Zelf branden van bonen

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Zelf branden van bonen

Berichtdoor fransg » wo 31 aug 2022, 21:24

Nu nog een kamer in huis vinden waar het altijd 15 graden Celsius is…
Ik was eens bij een kleine brander hier in de stad die een airconditioned compartiment had in de branderij met mooie glazen wanden. Daar hield men de voorraad in perfecte atmosfeer.
Niet lang daarna verhuisden ze.
Zoiets maakt de productie extra kostbaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Zelf branden van bonen

Berichtdoor Ben70 » wo 31 aug 2022, 22:02

Ach de vlees industrie werkt ook in gekoelde ruimtes, het punt is dat het welvoegelijk kan en de kwaliteit gaat niet achteruit in die 18 maanden, tegenwoordig gaan de mensen er prat op dat ze alles kunnen proeven, mensen die 20 jaar Heineken drinken halen hun eigen biertje er niet tussen uit als je 15 merken bier op tafel zet.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Zelf branden van bonen

Berichtdoor bobbee » wo 31 aug 2022, 22:05

Volgens mij besef je nog niet helemaal waar je je onder bevind hier? Een gerenommeerd forum zoals de onze heeft de juiste informatie in pacht door de grote hoeveelheid ervaring van verschillende onafhankelijke branders. De 1 professioneel en de ander hobby. Zo'n fleur de cafe bijvoorbeeld moet het ook maar hebben van het kleine handje personeel en presenteert zichzelf als de kennisbank terwijl die al snel geneigd zijn achter de feiten aan te lopen of hun winst oogmerk te laten bepalen wat de norm is.

Nee maar ff serieus, de meeste hier hebben alles al veelvuldig getest, uitgedokterd en bespeeld. Tot in de puntjes! Je hoeft ook niks aan te nemen en bij je eigen bronnen te blijven maar ik ben bang dat je dan langer doet over je avontuur naar perfectie en wij dan uiteindelijk zeggen: we zeiden het toch.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Zelf branden van bonen

Berichtdoor Pti » wo 31 aug 2022, 22:17

Ben, ik bedoel het zéker niet vijandig, als jij het verschil niet proeft of niet belangrijk vindt moet je je absoluut niet gek laten maken. Ik zeg dat ook altijd over het maken van espresso, als jij de koffie zet zoals JIJ hem lekker vind moet je dat vooral zo blijven doen! Melk en suiker? Prima! Zo'n gort droge berg cacao bovenop fluweelzacht melkschuim? Lekker doen!

Ook zal natuurlijk wat sprake zijn van afnemende meeropbrengsten, maar als je een verse nieuwe oogst proeft naast dezelfde koffie die al een jaar ligt in normale (allicht niet ideale) opslagcondities dan denk ik dat het merendeel van de mensen het verschil zal proeven. Of je het een belangrijk verschil vind is natuurlijk weer persoonlijk, maar het is een merkbaar verschil. Je ruikt aan een echt verse groene koffieboon ook een hele mooie verse bijna fruitige lucht, een oudere groene boon wordt veel fletser, muffer en grassig van geur.

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Zelf branden van bonen

Berichtdoor Ben70 » do 08 sep 2022, 19:52

Zelf gebruik ik graag de Sigri boon uit papua new guinea die ik niet te donker brand ,net na de eerste crack .de smaak gaat behoorlijk de kant op van de Jamaica Blue Mountain,het proberen waard
Bijlagen
73987622-4aac-4770-85f2-e5d695520de8.jpg
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Ben70
Berichten: 763
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Zelf branden van bonen

Berichtdoor Ben70 » vr 09 sep 2022, 13:56

De afschrijving en energie op thuis branden zijn bijna verwaarloosbaar, wat het vooral kost is tijd. Dan snap ik niet dat je op koopjesjacht zou gaan, om dezelfde shit koffie te kopen en branden als de bedrijven doen die er tonnen van per week verwerken en draaien op flinterdunne marges.
Koop je een mooie specialty kwaliteit koffie, van zeg 8 tot 15 euro per kilo. Wanneer je die zelf brand is de prijs van het eindproduct nog niet eens de helft van wat je zou betalen als je hem bij een van de betere koffiebranderijen zou bestellen.

En dan zit je bijvoorbeeld bij koepoort prima, die zitten naar mijn mening aardig in relatie tot de marktprijs en hebben volgens mij ook wel een aantal vers geoogste koffies met veel traceerbaarheid. Da's niet overal zo.
in 2021 betaalde ik bij koepoort 1 derde van de gebrande prijs, dat is nu 50% geworden ,maar idd nog altijd goedkoper en veel betere kwaliteit ,want brand datums kan ik niet vinden op de verpakkingen ,dus dat zegt wel iets
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron