kruidnagelenkoffie

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

kruidnagelenkoffie

Berichtdoor fransg » do 22 feb 2024, 13:29

Een weekje wat kruidnagelen bewaard in een doosje bonen. De geur van kruidnagelen vind ik erg lekker en passend bij koffie.

De bonen hebben iets van het aroma overgenomen lijkt het.

Of het een aanbevelenswaardige handeling is weet ik nog niet.

Peperkorrels of een kaneelstokje bij de bonen stopen kan ook nog.
L1000366 (1).jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 559
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: kruidnagelenkoffie

Berichtdoor Madencio » do 22 feb 2024, 13:34

Leuk experiment!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 Pro met Tapatalk

... / DF83

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: kruidnagelenkoffie

Berichtdoor fob » vr 23 feb 2024, 23:30

Ja leuk. Volgens mij wordt kruidnagel ook wel gebruikt om turkse koffie op smaak te maken, of andere specerijen zoals kaneel, kardemom, nootmuskaat of steranijs. Ik heb als student wel filterkoffie met kardemom gedronken, door een paar geopende peulen in de koffiefilter te leggen. Het was vooral bedoeld om inferieure koffie op te fleuren.

Madencio, kreeg jij niet turkse koffie in je ouderlijk huis? Werd dat ook op smaak gebracht?
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15107
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: kruidnagelenkoffie

Berichtdoor fransg » za 24 feb 2024, 09:54

Een vriend van mij in Polen zet de mokapot-koffie met mespuntjes kaneel, cayennepeper, kruidnagel (of was het notenmuskaat?) en kardamom.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: kruidnagelenkoffie

Berichtdoor Dirk Jan » za 24 feb 2024, 10:00

Ik heb een poosje cacao toegevoegd, uiteindelijk vond ik het teveel gedoe en ben er mee gestopt. Leuk om uit te proberen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 542
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: kruidnagelenkoffie

Berichtdoor Frup » za 24 feb 2024, 12:36

Gevoelsmatig, en persoonlijk, zou ik de smaak van de koffiebonen het liefst puur houden.
Andere smaakjes toevoegen klinkt voor mij als een schepje Buisman. Of als muziek met extra bass en treble, om de muziek aan te passen zoals die niet door de artiest was bedoeld.
Aan de andere kant is experimenteren leuk, en ieders smaak is anders.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1506
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: kruidnagelenkoffie

Berichtdoor Dirk Jan » za 24 feb 2024, 14:26

Of als muziek met extra bass en treble, om de muziek aan te passen zoals die niet door de artiest was bedoeld.
Ah, hier wordt de filosofie van NAIM (https://www.naimaudio.com/products) aangehaald?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten