Loring

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Loring

Berichtdoor Hk87 » vr 17 nov 2023, 22:18

Ik ben iets (te) vroeg begonnen met de bonen van coffeexperts omdat ik niks anders meer had.
Eerste wat mij opviel is de kleur, niet eerder zo een lichte kleur gezien met Braziliaanse bonen. Ik denk dat het tussen een lichte tot medium branding zit. Achteraf bedenk ik nu ook dat deze bonen eigenlijk het beste tot zijn recht komen bij 2 weken rust. Ik kreeg vanaf dag 7 rust haast geen consistentie in de uitloop en de smaak kwam er voor mijn gevoel niet helemaal uit.

Vandaag (dag 11 na branding) heb ik pas echt de smaak te pakken en dit zou wel eens mijn persoonlijke favoriet kunnen worden. Een soort van butterscotch smaakje, vol en romig. Geen zuurtje of iets pittigs maar gewoon vol zoet. Lijkt uiteraard op de klassieke Braziliaanse profiel maar het heeft wat andere tonen wat ik zo nu niet even zou kunnen benoemen. De brander zelf benoemd dingen als gedroogd fruit, Kruidig, Zwarte Thee, Lavendel en Vanille maar ik herken alleen een vleugje vanille eruit en de rest niet. De afdronk vind ik bijzonder in vergelijking met andere bonen en kan dat niet echt anders omschrijven als licht en zacht.

Ik kreeg het beste resultaat met de vst 18 gram erin op een ratio van 2,2 tot 2,4.
Bijlagen
IMG20231117221421.jpg
IMG20231117213230.jpg
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Loring

Berichtdoor Hk87 » za 02 dec 2023, 19:45

Inmiddels al een tijdje aan de bonen uit papua-new-guinea. Ik was hier ontzettend benieuwd naar omdat ik nooit eerder koffie heb gehad uit dst land. Anderzijds heb ik helaas dus geen referentie om te vergelijken. Ik zal later eens kijken of ik bonen kan vinden ook daarvandaan die niet op een loring zijn gebrand om een beetje te vergelijken.

Valt meteen op dat ze een stuk donkerder zijn gebrand als de Braziliaanse van hiervoor. Bij het malen ruik ik voor mijn beleving een unieke geur. Ik wil er haast een hap van nemen zo lekker ruikt het.

Ik heb uiteindelijk veel meer kopjes gedronken dan normaal om tot een conclusie te komen waar het precies naar smaakt. Voor mij is het een unieke smaakbeleving die ik niet eerder zo heb gehad en het fruitige deel in deze koffie kon ik eerst niet goed plaatsen. Maar pruimen zijn wel het meest accurate denk ik of anders iets van gedroogde fruit als vijgen of abrikozen. Stroperige uitloop net als de columbiaanse van het hoofdkwartier met veel body.
Ik vind het qua smaak uniek en echt geweldig.

Voor mijn gevoel heeft deze koffie een wat langere uitloop nodig.
De lekkerste kopjes kreeg ik bij 18 gram koffie en ga ik richting 45 tot 50 eruit in ongeveer 33 tot 35 seconde.
Bijlagen
IMG20231130082105.jpg
IMG20231202181108.jpg
Profitec go - Eureka mignon Turbo

Hk87
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 21:03

Re: Loring

Berichtdoor Hk87 » di 05 dec 2023, 12:30

Ik heb de koffie van het hoofdkwartier gemist. :lol:

Mijn loring avontuur pauzeer ik even. Mochten er mensen zijn die dit willen aanvullen met ervaringen is dat natuurlijk leuk om te lezen.

Ik vond het persoonlijk een heel geslaagde proefsessie. Op eentje na, de Ethiopische van Calor, waren ze stuk voor stuk allemaal heel lekker.
Profitec go - Eureka mignon Turbo


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron