Licht gebrande koffie

HuibN
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor HuibN » zo 14 apr 2024, 20:41

Waarom heb je P64 naast die EG-1? Die gebruik je dan toch niet meer?
En bestel jij als licht gebrande koffiebonen liefhebber dan ook altijd de filter versie als deze wordt aangeboden?
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor Erik82 » ma 15 apr 2024, 06:44

Omdat het niet mogelijk is zowel filter als espresso geweldig te hebben met 1 maler. Dus moest er een tweede komen en daar had ik me vergist in 64mm. Dus nu heb ik als nog niet beide perfect en moet er iets groters komen. De P64 wordt wel gebruikt maar ik moet dus ergens iets opgeven in kwaliteit.

Ik bestel meestal gewoon de espresso variant. Hele lichte filterbranding vind ik niet altijd even geweldig voor espresso. Op dit moment heb ik La Cabra en dat is Omni maar wel heel licht en dat bevalt me goed. Een goed filterbakje zoals de Sworksdesign Billet basket is trouwens ook echt een grote aanrader als je echt hele lichte branding voor espresso gebruikt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

HuibN
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor HuibN » ma 15 apr 2024, 09:57

Vergeleken met de Niche vind ik de P64 toch wel duidelijk een klasse beter. En met de Unimodel schijven komt er toch ook weer meer smaak vrij uit de bonen.
Ik hoorde iemand zeggen dat je eerst wat mindere malers moet hebben gehad om de malers als de EG-1 echt te waarderen. Dus wellicht volgend jaar als mijn vrouw gewend is aan de opstelling die ik nu heb dat er een grotere maler mag komen. :D
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor Erik82 » di 16 apr 2024, 06:22

Je bent nu van een 5 met de Niche naar een 7.5 met de P64 gegaan dus dat is al echt een grote sprong. Er is nu nog 1 grote stap te maken richting malers als een EG-1 of Lagom 01. Als je vooral je focus op espresso hebt liggen dan zou ik in dat geval voor iets van een Lagom 01 gaan al je nog eens wilt upgraden. Daarna ben je voor altijd verknald.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

HuibN
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor HuibN » di 16 apr 2024, 12:39

Ben momenteel heel erg tevreden over de kwaliteit van de shots die ik maak. Vrijwel altijd met een idioot lange pre-infusietijd.
Zou daar wel wat meer over willen weten wat nou de grenzen zijn. Met licht gebrande bonen werkt het zeer goed
Bijlagen
Pressenor 2.PNG
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor Erik82 » di 16 apr 2024, 20:30

Dat is met hele lichte branding vaak wel fijn aangezien die lastig zijn qua extractie. Lekker alles losweken en daarna het uiterste uit de boon persen werkt goed als de temperatuurstabiliteit van je machine top is. Ik zit zelf wel rond dezelfde ratio maar dan max 15s PI maar mijn bonen zijn ook wat lichter dan medium en niet extreem licht.

Bij wat meer donkere branding wordt de koffie dan echt afschuwelijk. Vandaag weer ervaren toen ik een Brasil te fijn had gemalen. Dan is het een hele lang PI doen om er toch iets door te krijgen. Wel een slok proeven natuurlijk maar dat was voor voorlopig weer even genoeg :mrgreen: .
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor fob » di 16 apr 2024, 22:22

Je bent nu van een 5 met de Niche naar een 7.5 met de P64 gegaan dus dat is al echt een grote sprong. Er is nu nog 1 grote stap te maken richting malers als een EG-1 of Lagom 01.
Ook al gebruik ik zelf een oude horecamaler, dit geloof ik echt niet. Ik denk dat met deze categorie malers de "law of diminishing returns" van toepassing is, dus dat de prijs (veel) harder stijgt dan de kwaliteit. De stap naar een EG-1 of Lagom 01 zal dus klein zijn in kwaliteit, maar groot in prijs.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13275
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor bobbee » di 16 apr 2024, 23:19

Mijn koffie zou in ieder geval minder goed smaken door het besef wat ik dan zou hebben uitgegeven qua cash aan een koffiemaler die de koffie van heel goed naar ook heel goed maar net iets anders zou brengen. En ik persoonlijk vind bijvoorbeeld dat ik al heel veel heb uitgegeven aan apparatuur voor een beste bak koffie thuis, hoe diep de rabbit hole moet gaan moet iedereen voor zichzelf bepalen natuurlijk maar "it's a thin line between genius and insanity."
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor Erik82 » wo 17 apr 2024, 15:24

Je bent nu van een 5 met de Niche naar een 7.5 met de P64 gegaan dus dat is al echt een grote sprong. Er is nu nog 1 grote stap te maken richting malers als een EG-1 of Lagom 01.
Ook al gebruik ik zelf een oude horecamaler, dit geloof ik echt niet. Ik denk dat met deze categorie malers de "law of diminishing returns" van toepassing is, dus dat de prijs (veel) harder stijgt dan de kwaliteit. De stap naar een EG-1 of Lagom 01 zal dus klein zijn in kwaliteit, maar groot in prijs.
Dit getuigt alleen maar van een compleet gebrek aan kennis en ervaring met de malers. Ik heb ze allemaal ruim getest en het verschil is echt redelijk groot van 64mm naar 80/98mm. Ik heb ze hier zelfs naast elkaar getest aangezien ik een EG-1, P64 en Pietro thuis heb staan met verschillende schijven. Van 80mm naar 98mm is geen verbetering maar net iets anders maar van 64 naar 80/98 is echt een vrij fors verschil.

En ja het is diminishing returns want je betaalt 2 keer zoveel om van een 7.5 naar een 9 te gaan dus dat is het enige punt waar je gelijk in hebt. Conische schijven zijn waardeloos voor lichte brandingen, en daar hebben we het hier over, en dat is een feit dus een 5. Als je dat niet snapt moet je eerst wellicht de juiste kennis vergaren voordat je zo'n opmerking maakt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15122
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Licht gebrande koffie

Berichtdoor fransg » wo 17 apr 2024, 17:04

Het is maar goed dat we iemand aan boord hebben die tot het uiterste is gegaan en ons kan vertellen hoe het leven is "on the cutting edge" van het koffienirwana.

Ik geloof je absoluut, zonder twijfel aan je oordeel maar ben op mijn eigen bescheiden wijze toch telkens gelukkig met de vier malertjes. Soms is het gewoon heel verrassend om na een week op 1 maler de espresso via een andere maler te halen en dan voel ik mij de koning te rijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron