Een boon waar ik niks van kan maken...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Een boon waar ik niks van kan maken...

Berichtdoor cremalover » zo 22 mei 2022, 09:19

Heeft iemand anders wel eens een koffie gekochtl waarvan geen mogelijkheid tot een drinkbaar shot te maken is?


Ik heb enige kilos liggen van een koffie die gewoon smerig is.
Derde keer pondje van gebrand.Alles geprobeerd.Maalgradwn,doses ,andere bakjes,enkele en dubbele shots.Blijft gewoon naar . Smaakt chemisch .

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Een boon waar ik niks van kan maken...

Berichtdoor fransg » zo 22 mei 2022, 09:26

Jaren geleden eens gehad, gewoon alles weggegooid en niet verder geëxperimenteerd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 649
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Een boon waar ik niks van kan maken...

Berichtdoor ErikvW » zo 22 mei 2022, 09:37

Laatst nog. Ik ben wel wat gewend maar deze waren zo hard gebrand dat ik alleen maar as proefde. Wilde het goed bedoelde kadootje-proefzakje niet weggooien. Dacht ze te gebruiken om de nieuwe schijven in mijn maler in te laten lopen (en dan weg te gooien). Maler mee gesloopt.

Geen goede dag, dat...
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Een boon waar ik niks van kan maken...

Berichtdoor Ypuh » zo 22 mei 2022, 10:06

Had dat laatst met bonen van KEEN. Het lukte maar niet om ze goed te krijgen, de ene keer sputterde het maar wat, de andere keer weer veel te zuur. Het afstellen kostte al zoveel moeite (meestal is de 1e of 2e bak al goed) dat ik er eigenlijk geen lekkere espresso uit heb weten te krijgen (6x250g).

De bonen zagen er wel mooi en licht gebrand uit en KEEN is ook niet goedkoop (€35-42/kg). Denk ook niet dat het per se aan de brander lag, maar eerder dat het mij niet lukt om de optimale smaak te extraheren.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Een boon waar ik niks van kan maken...

Berichtdoor fransg » zo 22 mei 2022, 10:12

Dat is het voordeel, als je de bonen extra duur maakt en een beetje licht brandt, een chic logo erbij en de klant denkt dat het aan hem ligt ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Een boon waar ik niks van kan maken...

Berichtdoor bobbee » zo 22 mei 2022, 12:07

Volgens mij gaat dit om groene bonen en zelf gebrand.

Heb ik nog niet zo extreem gehad. Wel van brander die te licht had gebrand.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Een boon waar ik niks van kan maken...

Berichtdoor gilleko B. » zo 22 mei 2022, 13:16

Heb dat in een ver verleden gehad, ruwe bonen waren te oud. Dat besefte ik toen nog niet en dacht dat het aan mijn (ontbreken van) brandtechniek lag. In zat toen ook nog niet op dit forum. Inmiddels weet ik beter.




Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Een boon waar ik niks van kan maken...

Berichtdoor Madencio » zo 22 mei 2022, 15:57

Ik heb dat nu met een boontje van een niet nader te noemen branderij. Ik moet hem maalgraad Turkse koffie zetten en 21gr (echt de max) om een shotje van rond de 20-25 sec te krijgen. Anders komt het er na 10s al uit sproeien.

Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk

Lelit Bianca / Eureka Mignon XL

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Een boon waar ik niks van kan maken...

Berichtdoor Pti » zo 22 mei 2022, 17:18

Ik heb het eigenlijk altijd met cadeautjes (met uitzondering van wél vers gebrande koffie) van die mensen die op reis een leuk kado mee dachten te nemen, maar dan eigenlijk niet persé ondrinkbaar maar wel gewoon saai, vlak, groenbak.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Een boon waar ik niks van kan maken...

Berichtdoor fransg » zo 22 mei 2022, 18:51

Ik ook -- een keer iemand heel enthousiast met een oud zakje gemalen koffie uit Indonesië.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron