijd voor yield van 1:2
Doorlooptijd is best lastig, ik meet nu vanaf de eerste druppel in het kopje, aangezien de Mara X al zelf een preinfusion programmatje draait.
Maar jullie hebben gelijk, totaal niet te vergelijken met mijn oude machine :)

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Weinig zuur veel choco

Berichtdoor gilleko B. » di 19 apr 2022, 19:41

Leuke vraag, ben weer aan het branden geslagen en tis opmerkelijk dat de relatief korte lengte van het branden na de FC kan leiden tot flinke verschillen qua aciditeit en chocoladetonen. Tis een open deur, maar toch. En dan kan je zoals Frans terecht aangeeft met al die parameters vanaf je puckprep tot en met het zetproces zelf spelen. Als je dan een Decent hebt zouk denk ik gek worden.






Pimh007
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 09:42

Re: Weinig zuur veel choco

Berichtdoor Pimh007 » do 21 apr 2022, 07:50

Ik heb net de bonen van Fascino binnen, 18 gram in 39 out (1:2,2) in 27 seconden. Preinfusion standaard van de mara x (rond de 11 sec)
Ik heb de brewtijd gemeten vanaf eerste drup(dus na infusion)
Zeker geen onderextractie zou je zeggen, toch erg zuur.
Temperatuur is 94c
Begin toch te twijfelen of het nou de bonen zijn of iets in mn settings


Sent from my iPhone using Tapatalk

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Weinig zuur veel choco

Berichtdoor fuel » do 21 apr 2022, 07:55

Ik heb net de bonen van Fascino binnen, 18 gram in 39 out (1:2,2) in 27 seconden. Preinfusion standaard van de mara x (rond de 11 sec)
Ik heb de brewtijd gemeten vanaf eerste drup(dus na infusion)
Zeker geen onderextractie zou je zeggen, toch erg zuur.
Temperatuur is 94c
Begin toch te twijfelen of het nou de bonen zijn of iets in mn settingsAfbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laat je bonen anders nog een week rusten en probeer het dan weer. Kunnen nog te vers zijn.
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Weinig zuur veel choco

Berichtdoor bobbee » do 21 apr 2022, 09:06


Ik heb net de bonen van Fascino binnen, 18 gram in 39 out (1:2,2) in 27 seconden. Preinfusion standaard van de mara x (rond de 11 sec)
Ik heb de brewtijd gemeten vanaf eerste drup(dus na infusion)
Zeker geen onderextractie zou je zeggen, toch erg zuur.
Temperatuur is 94c
Begin toch te twijfelen of het nou de bonen zijn of iets in mn settingsAfbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fascino koffie die zuur is, dat kan niet aan de bonen liggen want Fascino brand (te) donker voor mij smaak.
Minder doseren, pak 17 gram. Pre infusie korter en wat houdt pre infusie in op de mara? Is dat met of zonder druk? Zo ja, welke druk? Pas extractie tijd aan op smaak, proef wat 25 sec doet en wat jouw 38 sec doet. Pas daar weer de maalgraad op aan om zo bij jouw smaak te komen. Probeer de dosering gelijk te houden. Maar ga iets omlaag en fijner malen als het te zuur is en omhoog en grover malen als het te bitter is. Zo wat, wat invalshoeken maar je smaak bepaalt wat je doet. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Weinig zuur veel choco

Berichtdoor mr Blanc » do 21 apr 2022, 16:06

Je kan eventueel ook de temperatuur wat hoger zetten. Op de Mara heb je 3 standen, standaard op "0" dus probeer is "I" of "II"

Ik heb sinds de MARA en Specialita weinig zure espresso gedronken. Wel zou ik juist wat terug gaan in extractie tijd...ikzelf ervaar dat ik dat lekkerder vind (geheel eigen smaak). Voor mijn gevoel krijg je bij te lange extractie tijd een zure bittere smaak die ik niet echt kan waarderen. Bij kortere extractie geen last van.

Fascino bonen zouden idd niet zuur moeten proeven
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Weinig zuur veel choco

Berichtdoor bobbee » do 21 apr 2022, 18:33

Ik las 94c dus denk dat heter niet veel verschil gaat maken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten