Welke verschillen tussen Italiaanse blends en lokaal vers gebrande bonen?

Menn_o
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 04 sep 2023, 17:32

Welke verschillen tussen Italiaanse blends en lokaal vers gebrande bonen?

Berichtdoor Menn_o » do 04 jan 2024, 20:46

Ik koop al tijden koffie van Italiaanse en Zwitserse merken online, zoals Diemme, Danesi, Blaser, Cagliari etc. Deze bevallen goed, maar zijn natuurlijk niet kakelvers. Sinds kort heb ik een goede upgrade gedaan van molen en machine en wil ik ook met echt verse bonen gaan experimenteren. Maar hoeveel scheelt dit eigenlijk in smaak en kwaliteit? In hoeverre leggen de grote merken beslag op de beste bonen, boeren en terroir en kunnen kleine branders nog wel aan topbonen komen, of hoe werkt deze wereld eigenlijk?

En iemand tips voor goede branders in de regio Den Haag? Er zijn wel online winkels/branders natuurlijk, maar ik doe toch wel 2-3 weken met een kilo waardoor je telkens maar 1 kilo zou moeten bestellen, voordat je weer een bestelling plaatst als je de bonen echt vers wilt houden. Dus afhalen lijkt me beter. Of denk ik hier verkeerd?

Groeten

Menno

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Welke verschillen tussen Italiaanse blends en lokaal vers gebrande bonen?

Berichtdoor manduca » do 04 jan 2024, 20:56

Welkom!

Er zitten meerdere branders in Den Haag.
Vriend van het forum hier is het hoofdkwartier. Kilo koffie wordt gratis bezorgd, en dan is hij meest nog te vers om te drinken. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Grote branderijen kopen vooral in op prijs. Ze branden donker zodat je (kwaliteit)verschillen niet meer proeft. Typisch italiaans is ook erg donker gebrand. Hou je van bittere koffie, dan is vershrid wat minder van belang. En anders kan een hele wereld voor je open gaan.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Welke verschillen tussen Italiaanse blends en lokaal vers gebrande bonen?

Berichtdoor Ben70 » do 04 jan 2024, 21:51

Diemme heeft prima koffie de Prestigio bijvoorbeeld
momenteel drink IK Romcaffe de espresso italiano ,brand datum staat er niet op, wel houdbaar 14/03/25 het is een blend en donker gebrand
het is een espresso die je graag tegenkomt in Italy
dan staat er nog 1 kg een Romcaffe gold 20/05/25

ik drink graag de Italiaanse Blends ik heb niets met die moderne (hippe)licht gebrande bonen
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Welke verschillen tussen Italiaanse blends en lokaal vers gebrande bonen?

Berichtdoor gilleko B. » do 04 jan 2024, 23:42

Ik ga er van uit dat je al
Skills hebt ontwikkeld tot het maken van een goede espresso, absoluut niet hautain bedoeld, maar geef het wellicht ten overvloede aan. Koop een zak met "fabriekskoffie" en vergelijk die met een zak van een brander waarvan je de brandatum weet. Vergelijk die bonen met elkaar qua smaak. Misschien ook wel aardig om elke dag een espresso te maken van die vers gebrande bonen om te zien hoe zo'n boon zich ontwikkelt. Vind je dat te veel gedoe, laat die bonen een dag of vijf liggen om te ontgassen. En dan vergelijken. Er zijn branders die branden wat donkerder, en andere weer lichter. Ik zelf vind de bonen van het Hoofdkwartier en Dutch Barista goed. Wat meer donkere branding heb ik bij Fascino en Brandzaak ervaren. Wat vind je lekker, daar komt het op neer. Maar het uitproberen en puckprep aanpassen tot wijziging smaakeffect is eigenlijk wel een leuk avontuur. Ben benieuwd hoe je een ander gaat ervaren, vooral het verschil qua zuur, zoet bitter etc. Zou het erg leuk vinden als op zoektocht gaat dit hier zou delen wat je proeft. Oh ja, in Den Haag zit een Single-Estate waar ik ook ooit een aantal lekkere boontjes heb gekocht.







Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Welke verschillen tussen Italiaanse blends en lokaal vers gebrande bonen?

Berichtdoor gilleko B. » vr 05 jan 2024, 00:47

N.B. ik zou met een yellow bourbon beginnen. Wat meer toegankelijke en "neutrale" boon.




Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Welke verschillen tussen Italiaanse blends en lokaal vers gebrande bonen?

Berichtdoor Rosanne » vr 05 jan 2024, 01:23

Hee menno!

Heb je al eens bij espresso international gekeken?
Het is een duitse winkel en webshop en zij bieden ook heel veel Italiaanse blends aan. Zij vermelden ook de tht en branddatum van de bonen in de webshop. Zo kun je redelijk verse Italiaanse blends kopen (soms slechts 4 weken “oud”). Zo had ik daar laatst bonen besteld die diezelfde maand gebrand waren dus in mijn ogen best vers!

Tip van Flip
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Welke verschillen tussen Italiaanse blends en lokaal vers gebrande bonen?

Berichtdoor robinfcb » vr 05 jan 2024, 05:56

In Den Haag zit Perron X Coffee, zij verkopen bonen van LOT61. Erg goede bonen. Meest betaalbaar zijn de kilozakken FIVR. Let wel even op de branddatum, de vestiging bij het centraal station heeft soms bonen die langer dan 2 weken geleden zijn gebrand. Hun andere (grotere) vestiging heeft versere zakken.
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

Menn_o
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 04 sep 2023, 17:32

Re: Welke verschillen tussen Italiaanse blends en lokaal vers gebrande bonen?

Berichtdoor Menn_o » vr 05 jan 2024, 11:09

Diemme heeft prima koffie de Prestigio bijvoorbeeld
momenteel drink IK Romcaffe de espresso italiano ,brand datum staat er niet op, wel houdbaar 14/03/25 het is een blend en donker gebrand
het is een espresso die je graag tegenkomt in Italy
dan staat er nog 1 kg een Romcaffe gold 20/05/25

ik drink graag de Italiaanse Blends ik heb niets met die moderne (hippe)licht gebrande bonen
Dank voor alle antwoorden. Ik gebruik momenteel ook zelf dit soort bonen, maar ik vind het juist opmerkelijk dat de meeste 'experts' allemaal vermelden dat de koffie het beste smaken tot 6 weken na branding. En dan kun je dus tegelijk een zak kopen van een erg goed merk die anderhalf jaar lang houdbaar is....

Ik heb ondertussen al wel 2 branders in Den Haag gevonden waar je dus ook gewoon gezette koffie kunt proeven en dan de zak kopen als het bevalt. Ik ga aan de slag met experimenteren.

Menn_o
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 04 sep 2023, 17:32

Re: Welke verschillen tussen Italiaanse blends en lokaal vers gebrande bonen?

Berichtdoor Menn_o » vr 05 jan 2024, 11:17

Ik ga er van uit dat je al
Skills hebt ontwikkeld tot het maken van een goede espresso, absoluut niet hautain bedoeld, maar geef het wellicht ten overvloede aan. Koop een zak met "fabriekskoffie" en vergelijk die met een zak van een brander waarvan je de brandatum weet. Vergelijk die bonen met elkaar qua smaak. Misschien ook wel aardig om elke dag een espresso te maken van die vers gebrande bonen om te zien hoe zo'n boon zich ontwikkelt. Vind je dat te veel gedoe, laat die bonen een dag of vijf liggen om te ontgassen. En dan vergelijken. Er zijn branders die branden wat donkerder, en andere weer lichter. Ik zelf vind de bonen van het Hoofdkwartier en Dutch Barista goed. Wat meer donkere branding heb ik bij Fascino en Brandzaak ervaren. Wat vind je lekker, daar komt het op neer. Maar het uitproberen en puckprep aanpassen tot wijziging smaakeffect is eigenlijk wel een leuk avontuur. Ben benieuwd hoe je een ander gaat ervaren, vooral het verschil qua zuur, zoet bitter etc. Zou het erg leuk vinden als op zoektocht gaat dit hier zou delen wat je proeft. Oh ja, in Den Haag zit een Single-Estate waar ik ook ooit een aantal lekkere boontjes heb gekocht.

Afbeelding
Jazeker. Ik heb al de eerste stappen gezet om gewoon een goede espresso te maken op basis van 18 gram koffie in en tussen de 36-50 gram uit in 22-30 seconden en van daaruit verder te zoeken naar het optimum. Maar ik denk eigenlijk dat ik veel profijt zou hebben van een uitgebreide workshop waarin je met verschillende bonen en extracties echt de smaak uitersten kunt gaan beleven, zodat ik meer kennis ga krijgen van wat er allemaal mogelijk is. Ik kan dat natuurlijk thuis ook gaan doen, maar een begeleide workshop lijkt me veel efficienter en gezelliger. Ik weet dat je van zuur naar zoet naar droog en bitter kunt gaan, en van zuiver naar complex maar ik weet niet goed hoe 'zoet' koffie kan smaken of hoe complex een koffie kan smaken. Alsof ik nu zelf in een veilige middencirkel rondren zonder te weten dat een heel voetbalveld aan smaken is. Iemand een goede tip voor een workshop/cursus?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Welke verschillen tussen Italiaanse blends en lokaal vers gebrande bonen?

Berichtdoor gilleko B. » vr 05 jan 2024, 11:42

Ik zou het niet weten, ik ken wel van die standaard basis cursusjes, maar ik denk dat jij dat al ontgroeid bent. Ik zou echt zelf aan gaan klooien met puckprep, temperatuur indien mogelijk. Ik zou eerst gaan experimenteren door binnen een bepaalde periode met een paar kilo van 1 soort boon die je nu al lekker vindt. Je hoeft niet elke gevuld kopje op te drinken, maar neem een slokje en pas dan dingen aan en kijk wat het doet met de smaak. Soms maak ik wel 4 tot 5 espresso's zo kort mogelijk achter elkaar met aanpassingen. Als je vindt dat je er bent, dan bonen met elkaar vergelijken. Kijk ook wat het verouderingsproces doet. Zo deed en doe ik het, en binnen mijn beperkingen, ik denk dat je daar ver mee komt. Mooier is als je een serieus koffiemaatje hebt waarmee samen mee aan kunt klooien. Ook erg leuk om te doen. Oh ja, heb je een mogelijkheid, hetzij particulier, hetzij commerciële horeca waarvan je zeker vindt, dat is retegoed en retelekker, gebruik dat dan als benchmark.







Laatst gewijzigd door gilleko B. op vr 05 jan 2024, 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten

cron